خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نشست اهل‌سنّت و افق‌های پیشِ‌رو؛ انتخابات ١۴٠٠ برگزار شد

نشست اهل‌سنّت و افق‌های پیش‌رو؛ انتخابات ١۴٠٠ با حضور جلال معروفیان مسؤول معاونت فرهنگی اجتماعی جماعت دعوت و اصلاح در کلاب هاوس برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نشست اهل‌سنّت و افق‌های پیش‌رو؛ انتخابات ١۴٠٠ با حضور جلال معروفیان مسؤول معاونت فرهنگی اجتماعی جماعت دعوت و اصلاح، دکتر محمدعلی وکیلی نماینده‌ی دهمین دوره‌ی مجلس و مدیرمسؤول روزنامه ابتکار، دکتر پروانه سلحشوری نماینده‌ی دور دهم مجلس و شامگاه چهار‌شنبه ١٢ خردادماه ١۴٠٠ در کلاب‌هاوس جماعت برگزار شد.

در این گفت‌وگو جلال معروفیان مسؤول معاونت فرهنگی اجتماعی جماعت دعوت و اصلاح به منش انتخاباتی جماعت اشاره کرد و گفت: «جماعت به‌صورت تکلیف یا سهم‌خواهی به انتخابات نگاه نکرده است؛ ما با چشمانی باز و آگاه به کمبودها و سوء مدیریت‌ها در صحنه حضور پیدا می‌کنیم. از نظر جماعت، عمده‌ی مشکلات ما سیاسی نیست که با تغییر رئیس‌جمهور حل شوند. نگاه ما به مشکلات جامعه سیستمی است و محدود به یک بعد نیست. جماعت تلاش کرده است که باری از مشکلات جامعه را بردارد، نه این‌که خود، بخشی از مشکلات باشد.»

معروفیان ادامه داد: «ما در ایران خود را اقلیت نمی‌دانیم؛ بلکه شهروندان ایرانیم و در راستای وظایف شهروندی خویش کم نگذاشته‌ایم و به همین نسبت و از این زاویه خواهان حقوق شهروندی و قانونی خود هستیم. به همین منظور از اصحاب رسانه و دیگر مراکز فرهنگ‌ساز، درخواست داریم که بحث در اقلیت‌بودگی اهل سنّت را کم‌رنگ و حذف کنند.»

وی در فراز دیگری از سخنانش بیان داشت: «ما از ایجاد هرگونه دوگانگی پرهیز می‌کنیم. گرچه مردم حق دارند هویت خویش را حفظ کنند و ما نیز تلاش می‌کنیم بسترهای لازم برای حفظ هویت‌ها فراهم شود، اما برای برتری و غلبه‌ی هیچ هویتی نمی‌جنگیم. هرکسی برای ایجاد تفرقه، دوگانگی و تنش، عمل و اقدام کند ما از آن فاصله خواهیم گرفت و هرکسی در راستای صلح و آشتی و مهربانی بین مردم تلاش کند ما به او نزدیک‌تر هستیم.»

در این نشست پروانه سلحشوری بر اهمیت تقویت جامعه‌ی مدنی تأکید کرد و گفت: «بیشتر استان‌های مرزی و عموماً اهل‌سنّت علی‌رغم پتانسیل‌های اقلیمی که در این مناطق وجود دارد، از توزیع نامناسب منابع رنج می‌برند. همیشه در یک موقعیت خاص زمانی سیاست‌مداران و مردم به هم نزدیک می‌شوند و طرح مطالبات می‌کنند اما پس از آن از هر دو طرف زمینه‌های گفت‌وگو و پیگیری مطالبات به فراموشی سپرده می‌شود. در طرح مطالبات زمینه‌های سیاسی به زمینه‌های اجتماعی می‌چربد؛ و تا خود مردم به همگرایی لازم جهت طرح و پیگیری مطالبات نرسند، از سوی دولت‌مردان هم مطالباتشان جدی گرفته نمی‌شد.»

وی ادامه داد: «علت عقب‌ماندگی جامعه‌ی مدنی، به خاطر فقدان گفت‌وگو و همدلی و تقویت جامعه‌ی مدنی می‌باشد؛ با توانمند کردن جامعه، مردم می‌توانند مطالباتشان را محقق کنند و حتی به‌عنوان شهروندان جامعه‌ی جهانی نیز، جهانی بهتر بیافرینند.»

دکتر محمدعلی وکیلی در ادامه‌ی این نشست به تغییر نوع سلیقه‌ی سیاسی جامعه اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه سایه‌ی سیاست بر حوزه‌ی رفتار خصوصی افراد کم شده است. در گذشته برای ما ایرانی‌ها مهم بود به چه کسی رأی بدهیم و نقش ایدئولوژی بر رفتار سیاسی ما بسیار پررنگ بود؛ اما امروزه نوع رأی به چگونگی حکمرانی تغییر پیدا کرده است.»

وکیلی ادامه داد: «اهل‌سنّت به‌عنوان بخش نجیب جامعه‌ی ایران، همواره جزء بخش‌های مشارکت‌جو هستند و متأسفانه فقط در موسم انتخابات دولت‌مردان و اهالی سیاست به یاد آن‌ها می‌افتند. کارنامه‌ی هر دو جریان سیاسی در دادن حقوق اقوام و مذاهب، کارنامه‌ی درخشانی نیست. اگرچه گفتمان اصلاح‌طلبی در نگاه به این مسأله تفاوت چشم‌گیری به نسبت اصولگرایی دارد.»

گفتنی است در ادامه‌ی این برنامه شخصیت‌های حاضر به اظهارنظر و گفت‌وگو پرداختند و پرسش‌های خود را پیرامون وضعیت انتخابات، مواضع انتخاباتی جماعت و… با کارشناسان برنامه طرح کردند.

منبع اصلاح
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.