خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وجود مذاهب متعدد در دین اسلام از غنای دین اسلام حکایت می کند

روند تقریب مذاهب که در سالهای اخیر آغاز شده است و نیروی حرکت خود را از مقررات الهی می گیرد و ضرورت آن به موازات گسترش و افزایش مسئولیت مسلمانان شفاف تر شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مصطفی با جلال محقق غنایی در گفتگویی با بیان این که وجود مذاهب متعدد در دین اسلام از غنای دین اسلام حکایت می کند گفت: این غنای فکری در دین اسلام در حالی است که برخی از گروههای افراطی این پدیده طبیعی یعنی تعدد مذاهب را به یک موضوع منفی در روند تاریخی اسلام تبدیل کردند. به این ترتیب پای تعصب و فرقه گرایی تندروانه در میان مسلمانان باز شد و روحیه ای که قبلا بر اساس منطق مبتنی بر گفت وگوی اسلام وجود داشت از میان رفت و زمینه برای جدال و تنش میان گروهها و فرقه های اسلامی ایجاد شد.

وی در ادامه افزود: در چنین شرایطی است که مسلمانان باید به طور جدی خواهان بازگشت همه فرقه ها و مذاهب به حالت اولیه و طبیعی خود از طریق گسترش گفت وگوی سازنده اسلامی، هم دلی و هم گرایی و تلاش برای یافتن ارزش های مشترک باشند تا تقریب مذاهب شکل گیرد.

این اندیشمند غنایی در ادامه اظهار داشت: روند تقریب مذاهب در سالهای اخیر آغاز شده است و نیروی حرکت خود را از مقررات الهی می گیرد و ضرورت آن به موازات گسترش و افزایش مسئولیت مسلمانان شفاف تر شده است. چنانکه در چند دهه گذشته بسیاری از اندیشمندان و علمای دین اسلام تلاش برای تقریب مذاهب را آغاز کردند و با اعلام ضرورت شرعی آن بر تلاش های خود افزودند.

به گفته دکتر مصطفی باجلال پیروی کامل و جامع از کتاب الهی و سیره شریف نبوی، دو منبع اصلی شناخت دیدگاههای اسلام در همه مسایل از جمله مفاهیم زندگی انسان در هر دو جهان و مقررات و شریعتی است که زندگی و رفتارهای فردی و اجتماعی انسانها را سامان می بخشد. این در حالی است که اصول و منابع دیگری مانند عقل تنها هنگامی معتبر است که به این دو منبع اصلی وصل و مستند باشد و از آنها نشات گرفته باشد.

منبع تقریب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.