خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بررسی سیر تحول دینداری در جوامع اروپای غربی از دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰

این مقاله با لحاظ‌کردن بازۀ زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰، به‌ دنبال پاسخ به این پرسش است که دینداری در جوامع اروپای غربی، به‌ویژه در دو بُعد باورمندی به دین و عمل به باورهای دینی، با چه تحولاتی مواجه شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بررسی نقش دین و سیر تحول دینداری در جوامع اروپای غربی، به ‌عنوان جوامعی سکولار، همواره مهم بوده است. این مقاله با لحاظ‌کردن بازۀ زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰، به‌ دنبال پاسخ به این پرسش است که دینداری در جوامع اروپای غربی، به‌ویژه در دو بُعد باورمندی به دین و عمل به باورهای دینی، با چه تحولاتی مواجه شده است. برای پاسخ به این پرسش از روش پیمایشی و تحلیل داده‌ها بهره گرفته‌ایم. در همین رابطه برنامه‌ای پیمایشی با عنوان «مطالعه ارزش‌های اروپایی» از سال ۱۹۸۱ و در قالب پنج موج مطالعاتی (۱۹۸۱، ۱۹۹۰، ۱۹۹۹، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۷) ایده‌ها، نگرش‌ها و ارزش‌های شهروندان را در زمینه‌های مختلف، از جمله دین و دینداری، بررسی کرده است که در مقالۀ حاضر برای تبیین و تحلیل بحث خود از داده‌های آن بهره برده‌ایم. با در نظر گرفتن شاخص‌هایی چون خداباوری، انجام‌دادن مناسک دینی، میزان رجوع به کلیسا و پای‌بندی به آیین سنتی دینی در مسائل مهم زندگی (تولد، ازدواج و مرگ) یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که فرآیند سکولاریزاسیون در کشورهای اروپای غربی، هم در میزان باورمندی به دین و هم در میزان عمل به باورهای دینی، تشدید شده و نقش دین در زندگی جوامع اروپای غربی بیش ‌از پیش رو به زوال است.

دریافت فایل کامل

منبع دانشگاه ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.