خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مولانا و الهام‌بخشی به مصلحان تمدن معاصر

مولانا و الهام‌بخشی به مصلحان تمدن معاصر؛

حجت‌الاسلام صفوی با اشاره به جایگاه صلح و مدارا در اندیشه‌های مولانا بیان کرد: صلح و مدارا گوهر گمشده بشریت و تمدن‌های جهانی است و مولانا رسول صلح و مدارا است. امروز اندیشه او الهام‌بخش بسیاری از مصلحان تمدن معاصر بشری است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسلمان صفوی، رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن و کاشف ساختار مثنوی معنوی در «همایش بین‌المللی ایران و تمدن جهانی» که به صورت مجازی از سوی بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد، با موضوع «نقش شعر و اندیشه مولانا در تمدن جهانی» به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: مولانا جلال‌الدین محمد بلخی خراسانی (‎۶ ربیع‌الاول ۶۰۴، ۵ جمادی‌الثانی ۶۷۲ هجری قمری، قونیه)، خالق منظومه‌های «مثنوی معنوی» و «دیوان شمس»، پُرنفوذترین چهره فرهنگی ایران در تمدن جهانی، بالأخص تمدن معاصر غربی است. همه آثار منظوم و منثور او به زبان فارسی است.

وی افزود: اندیشه مولانا نقش مهمی در هویت‌سازی مردم ایران بزرگ فرهنگی، ترکیه و بوسنی داشته است. نفوذ مولوی در تمدن جهانی فراتر از مرزهای ملی ایران، افغانستان، تاجیکستان و ترکیه است. طی هفت قرن گذشته، شعر و اندیشه مولانا نقش مهمی در تمدن جهانی به مرور و به طور تصاعدی در آسیای مرکزی و غربی، شبه قاره هند، اروپای مرکزی، اروپای غربی، آمریکا و خاور دور ایفا کرده است. او محبوب‌ترین شاعر جهان است.

صفوی تصریح کرد: امروز اشعار مولانا در کلیساها، کنیسه‌ها و صومعه‌های پنج قاره شنیده می‌شود و همچنین در مراکز هنر به صورت موسیقی و تئاتر در اروپا و آمریکا اجرا می‌شود. اندیشه مولانا پیونددهنده ملت‌ها به همدیگر است. از منظر بسیاری از غربیان مدرن، تعالیم وی یکی از بهترین معرفی‌های فلسفه و عملکرد عرفان اسلامی است.

وی افزود: او از سوی خبرگزاری‌های اروپایی محبوب‌ترین شاعر جهان نامیده شده است. آناندا کوماراسوامی(۱۸۷۷-۱۹۲۷) فیسلوف معروف جریان حکمت خالده، جلال‌الدین مولوی و مایستر اکهارت، عارف آلمانی را دو رکن اصلی پل تفاهم خواند که سرانجام تمدن غرب و شرق را به‌هم خواهد رساند. اشعار مولانا در مثوی و دیوان شمس به‌طور گسترده‌ای به بسیاری از زبان‌های جهان ترجمه شده ‌است؛ مانند انگلیسی، روسی، آلمانی، اردو، ترکی، عربی، بنگالی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، بوسنیایی و مالایی. ترجمه اشعار مولوی که با نام رومی در غرب‌ شناسایی شده، به عنوان «محبوب‌ترین» و «پُرفروش‌ترین» شاعر در ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود.

صفوی تصریح کرد: در اروپا، اولین جایی که شعر و اندیشه مولانا نفوذ کرد، در آلبانی و بوسنی است. اندیشه مولانا نقش مهمی در شکل‌دهی هویت و تمدن مسلمانان بوسنی دارد. آثار مولانا به خصوص مثنوی در بسیاری از دانشگاه‌های اروپا اکنون تدریس می‌شود که می‌توان به رشته‌های ادبیات فارسی، خاورمیانه‌شناسی و فلسفه و دین اشاره کرد. هر سال با برگزاری کنفرانس‌هایی درباره زندگی و آثار مولانا، کتاب‌هایی مرتبط با او به چاپ می‌رسد. مولانا سرمایه بزرگ ما در جهان غرب است.

