خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ایرانیان در عین آزادی، عقاید مذهبی دارند/ صلح را در ایران دیدم

پروفسور کلی جیمز کلارک در کنفرانس بین المللی رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا:

فیلسوف اهل کشور آمریکا گفت: ترس دشمن عشق و صلح است بنابراین باید بیش از پیش به این سمت برویم که با شناخت درست یکدیگر بتوانیم به صلح برسیم و دنیای بهتری برای خود و نسل‌های پیش رو خلق کنیم.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، پروفسور کِلی جیمز کلارک Kelly James Clark چهارشنبه عصر در پنل  فلسفه و کلام کنفرانس بین المللی رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا به ارائه مقاله خود با عنوان «مواجهه با ترس‌های پس از کرونا؛ مطالعه ای از منظر ادیان ابراهیمی» پرداخت و افزود: پیش از سفر  به تهران هیچ دیدگاهی نسبت به مردم ایران نداشتم. دانشجویان و اساتید برخورد خوبی با من داشتند حتی من را به خانه خود دعوت کردند.

وی با اشاره به ارتباط کشور آمریکا با ایران گفت: ایران توانست حکومت دموکراتیک را ایجاد و رژیم شاه را سرنگون کند ولی دولت آمریکا همیشه به دنبال ضعیف کردن کشورها بوده و به موارد ایدئولوژیکی و جنگ عقیده‌ای و مذهبی در ایران می‌پردازد که دلیل اصلی این قضیه نفت است.

استاد دانشگاه گرند ولی میشیگان آمریکا خاطرنشان کرد: فضای دیگری از ایران به ما نمایش دادند در حالی که آنگونه که مردم در رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شوند، نیستند. مردم ایران آزاد بودند ولی عقاید مذهبی محکمی داشتند.

وی با بیان اینکه صلح را از نزدیک در ایران مشاهده کردم، عنوان کرد: معنای احترام و فهم مشترک را یافتم و در طول این دوران در ایران دوستان خوبی پیدا کردم و پس از بازگشت به آمریکا فهمیدم که انسان‌هایی مانند ما هستند و بین مسیحیت، یهودیت و فرقه‌های دیگر تفاوتی وجود ندارد و از ارزش‌های مشترکی برخوردار هستند که از جمله آنها زندگی سالم، شغل و درآمد خوب است.

جیمز کلارک خاطرنشان کرد: به جز تفاوت‌های دینی که در سطح بین المللی خود را نشان می‌دهد. مردم کشورها با یکدیگر مشکلی ندارند تنها کسانی که مشکل دارند سیاست‌مداران بین المللی هستند.

وی با بیان اینکه تمام مذاهب پایه مشترکی دارند، گفت: مسئله خشونت و عداوت در برخی از جوامع وجود دارد و در مقیاس بین‌المللی عوامل دیگری پشت آن است. اکنون در مواجهه با مسئله بیماری کرونا اوضاع بدتر شده و سیاست‌مداران و دولتمردان آمریکا می‌خواهند کنترل امور را به دست بگیرند تا اوضاع بدتر نشود.

Kelly James Clark

این فیلسوف اهل کشور آمریکا ترس را عامل خارج کننده عشق از زندگی انسان‌ها عنوان کرد و افزود: با کمک عشق واقعی می‌توانیم بر این موانع غالب شویم و ترس را کمرنگ کنیم. این اتفاق می‌تواند بین انسان‌های معمولی روی دهد ولی هیچ گاه سیاستمداران در این زمینه ورود پیدا نمی‌کنند.

وی از تجربه خود با احمد مهاجر افغان سخن گفت و بیان داشت: با وجود اینکه احمد به عنوان افغانی زندگی سختی داشت ولی هنوز امید به زندگی دارد و عبادت می‌کند و شکرگزار خداست و این چیز را در جامعه خود ندیده بود ولی در جامعه مسلمان با گوشت و استخوان احساس کرد. چیزی که در ارتباط با احمد متوجه شدم این بود که مسلمانان خشن نیستند.

جیمز کلارک تصریح کرد: اکنون آگاهی من بیشتر شده و خدا را از چشم‌انداز انسان‌ها یافتم و درک کردم و فهمیدم که تنها مسیحیت و یهودیت نیست که خدا را نشان می‌دهد بنابراین در من اشتیاق ایجاد شد که خدا را بیشتر بشناسم و اکنون با افتخار می‌گویم من آمریکایی هستم.

وی یادآور شد: تبلیغات دستگاه‌های تبلیغاتی آشکار می‌کند و نشان می‌دهد ما با هم تفاوت داریم در حالی که ما و مسلمانان اشتراکات زیادی با یکدیگر داریم و دنبال صلح هستیم و با عشق ورزیدن زندگی بهتر را پیگیری می‌کنیم.

استاد دانشگاه گرند ولی میشیگان آمریکا ادامه داد: بارها به مفهوم عشق و ترس پرداخته شده، برخی می‌گویند دو مفهوم متضاد هستند. نفرت و ترس هر دو از مفاهیم منفی هستند و به عنوان انسان یک سری ترس‌ها مانند ترس از بیگانگان معمولی هستند و فوبیا محسوب نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه یک سری ویژگی اخلاقی به عنوان موجود زنده وجود دارد، عنوان کرد: ما انسان‌ها دیگر اندیشی داریم و موجوداتی اجتماعی هستیم. اقوام یک سری ویژگی ظاهری و رفتاری بین خود دارند که سبب می‌شود زمانی که فردی از منطقه دیگر با آنها رو به رو می‌شوند چون ظاهر و پوشش او مانند آنها  نیست ترس فی البداهه داشته باشند.

جیمز کلارک عنوان کرد: ترس جزئی از وجود ما است و در حقیقت عامل بقا ما ترس است بنابراین افراد باید ترس‌های منطقی را درک کنند و ترس‌های غیر منطقی را کنار بگذارند زیرا ترس دشمن عشق است و هر جا ترس باشد عشق را بیرون می‌راند.

استاد دانشگاه گرند ولی میشیگان آمریکا تصریح کرد: بدون دلسوزی و همدردی جایی برای عشق انسانی وجود ندارد جوامع ابتدا باید اختلافات را کنار بگذارند زیرا ترس مفهوم زشتی است و سبب انتقام، خونریزی و رفتارهای ناعادلانه می‌شود و صلح تنها راه است که مبنا و اساس ارزش‌های متعالی انسانی محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: ترس دشمن عشق و صلح است بنابراین باید بیش از پیش به این سمت برویم که با شناخت درست یکدیگر بتوانیم به صلح برسیم و دنیای بهتری برای خود و نسل‌های پیش رو خلق کنیم.

لازم به ذکر است کنفرانس بین المللی رهیافت معنویت خداجو در مواجهه با کرونا طی روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در قالب پنل‌های علوم اجتماعی، فلسفه و کلام و روانشناسی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در حال برگزاری است.

خبرنگار ایمن سادات موسوی نژاد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.