خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

واکنش تند آنکارا به اقدام بایدن در به رسمیت شناختن نسل‌ کشی ارامنه

مقامات مختلف ترکیه، اقدام رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در دوره امپراتوری عثمانی را مورد انتقاد قرار دادند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه این کشور به اقدام «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه واکنش نشان داده و تاکید کرد که کشورش بیانیه وی در این رابطه و استفاده از اصطلاح نسل کشی برای توصیف رویدادهای سال ۱۹۱۵ میلادی را نمی پذیرد.

چاووش اوغلو در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، در این باره نوشت: واژگان، تاریخ را تغییر نمی دهند و آن را از نو نمی نویسند؛ ما نیز در وضعیتی نیستیم که تاریخ خود را از دیگران یاد بگیریم.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه پیام توییتری خود نیز افزود: فرصت طلبی سیاسی، بزرگ ترین خیانت علیه صلح و عدالت است؛ ما این بیانیه که تنها مبنای آن، پوپولیسم است را به طور کامل رد می کنیم.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز به نوبه خود با صدور بیانیه ای، ضمن اعلام مخالفت با بیانیه بایدن در رابطه با رویدادهای ۱۰۶ سال پیش این کشور، آن را به شدت محکوم کرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود خاطر نشان ساخته که رئیس جمهوری آمریکا از لحاظ حقوقی و اخلاقی، صلاحیت قضاوت در رابطه با مسائل تاریخی را ندارد و مفاد بیانیه وی درباره نسل کشی ارامنه نیز بی ارزش و فاقد اعتبار است.

«فخرالدین آلتون»، رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه نیز ضمن محکومیت شدید اقدام رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه، اعلام کرد که شاهد روز بسیار ناخوشایندی در روابط دو کشور هستند.

آلتون همچنین تاکید کرد که دولت آمریکا هنگام صدور بیانیه خود که در آن نسل کشی ارامنه در دوره امپراتوری عثمانی را به رسمیت شناخت، زیر بار خواسته های لابی ها رفته است.

این در حالی است که بایدن در بیانیه خود به مناسبت صد و ششمین سالگرد قتل عام ارامنه در اواخر امپراتوری عثمانی، آورده است: در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵، یک میلیون و پانصد هزار ارمنی به دست امپراتوری عثمانی قتل عام شدند؛ هر سال در این روز،‌ افرادی که در نسل کشی ارامنه در دوره عثمانی کشته شدند را به یاد می آوریم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کرده باشیم.

لازم به ذکر است که در حال حاضر دولت ها و پارلمان های بیش از ۳۰ کشور در سراسر جهان نسل کشی ارامنه طی سال های جنگ جهانی اول را به رسمیت می شناسند جایی که بر اساس برآوردها، در جریان آن بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار ارمنی به دست نیروهای امپراتوری عثمانی به عنوان هم پیمان وقت آلمان و امپراتوری اتریش مجارستان کشته شدند با این حال دولت ترکیه استفاده از واژه نسل کشی را قبول ندارد و به صحبت درباره قتل عام های متقابل در نتیجه جنگ داخلی و قحطی که صدها هزار قربانی تُرک و ارمنی به جای گذاشت، بسنده می کند.

منبع آناتولی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.