خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سیک های بریتانیا در انتظار بزرگداشت “عید ویساک” در دومین سال کرونا

بیش از نیم میلیون از پیروان آیین سیک در بریتانیا برای برگزاری جشنواره ویساک در دومین سال پیاپی کرونایی در شرایط قرنطینه آماده میشوند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) بیش از نیم میلیون از پیروان آیین سیک در بریتانیا برای برگزاری جشنواره ویساک wessak در دومین سال پیاپی کرونایی در شرایط قرنطینه آماده میشوند.

ویساک ماه آغازین سال نو در تقویم پنجابی (۱تا۳۱اردیبهشت امسال) است. روز نخست این عید بصورت جمعی جشن گرفته میشود، این روز برای سیک‌ها، روز یادبود دهمین پیشوای مذهبی آنان‌، گورو گوبیند سینگ است.

گوبیند سیگ در آوریل سال ۱۶۹۹، خالسا (کالسا یا خالصه) را بنیان نهاد که نوعی پیمان برادری مذهبی در میان سیک‌هاست. در جشنواره ویساک خالسا تکریم می‌شود. واژه خالصه به معنای ناب و آزاد است. خالسا از پنج پیاره یا اصل محبوب تشکیل شده است: شفقت، راستی، شجاعت، تعهد و برابری.

به‌رغم ادامه محدودیت‌های فاصله فیزیکی، بسیاری قصد دارند این سنت مذهبی را جشن بگیرند. بدین منظور آواهای مذهبی به‌شکل آنلاین پخش خواهد شد.

پریتی کاور خواننده و معلم موسیقی ساکن ولینبورگ می‌گوید: متاسفانه همه ما دلتنگ جشن‌های پرشور درون معابد هستیم؛ اما خوشحالم که می‌توانیم به‌شکل مجازی در انگلستان و سراسر جهان در ارتباط باشیم. امسال من در رویدادی آنلاین برخی نیایشهای مذهبی را به‌همراه خانواده و دانش‌آموزانم خواهم خواند. ما لباس‌های رنگارنگ سنتی می‌پوشیم و غذای مقدس می‌پزیم و باهم می‌خوریم.

هرمیت سینگ، دبیر کل سازمان مذهبی سینگ سبها، که به گفته وب سایتش بزرگ‌ترین سازمان مذهبی سیک‌ها در خارج از هند است، گفت: ویساک به ما یادآوری می‌کند فضایلی که گورو گوبیند سینگ برای خالسا مطرح کرده اکنون بیش از همیشه اهمیت دارد.

در طول پاندمی، سیک‌های سراسر جهان شفقت و تعهد و برابری را با خدمت به اجتماعات محلی از هر دین و مذهبی نشان دادند و داوطلب‌شدن آن‌ها نشان از شجاعتشان دارد. برای سیک‌ها خدمت به دیگران در طول پاندمی صادقانه‌ترین شکل تکریم ویساک است.

منبع کانال تلگرامی موسسه گفتگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.