خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قدس به «پادگان نظامی» اشغالگران تبدیل شد

منابع خبری از تشدید درگیری‌ها بین نیروهای اشغالگر و جوانان فلسطینی در مسجدالاقصی و قدس اشغالی و دیگر مناطق مختلف فلسطین خبر دادند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اداره اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد که به‌رغم محدودیت‌های رژیم صهیونیستی و ممانعت از حضور هزاران نفر در مسجد الاقصی، بیش از ۹۰ هزار نفر برای اعتکاف در شب قدر در این مسجد مبارک حضور دارند.

بعد از اقدام رژیم صهیونیستی در جلوگیری از ورود اتوبوس به قدس اشغالی، هزاران فلسطینی از راه دور و با پای پیاده خود را به مسجدالاقصی رساندند.

خبرنگار المیادین از قدس اشغاالی گزارش داد که درگیری‌ها بین جوانان فلسطینی و نیروهای اشغالگر در «باب العامود» از سر گرفته شده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره در این باره گزارش داد که نیروهای اشغالگر برای متفرق کردن جوانان فلسطینی در باب العامود به بمب‌های گازی متوسل شدند.

بر اساس این گزارش، نظامیان اشغالگر چندین نفر از فلسطینی‌ها را در این منطقه بازداشت کردند.

نظامیان صهیونیست سعی دارند که میدان باب العامود را از حضور خبرنگاران خالی کنند.

بر اساس آمار جدید هلال احمر فلسطین شمار زخمی‌های درگیریهای دیشب و بامداد امروز در قدس اشغالی به بیش از ۱۰۰ نفر رسید.

هلال احمر فلسطین همچنین اعلام کرد که نظامیان صهیونیست به آمبولانس و کادر درمانی اجازه ورود به باب العامود برای انتقال مجروحان و نیز درمان دهها مجروح درگیری‌ها را نمی‌دهند.

قدس به پادگان نظامی تبدیل شد/ استقرار نیروهای ویژه در ورودی‌های مسجدالاقصی

تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که نظامیان صهیونیست در مناطق مختلف قدس اشغالی مستقر شده و این شهر را به پادگان نظامی تبدیل کرده‌اند. نظامیان صهیونیست همچنین مراکز تجاری در شهرک قدیمی قدس را بستند.

الجزیره گزارش داد که واحد‌های ویژه نیروهای اشغالگر در ورودی السلسه و المغاربه در مسجدالاقصی مستقر شده‌اند.

نظامیان اشغالگر همچنین تجمع اعتراضی زنان را در محله الشیخ جراح و باب العامود در قدس اشغالی سرکوب کردند.

تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که نظامیان صهیونیست چندین تن از زنان فلسطینی را مورد ضرب و جرح قرار دادند.

ویدیوهای منتشرشده از حمله وحشیانه نظامیان اسرائیلی به یک دختر جوان فلسطینی در محله الشیخ جراح در قدس اشغالی و بازداشت او حکایت دارد.

درگیری جوانان فلسطینی با صهیونیست‌ها در مناطق مختلف فلسطین اشغالی

منابع خبری از درگیری بین جوانان فلسطینی با نظامیان صهیونیست در نزدیکی گذرگاه «قلندیا» در شمال قدس اشغالی خبر دادند.

این منابع همچنین از درگیری‌ها در شهرک «حواره» در جنوب نابلس گزارش می‌دهند.

منابع رسانه‌ای همچنین از آغاز درگیری‌ها در ورودی روستای«بیتا» در جنوب نابلس خبر دادند.

همچنین درگیری‌هایی بین جوانان فلسطینی با نظامیان صهیونیستی در گذرگاه «الجلمه» در غرب جنین گزارش شده است.

نیروهای اشغالگر اسرائیلی چندین تجمع اعتراض‌آمیز جوانان فلسطینی در کرانه باختری را سرکوب کردند.

درگیری جوانان فلسطینی با اشغالگران اسرائیلی در نوار مرزی غزه

منابع فلسطینی از درگیری جوانان فلسطینی با نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در نوار مرزی شرق غزه خبر دادند.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم از غزه گزارش داد که چندین فلسطینی به‌ضرب گلوله نظامیان صهیونیست زخمی شده‌اند.

هزاران فلسطینی امشب به‌نشانه حمایت از ساکنان قدس و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران در مسجد الاقصی در نوار مرزی غزه دست به تظاهرات زدند.