وی بیان کرد: هانس ماینکه، شاعر معروف آلمانی گفته است: «رومی تنها امید است، در جهان تاریکی که ما در آن زندگی می‌کنیم». طی بیست سال گذشته اجرای موسیقیایی اشعار مولانا در اروپا و آمریکا رایج شده است.

صفوی با اشاره به «رمز نقش شگرف شعر و اندیشه مولانا در تمدن جهانی» تصریح کرد: ایران و جهان اسلام شخصیت‌های بزرگ فرهنگی و علمی دارد، اما فقط چند نفر از آنها هستند که نقش اساسی در هویت‌سازی و تمدن جهانی داشته‌اند؛ نظیر فردوسی، ابن‌سینا، نظامی، مولانا، سعدی، حافظ، عطار و سنایی. بی‌شک امروز اندیشه مولانا پُرنفوذترین است و در باب چرایی این مسئله به برخی از عوامل باید اشاره کنم؛ یکی از عوامل نقش فرم است. مولانا اندیشه‌اش را در مثنوی و دیوان شمس از طریق هنری در فرم شعر – داستان با ظرفیت موسیقیایی بالا بیان کرده است؛ لذا شهرتی که مثنوی و دیوان شمس دارد، مکتوبات، مجالس سبعه و فیه‌مافیه ندارد.

وی با اشاره به «نقش محتوا» بیان کرد: ترجمه حکمت و عرفان ثقلین به زبان شعر فارسی یکی از موارد مهم است. مثنوی و دیوان شمس متأثر و ملهم از قرآن است. به‌نحوی که جامی مثنوی را قرآن به زبان فارسی خوانده است. حدود ۶۰۰۰ بیت از دیوان شمس و مثنوی عملاً ترجمه مستقیم آیات قرآن به شعر فارسی است. انعکاس نور حکمی قرآن که مطابق با فطرت بشر است، در زبان شعر مولانا، موجب دلنشینی اشعار و اندیشه مولانا برای همه تمدن‌های جهانی شده است.

صفوی گفت: نکته مهم دیگر این است که پیام‌های مولانا جهانی است. در حوزه حکمت نظری و حکمت عملی اینگونه است و شامل حال همه تمدن‌ها می‌شود که می‌توان به هجده بیت نی‌نامه در آغاز مثنوی اشاره کرد. همچنین نکات مهمی از تعالیم حکمت او به صورت یک بیتی است؛ مانند: «این جهان کوه است و فعل ما ندا، سوی ما آید نداها را صدا». نکته دیگر اینکه، مثنوی استمرار حکمت خالده است. حکمت خالده میراث مشترک بشریت، حاوی ارزش‌های جاویدان و ورای اقوام و مذاهب است. تعالیم مولانا، چون در استمرار این مشرب الهی است، مورد استقبال همه تمدن‌ها واقع شده است و بر هر کدام به نحوی از طریق نخبگان فرهنگی تمدن‌های متنوع، اثرگذار بوده است.

وی افزود: نکته دیگر «پیام عشق» است. عشق زبان مشترک همه تمدن‌ها است و مولانا پیامبر عشق است. «در راه طلب عاقل و دیوانه یکی است، در شیوه عشق خویش و بیگانه یکی است/ آن را که شراب وصل جانان دادند، در مذهب او کعبه و بتخانه یکی است‎». «عشق‌هایی کز پی رنگی بود، عشق نبود عاقبت ننگی بود». «عشق آن زنده گزین کو باقیست، کز شراب جان‌فزایت ساقیست/ عشق آن بگزین که جمله انبیا، یافتند از عشق او کار و کیا».

صفوی با اشاره به مسئله «پیام صلح و مدارا» در اندیشه مولانا بیان کرد: صلح و مدارا گوهر گمشده بشریت و تمدن‌های جهانی است و مولانا رسول صلح و مدارا است. صلح درون، پالایش نفس و صلح بین قوای باطنی درونی، زیربنای صلح برون است. در دفتر اول مثنوی در حکایت پادشاهی که نصرانیان را می‌کشت و همچنین در حکایت دوم، موضوع جنگ و صلح را تبیین کرده است که در کتاب «ساختار معنایی مثنوی معنوی» شرح کرده‌ام. امروز اندیشه او الهام‌بخش بسیاری از مصلحان تمدن معاصر بشری است.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.