خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معرفی مصادیق و تکنیک‌های زندگی در حال/ چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

مفهوم زندگی در حال یکی از شعارهای عصر جدید است که این شعار را باید ابتدا در بافت فرهنگ عصر جدید بفهمیم که انسان‌ها سرخورده از جهان مدرن که دیندار نشدند در دل جهان مدرن دنبال معنا و آرامش هستند تا بتوانند معنایی در این زندگی بیابند.

به  گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، احمد شاکرنژاد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بیست و هشتمین نشست دوره عرفان و معنویت با عنوان «زندگی در حال» (معرفی مصادیق زندگی در حال) اظهار کرد: اینکه در فیلم‌ها، سریال‌ها و کلیپ‌ها در قالب سخن حکیمانه بیان می‌شود در لحظه زندگی کن یا حال را دریاب، آیا بحث شکر نعمت وقت یا اغتنام فرصت یا درک نعمت عمر است؟ آیا منظورشان سخنان عرفا است و حال را دریافتن و فیض الهی را دریافت کردن و بحث جذبه و شهود است؟

وی خاطرنشان کرد: در بافت‌ها و شرایط مختلف شعار “در حال زندگی کن” تکرار می‌شود ولی معانی مختلف می‌دهد. امروز در قالب کلیپ‌ها و برنامه‌های آموزشی متعدد روز به روز زندگی در حال و لحظه گسترش پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اضطراب‌ها و استرس‌های جهان صنعتی انسان امروز را کلافه کرده است، بیان داشت: همه دچار فردگرایی هستیم و با جمع زندگی می‌کنیم ولی در وجودمان انسان‌های تنهایی هستیم. سرعت و رقابت زندگی زیاد شده و بحث تلاش ما برای افزایش سطح رفاه سبب قربانی کردن آرامش شده است.

وی خاطرنشان کرد: غرب به طور گسترده این شرایط را از دهه ۵۰ و ۶۰ و پس از جنگ جهانی دوم تجربه می‌کند که جهان پسا صنعتی است و از صنعتی بودن عبور کرده و در عین حالی که فهمیده ماده گرایی درست نیست در دل مادی گرایی با ابزارها معنایی می‌سازد تا به انسان‌ها کمک کنند که در شرایط پوچ معنایی برای خود فراهم کنند.

شاکرنژاد از رونق جریان اجتماعی به نام جریان عصر جدید در قرن بیستم پس از جنگ جهانی دوم نام برد و افزود: مفهوم در حال زندگی کردن یکی از شعارهای عصر جدید است که این شعار را باید ابتدا در بافت فرهنگ عصر جدید بفهمیم که انسان‌ها سرخورده از جهان مدرن که دیندار نشدند در دل جهان مدرن دنبال معنا و آرامش هستند تا بتوانند معنایی در این زندگی بیابند.

وی خاطرنشان کرد: این انسان‌ها مفهوم دیگر به اسم زندگی در لحظه را به کار می‌گیرند که تکنیکی برای شاد زیستن و آرامش و به دست آوردن حسی از معنا است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به معانی در حال زندگی کردن عنوان کرد: لذت بردن از زندگی اقسامی دارد که بخشی از مفاهیم حال زندگی کردن یعنی لذت بردن. زمانی که در مورد در حال زندگی کردن صحبت می‌کنیم منوط بهه اغتنام فرصت است و بنا است قدر لحظات را بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: روایتی از امیر مؤمنان(ع) نقل شده که دیروز گذشته و فردا نیامده است که در مورد در حال زندگی کردن و فرصت عمر را غنیمت شمردن است. قدر وقت را باید بدانیم که در متن دینی به معنای اغتنام فرصت و نعمت وقت و تکلیف محوری در حال است یعنی به انجام وظیفه بپردازم.

شاکرنژاد با اشاره به درک لحظه لحظه‌های زندگی تصریح کرد: نه به معنای قدر وقت را دانستن و نه به معنی لذت بردن از وقت است بلکه به این معنا است که فیوضات از جانب خدا را در زندگی درک کنیم و خود را در معرض فیض الهی قرار دهیم.

وی یادآور شد: معنای دیگر در حال زندگی کردن به معنای تجربه عرفانی است و تجربه‌ای که احساس کنم که من در خلأ زندگی می‌کنم. برخی اوقات با بیان زندگی در حال فرافکنی هستیم و در زمینه کارهای عرفی می‌خواهیم شانه خالی کنیم.

برخی اوقات زندگی کردن در حال، درمان است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه برخی اوقات زندگی کردن در حال درمان است، گفت: زمانی که فرد دچار استرس شدید شده کاری می کند که استرس و اضطراب او کاهش پیدا کند و زندگی در حال به عنوان قرص و دارو عمل می‌کند. فرد خود را با کار و زندگی یکی می‌کند و به آبتنی در حوضچه اکنون می‌پردازد و سعی دارد لحظه لحظه غذا را درک کند و تجربه اتحاد با محیط پیدا کند.

وی یادآور شد: یکی از خالص‌ترین اقسام تجربه اوج تجربه نبوی یا وحی است که تحت اختیار فرد نبوده بلکه حادث می‌شده است و جزء تجربه‌هایی است که واقع نمایی آن بیشترین درصد را دارد.

شاکرنژاد ادامه داد: زمانی رؤیای صادقه در خواب مشاهده می‌کنیم خواب فرد را در لحظه نگاه می‌دارد و در نتیجه فرد نمی‌خواهد از خواب بیدار شود زیرا لحظه را با تمام وجود احساس می‌کند. برخی اوقات تجربه در کار اتفاق می‌افتد فردی غرق در کار می‌شود و گذشته و آینده را فراموش می‌کند.

وی تصریح کرد: شکل دیگر مرگ ارادی است که برخی این ظرفیت را پیدا می‌کنند و به اراده خود جریان ذهنی را متوقف و و ذهن را خاموش می‌کنند ولی زمانی که فرد در حال تجربه حضوری است اتحادی با اشیای پیرامونی تجربه می‌کند تا خودش به گذشته و آینده نرود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تکنیک‌هایی که می‌توان در حال زندگی کرد، عنوان کرد: استفاده مواد مخدر یکی از پیش پا افتاده‌ترین راهکارها است زیرا یک دسته مواد کند ساز هستند و فرایند ذهنی را کند می‌کنند و برخی فرآیند ذهنی را تند می‌کنند و برخی از مواد مخدر از خود بی خود شدگی را به همراه دارد که سبب می‌شود فرد گذشته و آینده را فراموش کند.

وی یادآور شد: یک راه دیگر طبیعت گردی است که فردی در دل جنگل و طبیعت می‌رود و در دل طبیعت با طبیعت یکی می‌شود. برخی با کار یکی می‌شوند، برخی با حرکات بدنی این حال را به دست می‌آورند و برخی با تمرین‌های تنفسی در رؤیا و خواب می‌روند و پتانسیل های خاصی پیدا می‌کنند.

شاکرنژاد عنوان کرد: عبادت و ریاضت از تکنیک‌های این کار است تا حال متعالی در لحظه اتحاد پیدا کنید. بحث مواد مخدر، استفاده از موسیقی و تکنیک‌های جادوگری مشروعیت شناخته نمی‌شود .

یادآور می‌شود، دوره تخصصی «عرفان و معنویت» از سوی مؤسسه بین المللی حکمت، ویژه ماه مبارک رمضان هرشب ساعت ۹:۳۰ به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

خبرنگار: ایمن سادات موسوی نژاد

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.