خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برای استقرار صلح جهانی گام‌های مؤثری برداریم

به گزارش ادیان‌نیوز؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد شهرستانی، در ادامه سفر خود به بوسنی که هفته گذشته به انجام رسید، با آقای وینکوپولیچ کاردینال اعظم بوسنی دیدار داشت.

در ابتدای این دیدار، کاردینال اعظم ضمن خیرمقدم و خوش‌آمد گویی از سفر نماینده تام‌الاختیار حضرت آیت‌الله سیستانی به این کشور، اظهار کرد: از طریق دوستانمان اوضاع را در کشور شما دنبال می‌کنیم، ما کشور کوچکی هستیم و به‌اندازه کشور شما بزرگ نیستیم، ولی مشکلاتمان کمتر نیست. در این کشور فرقه‌ها و ادیان متعددی هستند، جنگی که در این کشور رخ داد، جنگ دینی نبود، بلکه جنگ سیاسی بود که البته در این بین از دین هم استفاده ابزاری شد.

*ادیان مختلف بر مشترکات تکیه کنند

وینکوپولیچ با بیان اینکه اعتقاد ما این است که باید بر مشترکاتمان تکیه کنیم؛ مسلمان، یهودی، مسیحی، کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان همه باید این‌گونه عمل کنند، گفت: در این اندیشه‌ایم که با تفاهم قدمی در راه مشکلات مردم برداریم، مردم هنوز زخم جنگ را بر جسم و جان خود احساس می‌کنند.

*ارزش‌های خود را حفظ کنید

کاردینال اعظم بوسنی ادامه داد: شعار ما این است که ارزش‌های خود را حفظ کنید و درعین‌حال بر ارزش‌های دیگران احترام بگذارید.

*برای استقرار صلح جهانی گام‌های مؤثری برداریم

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد شهرستانی ضمن تشکر و قدردانی از استقبال به‌عمل‌آمده از سوی کاردینال اعظم بوسنی، گفت: امید است که بتوانیم برای استقرار صلح جهانی گام‌های مؤثری برداریم. مسلمانان همواره قربانی تروریسم بوده‌اند و در این حال از آمار قربانیان تروریسم در اروپا نیز باخبریم؛ هرگاه حوادث تروریستی رخ داده است، این‌گونه اقدامات را همواره محکوم کرده‌ایم و با مردم اروپا نیز همدردی عملی کرده‌ایم و می‌دانیم این همدردی‌ها قطعاً موجب همدلی و عمیق‌تر شدن ارتباطمان می‌شود

*قرن‌هاست که قربانی تروریسم بین‌المللی هستیم

نماینده تام‌الاختیار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی، اظهار کرد: در حادثه‌ای دل‌خراش و بسیار هراس‌انگیز ۱۷۰۰ نفر از بهترین فرزندان، در پایگاه اسپایکر عراق به دست تروریسم بین‌الملل مظلومانه در خون خود غلتیدند. اگر اروپا اخیراً زخم تروریسم را حس کرده است، ما بیش از قرن‌هاست که قربانی تروریسم بین‌المللی هستیم و گوشه گوشه کشورهای اسلامی زخم خورده جنایات تروریسم بین‌المللی است.

او ادامه داد: در سال ۱۸۰۲ میلادی یعنی حدود ۲۱۷ سال قبل، تروریست‌های وهابی ۱۰ الی ۱۲ هزار انسان بی‌گناه را در کربلای معلا به خاک و خون کشیدند و این شهر مقدس را ویران کردند و حرم مطهر امام حسین(ع) را که جایگاه مقدسی برای جهانیان و خاندان رسالت است، ویران کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهرستانی با بیان اینکه ما از یک سو بسیار از تروریسم زجر کشیده‌ایم و از سوی دیگر شاهد خشونت و اهانت به مقدسات خود بوده‌ایم، اما حساب همه را یکی ندیده‌ایم، خطاب به کاردینال اعظم بوسنی گفت: اتفاقی بسیار تلخ در آمریکا افتاد که یک کشیش آمریکائی، قرآن کتاب مقدس مسلمانان را آتش زد،؛ ما در این اتفاق، میان مسیحیان عاقل و صلح‌دوست با مسیحیان تند و خشن که حرکت زشت را انجام دادند، تفاوت قائل بودیم. خوشبختانه اکثر کشیشان مسیحی نیز آن عمل بسیار موهن را تقبیح کردند. سخن من این است که شما با اعتبار، جایگاه و مقبولیتی که در جامعه دارید، می‌توانید بر جریان اصلی رسانه‌ای که در دنیا فعال است و اکثرشان هم مسیحی هستند، تأثیر بگذارید، چرا این جریان رسانه‌ای، حساب اکثریت مسلمانان را با اقلیت بسیار معدود خشونت‌طلب جدا نمی‌کند و همه را تروریسم می‌خوانند و این‌گونه القاء می‌کنند که گویا اسلام دین خشونت و مسلمانان یکسره تروریست هستند؟! چرا حساب اکثریت مسلمانان که صلح‌طلب و خواهان صفا و صمیمیت بین ادیان هستند، با آن‌هایی که خشونت را ترویج می‌کنند، جدا نمی‌کنند؟! خود شما بهتر می‌دانید که تروریست‌ها عموماً ابزار پیشبرد سیاست قدرت‌های پشت پرده هستند و اساساً به هیچ آیینی چه اسلام، چه مسیحیت و چه یهود و …. پایبندی ندارند.

*کلام پدران روحانی تأثیر شگرفی بر مخاطبان دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد شهرستانی در پایان یادآور شد: بی‌تردید پدران روحانی به دلیل برخورداری از جایگاه خاص اجتماعی، تأثیر کلام شگرفی دارند لذا قطعاً سخن آنان در پیروان مسیحیت و مسیحیان مؤثر است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.