خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حفظ حقوق پیروان ادیان الهی موجب وحدت بین آحاد جامعه ایران شده است

ابوترابی‌فرد:

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران گفت: حفظ حقوق پیروان ادیان الهی در کشور باعث ایجاد وحدت بین آحاد جامعه ایران شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد روز دوشنبه در آئین تجلیل از نویسندگان، مؤلفین و مدافعان سلامت پیروان ادیان توحیدی که در شهرستان پاکدشت برگزار شد اظهار داشت: بحث جایگاه پیروان ادیان الهی در ایران و در نگاه قرآن و پیشوایان معصوم، یک واقعیت بسیار مهم و تثبیت شده و بیانگر احترام ویژه ای است که اسلام برای عقیده، فکر، اندیشه و باور افراد قائل است.

وی افزود: احترام ویژه ای که خداوند برای انسان قائل شده، به عهد نامه حضرت علی(ع) با آشوراییان ایران پیش از ۱۴۰۰ سال قبل باز می‌گردد، وقتی حضرت علی(ع) در تبیین وظایف حکمرانی خطاب به مالک اشتر استاندار مصر میفرمایند که باید قلبت لبریز از محبت مردم مصر باشد، آنان یا برادران دینی تو هستند یا مانند تو انسانند نشان از این واقعیت دارد که پیروان ادیان الهی، در اصل پیروان دین توحیدی محسوب می‌شوند.

وی گفت: این نگاه ویژه قرآن، نبی‌مکرم اسلام (ص) و حضرت علی(ع) به پیروان ادیان الهی، به عنوان آموزه‌های دینی ما مسلمانان خود را قانون اساسی ایران نیز نمایان ساخته که در آن، به حفظ حقوق پیروان سایر ادیان الهی تأکید می‌شود و تفاوت و تبعیضی بین آنان وجود ندارد.

ابوترابی فرد افزود: بر اساس قانون اساسی، باد به مبانی اعتقادی و فکری پیروان ادیان الهی غیر ازاسلام احترام گذاشت تا آنان به احوال شخصی و مبانی اعتقادی خود عمل کنند، اصولی که باعث شده تا امروز، اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی صاحب ۵ کرسی و نماینده باشند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سخن امام راحل که همه ما ملت واحد و ید واحدیم تصریح کرد: یکی از عوامل مهم خلق قدرت، وحدت ملی است و برگزاری چنین جلساتی، نماد وحدت ملی آحاد جامعه است چرا که با تحلیل رفتار جامعه کلیمیان، زرتشتیان، ارامنه، مسیحیان و پیروان سایر ادیان الهی در چهار دهه گذشته، نقش آنان در شکل گیری این وحدت و اقتدار به خوبی نمایان است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان تهران گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس چه بسیار از جامعه اقلیت‌های دینی که پس از پایان دوران خدمت سربازی، به عنوان بسیجی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور پیدا کرده و چه بسیار شهدایی را تقدیم دفاع از ایران کردند.

وی گفت: جامعه مسیحیان ایران تا کنون ۹۴ شهید، ۳۴۶ جانباز و ۱۰ آزاده، جامعه کلیمیان ۱۱شهید ۴۰۷جانباز و ۲ آزاده، جامعه زرتشتیان ایران ۴۲شهید، ۲۴۴جانباز و یک ازاده و جامعه ارامنه ایران ۷۴ شهید، ۳۵ آزاده و ۱۰۵ جانباز در راه دفاع از تمامیت ارضی ایران اسلامی تقدیم کرده اند.

۳۰ نفر از فعالان فرهنگی و مدافعان سلامت اقلیت‌های دینی تجلیل شدند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۳۰ نفر از نویسندگان، ناشران و مدافعان سلامت پیروان ادیان الهی استان تهران در شهرستان پاکدشت تجلیل شدند.

وی گفت: این طرح برای اولین بار در استان تهران برگزار شد که در آن از برگزیدگان پیروان ادیان توحیدی از جمله کلیمیان، آشوریان، ارامنه و زرتشتیان فعال در حوزه نشر، نویسندگی و مدافعان سلامت تجلیل شد.

احد جاودانی افزود: آنچه امروز در تاریخ ایران اسلامی به خوبی به چشم می‌خورد این واقعیت است که تمامی پیروان ادیان توحیدی، فارغ از دین و آئین خویش، خود را ایرانی و مدافع فرهنگ ایران می‌دانند و با تمام وجود و در برهه‌های مختلف از جمله جنگ تحمیلی در دفاع از کشور، جانفشانی کرده‌اند.

وی افزود: هیچ مقطع تاریخی حساسی در کشور وجود ندارد که این افراد در دفاع از ایران حضور نداشته باشند و امروز این امر را می‌توان در مقابله با بیماری منحوس کرونا مشاهده کرد.

مدیر ارشاد استان تهران گفت: امروز تعدادی زیادی از پیروان اقلیت‌های دینی در کسوت پزشک و پرستار در بیمارستان‌های کشور مشغول خدمت رسانی به مردم بوده و در مقابله با این بیماری تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: این که امروز تمامی نمایندگان پیروان ادیان توحیدی به حضور در انتخابات تاکید کرده و همگان را به حضور در این رویداد مهم سیاسی تشویق می‌کنند، نشان از عشق و علاقه آنان به ایران، به عنوان یکی ایرانی دارد.

جاودانی با اشاره به لزوم توجه به حوزه نشر و کتاب گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ایام شیوع ویروس کرونا تلاش دارد تا حوزه نشر زنده و پویا باقی بماند که برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، در راستای تحقق این مهم صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: با رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت بانک‌ها، تلاش شده تا در چند مرحله، تسهیلاتی در اختیار نویسندگان و ناشران قرار گرفته و کتب بیشتری از ناشران خریداری شود تا این افراد در ایام شیوع ویروس کرونا، متحمل خسارت کمتری شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران افزود: در ایام شیوع ویروس کرونا، میزان خرید کتاب و مطالعه مردم افزایش یافته است.

در این مراسم از دکتر فرزانه گشتاسب، دیناز دهنادی و بابک سلامتی از ناشران زرتشتی و آرتویت زهرابیان و آلبرت عجمیان به عنوان ناشران ارامنه تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این آئین از دکتر یونس حمامی لاله‌زار، مرجان پشابابی، آرش آبایی از نویسندگان کلیمی، مهرداد قدردان نویسنده زرتشتی، اندرانیک سیمونیان، گارون سرکیسیان، آندرانیک خچومیان از نویسندگان مسیحی – ارامنه و خانم ژاستت صلیبی از نویسندگان مسیحی آشوری تجلیل شد.

علاوه بر این، در این مراسم از دکتر سلیمان کهن صدق، جهانبخش قهرمانی، سرژیک آزارباش و موریس محبتی مقدم به عنوان نمایندگان مدافع سلامت و خانم بلدینا خموئیان مادر شهید دفاع مقدس ربرت لازار تقدیر به عمل آمد.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.