در همین حال، فعالان فلسطینی در نوار غزه در واکنش به جنایات اشغالگران اسرائیلی ارسال بالن‌های آتش‌زا به‌سمت اراضی اشغالی را از سر گرفته‌اند.

استقرار سامانه گنبد آهنین در مرزهای جنوب غزه

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که ارتش اسرائیل پس از اظهارات «ابوعبیده» سخنگوی گردان‎های قسام، از ترس وقوع درگیری با مقاومت فلسطین در نوار غزه، سامانه گنبد آهنین را در مرزهای جنوبی این منطقه تحت محاصره مستقر کرده است.

ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام گفته بود: ثبات و پایداری فلسطینیان در قدس و مسجد الاقصی را می‌ستاییم و به آن‌ها می‌گوییم که «محمد ضیف» فرمانده‌کل قسام به شما وعده‌ داده و قطعاً خلف وعده نخواهد کرد.

موضع‌گیری گروههای مقاومت

جهاد اسلامی: نبرد ما با اشغالگران طولانی است

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی گفت : «مردم ما در سرزمین‌های اشغالی سال ۴۸ ثابت کردند که به مسئولیت خود عمل می‌کنند».

این جنبش افزود: ما فریاد مردمی ملتمان در اراضی اشغالی سال ۴۸ جهت حرکت به‌سمت الاقصی را ستایش می‌کنیم. جوانان به‌پاخاسته و انقلابی در نوار غزه و کرانه باختری را ستایش می‌کنیم که برای یاری به آزادگان قدس به‌سرعت قیام کردند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین تصریح کرد: «از مردم خود در کرانه باختری و قدس و اراضی ۴۸ می‌خواهیم که در آمادگی کامل باقی بمانند و به ارتباط خود برای ناکام ساختن یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی در روز دوشنبه آینده ادامه دهند».

«خالد البطش»، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی نیز در گفتگو با شبکه المیادین گفت: «موضع ما دفاع و پشتیبانی از مقدسات و مبارزه واحد و یکپارچه است و در این زمینه تصمیم گرفته شده فعالیت‌ها و اقدامات مردمی در نوار غزه راه‌اندازی و فعال شود».

البطش تأکید کرد: «نبرد ما طولانی است و آنچه امروز اهمیت دارد، تمرکز بر ایستادگی و پایداری قدس و مردم آن است».

کمیته‌های مقاومت: قدس را رها نخواهیم کرد/ حماس: صهیونیست‌ها روی آرامش را نخواهند دید

کمیته‌های مقاومت نیز تأکید کردند: «ایجاد ترس و وحشت شبانه و آمادگی موشک‌های مقاومت، این پیام را می‌رساند که ما قدس را به حال خود رها نخواهیم کرد».

«اسماعیل رضوان»، از رهبران جنبش حماس نیز در گفتگو با شبکه المیادین با بیان اینکه «قدس پایتخت ابدی فلسطین بوده و باقی خواهد ماند»، گفت: «امروز ملت فلسطینی در یک سنگر قرار دارد و ما بر اتفاق نظر این ملت پیرامون پایتختش تأکید می‌کنیم».

رضوان به رژیم صهیونیستی درباره عواقب ادامه تجاوزهایش هشدار داد و آن را بازی با آتش دانست و با تأکید بر اینکه “قدس خط قرمز ماست و بدون آن روح و خونی در بدن نداریم”، افزود: «مقاومت فرزندان ملتش را ناامید و مأیوس نخواهد کرد و از عزت و کرامت ملت دفاع خواهد کرد».

این رهبر حماس با بیان اینکه مقاومت باید تمام امکانات خود را به دفاع از قدس و فلسطینی‌های ساکن قدس اختصاص دهد، ادامه داد: ایجاد رعب و وحشت شبانه در نوار غزه اولین گام است و شهرک‌نشینان صهیونیست در صورتی که ملت ما احساس امنیت نکنند، احساس امنیت نخواهند کرد.

وی با ابراز اینکه رژیم اشغالگر با آتش بازی می‌کند و تمام گزینه‌های برای دفاع از قدس و مسجد الاقصی روی میز است، تصریح کرد: «گروه‌های مقاومت در حال برگزاری جلسات مستمر و هماهنگی‌اند».

رضوان تصریح کرد: «کسانی که با رژیم اشغالگر روند عادی‌سازی داشتند، به این رژیم جرئت تجاوز علیه مردم ما در قدس اشغالی را می‌دهند».

