خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«خانه وحدت»؛ عبادتگاه مشترک مسیحیان، یهودیان و مسلمانان در برلین + فیلم

قرار است یک عبادتگاه مشترک به نام خانه وحدت برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان در برلین ساخته شود. جایی که مسجد، کنیسه و کلیسا همگی زیر یک سقف باشند و پیروان این ادیان بتوانند بی‌هیچ مانعی با یکدیگر تبادل‌ نظر کنند!

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ایده این پروژه ده سال پیش مطرح شد و امروز، پس از سال‌ها کار بر روی آن، نخستین سنگ‌بنای آن گذاشته شد.

امل برلین به نقل از rbb۲۴، درگیری‌های خاورمیانه باعث شکل‌گیری چندین تظاهرات در آلمان شد که از میان آن‌ها شعارهای ضدیهودی یا ضد مسلمانان به گوش می‌رسید. به دنبال آن، در فضای مجازی تصویر یک خاخام، یک امام و یک کشیش پخش شد که در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و برای صلح و آرامش دعا می‌کنند.

خاخام آندریاس ناچاما، مدیر بنیاد توپوگرافی ترور، از این عبادتگاه به عنوان “خانه وحدت” یاد کرد، جایی‌که در آن نماز و نیایش را به همراه کشیش گرگور هوبرگ (Gregor Hohberg) و امام قدیر سانچی (Kadir Sanci) برگزار خواهند کرد. آن‌ها ده سال است که این طرح جاه‌طلبانه را پیگیری می‌کنند تا امروز پنجشنبه ،۶ خرداد، که نخستین سنگ‌بنای ساختمان آن‌را گذاشتند.

عبادتگاه آینده بر پایه‌های گذشته

ایده ساخت این عبادتگاه در سال ۲۰۰۷ شکل گرفت؛ زمانی‌که باستان‌شناسان مشغول حفاری در میدان پتری (Petriplatz) بودند. از قرون وسطی تاکنون دست‌کم چهار کلیسای پتری (Petri-Kirchen) در منطقه میته برلین قرار داشتند. آخرین کلیسا به سال ۱۹۶۴ برمی‌گردد که در زمان جنگ ویران شد.

هنگام حفاری پایه‌های این کلیسا کشف شد و ایده ساخت عبادتگاهی مشترک برای ادیان ابراهیمی از همان‌ موقع شکل گرفت. هدف این است که مردم در اتاق‌های مختلف عبادت کنند و فضایی برای تبادل اطلاعات و همکاری بین آن‌ها فراهم شود.

این‌جا تنها یک خانه نیست

دست‌اندرکاران این پروژه می‌گویند: «ما در “خانه وحدت” به یکدیگر اعتماد داریم و اجازه نمی‌دهیم که دیگران از بیرون ما را تخریب کنند.» خاخام ناچاما می‌گوید که طی ده سال گذشته در گروه‌های مختلفی با یهودی‌ستیزی و خشونت مبارزه کرده‌ایم و همچنین در پروژه‌های مشترک آموزشی و بین‌المللی باهم همکاری داشته‌ایم. این همکاری‌ها ما را تبدیل به دوست، خواهر و برادر ایمانی کرده است.

قدیر سانچی می‌گوید: «ما فقط یک خانه نمی‎‌سازیم. این‌جا مکانی برای قلب و روح مشترک ماست.» این سه روحانی بارها و بارها در حوادث مختلفی مثل جنگ‌های خاورمیانه، حمله نژادپرستانه در هانائو، حمله تروریستی یک مسلمان در Breitscheidplatz و مواردی دیگر برای همبستگی یهودیت، اسلام و مسیحیت دعا کرده‌اند.

برای ساخت این عبادتگاه بودجه‌ای برابر با ۴۷ میلیون یورو درنظر گرفته شده است. دولت فدرال بیش از ۲۰ میلیون یورو را پرداخت خواهد کرد و ایالت برلین نیز سهمی ۱۰ میلیون یورویی را برعهده دارد. ده میلیون یوری دیگر نیز از طریق کمک‌های مالی شخصی تامین می‌شوند.

طراحی این عبادتگاه را دفتر Kuehn Malvezzi انجام داده است. هرکس می‌تواند به‌طور نمادین با پرداخت ۱۰ یورو برای هر آجر در ساخت این پروژه شرکت کند. تاکنون افرادی از ۶۰ کشور مختلف این کار را انجام داده‌اند.

منبع محبت نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.