خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

زندگی اویغورهای چین در «ویران‌شهری جهنمی»

سازمان حقوق بشر بیش از ۵۰ گزارش از اویغورها، قزاق‌ها و دیگر گروه‌های اقلیت عمدتاً مسلمان قومی جمع‌آوری کرده است که ادعا می‌کنند در معرض زندان و شکنجه جمعی در مراکز پلیس و اردوگاه‌های منطقه هستند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سازمان عفو بین‌الملل ضمن ارائه شواهد جدیدی درباره نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ چین اظهار کرده آنجا زندان و شکنجه‌گاهی جمعی است و برای صدها هزار مسلمان به «ویران‌شهری جهنمی» تبدیل شده است.
سازمان حقوق بشر بیش از ۵۰ گزارش از اویغورها، قزاق‌ها و دیگر گروه‌های اقلیت عمدتاً مسلمان قومی جمع‌آوری کرده است که ادعا می‌کنند در معرض زندان و شکنجه جمعی در مراکز پلیس و اردوگاه‌های منطقه هستند.

شهادت‌های بازداشت‌شدگان سابق که در گزارش جدید روز پنج‌شنبه منتشر شدند بیان می‌کنند که از «صندلی‌های ببر» در بازجویی‌های پلیس استفاده می‌شود. صندلی‌های ببر ، صندلی‌هایی فولادی‌ با پابند و دستبند می‌باشند که بدن را در حالتی دردآور نگه می‌دارند.
این گزارش همچنین ادعا می‌کند ضرب‌وشتم، محرومیت از خواب و ازدحام در مراکز پلیس عادی است. مسلمانان اویغور اغلب به‌دلایلی ظاهراً قانونی دستگیر می‌شوند و در غل‌وزنجیر و با سرهای پوشانده بازجویی و منتقل می‌شوند.

طبق ادعای این گزارش بازداشت‌شدگان در اردوگاه‌ها هیچ حریم خصوصی یا آزادی ندارند و با کوچک‌ترین نافرمانی سخت مجازات می‌شوند.
عفو بین‌الملل می‌گوید در یک نمونه ثابت شده است که یک زندانی جلوی چشم هم‌سلولی‌اش ۷۲ ساعت بر روی صندلی ببر قرار گرفته و مرده است.
مصاحبه‌کنندگان به عفو بین‌الملل گفته‌اند که در هفته‌‌های اول رفتن به اردوگاه مجبور شده‌اند ساعت‌های طولانی در یک وضعیت ثابت بنشینند یا زانو بزنند.
آنان از ادای نماز و صحبت به زبان مادری بازداشته شده‌اند. همچنین مجبور به گذراندن کلاس‌های آموزش زبان ماندارین و تبلیغات حزب کمونیست چین شده‌اند.

به‌جز موقع غذا، کلاس و بازجویی، زندانیان تقریباً هیچ‌گاه از سلول‌های خود اجازه خروج ندارند و به‌ندرت نور آفتاب را می‌بینند یا اجازه ورزش یا هواخوری پیدا می‌کنند.
آگنس کالامارد دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: مقامات چینی ویران‌شهری جهنمی در مقیاسی بزرگ در منطقه خودمختار اویغور سین‌کیانگ ساخته‌اند. اینکه تعداد بسیاری از افراد در اردوگاه‌ها تحت مغزشویی و شکنجه قرار می‌گیرند و همزمان میلیون‌ها نفر در ترس از یک آپاراتوس گسترده نظارتی به‌سر می‌برند باید وجدان بشر را به درد آورد.

سازمان عفو بین‌الملل خواستار بسته‌شدن همه اردوگاه‌های مسلمانان و دیگر اقلیت‌های قومی در سین‌کیانگ است و از سازمان ملل می‌خواهد این مجرمان را طبق قوانین بین‌الملل تحت تعقیب قرار دهد.
چین همواره این اتهامات را رد کرده است و می‌گوید این اردوگاه‌ها برای آموزش زبان چینی و مهارت‌آموزی شغلی و مبارزه با افراط‌گرایی مذهبی طراحی شده‌اند.

چین به بی‌اعتبارکردن اتهام‌زنندگان و رد ادعاها و یافته‌ها می‌پردازد و سین‌کیانگ را «سرزمینی شگفت‌انگیز» می‌نامد و مانع دسترسی آزاد خبرنگاران و گروه‌های حقوق بشری به این منطقه می‌شود.

منبع کانال گفتگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.