هشدار فتح درباره گسترش دامنه درگیری‌ها

از سوی دیگر، جنبش فتح نیز خواستار ادامه ایستادگی و مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر و رویارویی با آنها شد.

این جنبش با تأکید بر اینکه ادامه تجاوز شهرک‌نشینان صهیونیست به مقدسات منجر به رویارویی تمام‌عیار و فراگیر خواهد شد، افزود: ادامه تجاوزهای شهرک‌نشینان صهیونیست منجر به تجدید نظر در اصول و قوانین درگیری با رژیم اشغالگر خواهد شد.

فتح همچنین تصریح کرد: «ادامه تجاوزهای شهرک‌نشینان منجر به تجدید نظر در شکل و نوع رابطه تشکیلات خودگردان با رژیم اشغالگر خواهد شد. قدس صحنه درگیری و رویارویی با رژیم اشغالگر است که لازمه آن، کنار گذاشتن اختلافات ثانویه و فرعی است».

جنبش فتح خواستار بالا بردن سطح رویارویی در مناطق فلسطینی و نقاط تماس و مسیرها و جاده‌ها با شهرک‌نشینان صهیونیست شد و تأکید کرد: «جوانان فلسطینی از دروازه العمود به میدان بازمی‌گردند و فریاد تکبیر و حمایت از الاقصی را سر می‌دهند».

اعلام حمایت کامل انصارالله یمن از مبارزات ملت فلسطین

از سوی دیگر، «جنبش انصارالله» یمن نیز با بیان اینکه «تجاوزهای ارتش اشغالگر صهیونیستی علیه مردم ما در قدس را با شدیدترین عبارات محکوم و رد می‌کنیم»، اعلام کرد: «بر موضع اصولی و اعتقادی خود در قبال قضیه فلسطینی و حمایت کامل خود از برادرانمان تأکید داریم».

این جنبش افزود: «ملت یمن با رهبری حکیمانه و تمام نیروهای سیاسی خود بر محوریت قضیه فلسطینی تأکید می‌کند و از آزادگان جهان از جمله کشورهای عربی و اسلامی برای یاری ملت فلسطین دعوت می‌کند و از ملل عربی و اسلامی می‌خواهد، تمام اقدامات و گامهای برداشته‌شده توسط برخی از حکومت‌ها جهت عادی‌سازی روابط را رد کنند».

تحرکات در عرصه سیاسی فلسطین

تماس‌های امنیتی قاهره با تل‌آویو

شبکه العربیه هم از تماس‌های امنیتی قاهره با رژیم صهیونیستی خبر داد و گزارش داد که قاهره در این تماس‌ها بر لزوم توقف اقدامات تنش‌آمیز در قدس و اقدامات غیرقانونی این رژیم برای تخلیه منازل فلسطینی‌ها تأکید کرده است.

گفتگوی تلفنی امیر قطر با هنیه و ابومازن در مورد تحولات فلسطین

همچنین در عرصه سیاسی «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با «تمیم بن حمد» امیر قطر درباره آخرین اوضاع و تحولات فلسطین تلفنی گفت‌وگو کرد.

شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر همچنین با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفتگو کرد.

خبرگزاری فلسطینی “وفا” اعلام کرد که طرفین در این مکالمه تلفنی در مورد آخرین تحولات فلسطین به‌ویژه درگیری‌های جاری در قدس اشغالی و مسجد الاقصی و حملات وحشیانه نظامیان و شهرک‌نشینان اسرائیلی به روزه‌داران و نمازگزاران فلسطینی گفتگو کردند.

امیر قطر بر حمایت کشورش از مبارزات ملت فلسطین برای رسیدن به حقوق خود و تثبیت موجودیتش در شهر قدس و حمایت از مقدساتش تأکید کرد و گفت قطر آماده مبادرت به هر اقدامی برای توقف ظلم و جنایات علیه ملت فلسطین است.

شیخ تمیم همچنین بر اهمیت وحدت فلسطینیان و ضرورت تشکیل دولت وحدت ملی به‌منظور مقابله با چالش‌های پیشِ‌روی مسئله فلسطین تأکید کرد.

محمود عباس نیز اظهار داشت که تحقق وحدت ملی و برچیدن دودستگی و اختلافات داخلی و تشکیل دولتی مورد قبول جامعه بین‌الملل برای کمک به فلسطینیان در چنین شرایط سخت و دشواری امری ضروری است.

منبع تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.