خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تمبر یادبود کلیسای تادئوس مقدس رونمایی شد

نماینده ارامنه در مجلس؛

تمبر یادبود کلیسای تادئوس مقدس در حاشیه نمایشگاه مجازی تمبر ایران و ارمنستان با نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه مجازی مشترک تمبرهای ایران و ارمنستان با همکاری موزه ارتباطات و موزه ملی ارمنیان (اسقف ارداک مانوکیان) با حضور رمضانعلی سبحانی فر معاون وزیر ارتباطات، آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در ایران، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیته ملی موزه های ایران، رئیس موزه های ارتباطات ایران و موزه ارامه از تمبر یادبود کلیسای تادئوس رونمایی شد.

در این نمایشگاه که به صورت مجازی برگزار می‌شود، تمبرهای نوروزی ایران و گزیده‌ای از تمبرهای ارمنستان به نمایش گذاشته شده است.

‫علاقه‌مندان می‌توانند فیلم کامل مراسم افتتاحیه این نمایشگاه را که به صورت زنده از صفحه اینستاگرام موزه ارتباطات پخش شد، در صفحه رسمی شرکت ملی پست در شبکه اجتماعی آپارات به مشاهده کنند.

کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) که در تاریخ ۷ ژوئیه ۲۰۰۸، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، نام کلیسایی تاریخی در استان آذربایجان غربی ایران و در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده‌است.

تمبر مشترک جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان در سال ۱۳۹۶ با نمایی از مسجد کبود ایروان و کلیسای ناجی مقدس اصفهان رونمایی و منتشر شده است.

نمایشگاه مشترک تمبر ایران وارمنستان سرفصلی برای همکاری‌های پستی

سبحانی‌فر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مجازی تمبر ایران و ارمنستان، برگزاری این نمایشگاه را سرفصلی تازه برای گسترش همکاری های پستی در آینده دانست و افزود: این رویداد فرهنگی می تواند تقویت مراودات پستی دو کشور را در بر داشته باشد و شرکت ملی پست ایران برای گسترش همکاری های مشترک آمادگی دارد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به روابط خوب دو کشور در زمینه ارسال مرسولات از طریق مرز ایران و ارمنستان، خواستار از سرگیری این امر و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پست دو کشور جهت خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر به مردم شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست، تمبر را یکی از معتبرترین داشته‌های فرهنگی کشورها برشمرد و افزود: برگزاری نمایشگاه های تمبر مشترک با کشورها، همواره در انتقال تاریخ و فرهنگ نقش ویژه ای دارد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان این که، تمبر در کنار ارزش های هنری و زیبا شناختی‌اش به عنوان یک رسانه ارتباطی موثر محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این رسانه با قابلیت پیام‌رسانی گسترده و فراگیرش، نقش‌های گوناگونی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، اقتصادی و سیاسی و غیره ایفا می‌کند.

سبحانی ­فر درخصوص انتشار تمبر کلیسای تادئوس مقدس توسط پست ایران گفت: حضور این تمبرها در کشورهای مختلف جهان نشان‌دهنده روابط نزدیک ارمنستان و ایران خواهد بود که قدمتی دیرینه دارد و این گونه اقدامات فرهنگی گام مهمی در راستای تحکیم دوستی دو کشور است.

نمایشگاه‌های مشترک تمبر نشان‌دهنده فرهنگ غنی و پربار کشورها

آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه این رویداد فرهنگی باعث تقویت دوستی و مراودات کشورها خواهد شد، از وزیر ارتباطات و مدیرعامل پست ایران در راستای تمرکز بر روابط دو کشور قدردانی کرد.

سفیر ارمنستان در ایران تمبر را نقطه عطفی در تاریخ روابط کشورها خواند و عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه های مشترک تمبر و رونمایی از تمبرهای مختلف، نشان دهنده فرهنگ غنی و پربار کشورهاست.

قره کلیسا (کلیسای تادئوس مقدس) از بناهای مذهبی متعلق به ارامنه بوده که در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال‌شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده است. قره در زبان آذری به معنای سیاه است و وجه تسمیه این نام سیاه بودن قسمتی از کلیسا است. قره کلیسا که دومین کلیسای قدیمی جهان است از سنگ‌های سیاه ساخته شده که پس از بازسازی قسمتی از سنگ‌ها به وسیله سنگ های سفید جایگزین شده است.
قره کلیسا که در نزدیکی شهر ماکو در قرون چهارم تا ششم میلادی روی آرامگاه تادئوس مقدس، از حواریون حضرت مسیح (ع) بنا شده است، برای مسیحیان منطقه و همچنین ارامنه جهان ارزش مذهبی زیادی دارد.

مجموعه کلیساهای ارامنه به عنوان نهمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیدند؛ مجموعه ثبت شده کلیساهای ایران شامل سه کلیسای اصلی سنت تادئوس، سنت استپانوس، زُر زُر و چند بنای اطراف آن، همراه دهکده‌ها و قبرستان است.

هر سال، ارامنه بسیاری از گوشه و کنار ایران به زیارت این مکان می‌روند و در هفته زیارت قره کلیسا پس از انجام مراسم زیارت قبر تادئوس، به زیارت این دیر نیز می‌روند.

منبع شرکت ملی پست
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.