خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مولانا وحید الدین خان که بود؟

مولانا وحیدالدین خان، روحانی بزرگ جهان اسلام و بنیان‌گذار مرکز صلح و معنویت، در سن ۹۶سالگی به‌دلیل ابتلا به کووید دیروز در دهلی نو از دنیا رفت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مولانا وحید الدین خان، پژوهشگر هندی برجسته اسلام بیش از ۲۰۰ کتاب در حوزه اسلام پژوهشی و معرفی اسلام به جهانیان به‌تحریر درآورده است، ازجمله تفسیر دوجلدی بر قرآن کریم.

این روحانی برجسته مسلمان چندین جایزه بین‌المللی در زمینه اسلام پژوهی و فعالیتهایش در جهت گسترش صلح دریافت کرده بود. وی قرار است امروز بعد از ظهر در قبرستان پنج پیران در نزدیکی مرقد حضرت نظام‌الدین بسطی دفن شود.

خان در سال ۱۹۲۵ در اعظم‌گره هندوستان متولد شد. شهرت بین‌المللی وی به‌دلیل تلاش‌هایی است که برای گسترش صلح انجام داده است.

دانشگاه جرج تاون در سال ۲۰۱۹، مولانا وحیدالدین را در فهرست ۵۰۰ مسلمان تاثیرگذار جهان قرار داد. وی به سفیر معنوی اسلام در جهان معروف بود.

وحید الدین خان در سال ۲۰۰۱ مرکز صلح و معنویت را برای ارتقای فرهنگ صلح تاسیس کرد. وی برای جلوگیری از تخریب مسجد بابری توسط تندروهای هندی در سال ۱۹۹۲ راهپیمایی ۱۵ روزه بی وقفه ای را در ایالت ماراشتارا انجام داد.

نارندرا مودی نخست وزیر هند از خبر درگذشت خان اظهار اندوه کرد و آن را فقدانی بزرگ برای جهان نامید. وی گفت خان به‌واسطه دانش عمیقش درباره الهیات و معنویت همواره در میان ما زنده خواهد بود وی همچنین به سرنوشت اجتماع و خوشبختی مردم حساس بود.

منبع گفتگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.