خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

همدلی مؤمنانه برای پدیدارشناسی جزء اصول لاینفک است

پژوهشگر دینی گفت: باید طوری با مسلمانان همدلی کنیم تا مفاهیم و آموزه‌های دینی آنها را درک کرده باشیم بنابراین همدلی مؤمنانه برای پدیدارشناسی جزء اصول لاینفک است.

به گزارش خبرنگار ردنا(ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام علیرضا صیادنژاد در نشست علمی «نقد روش پدیدارشناسانه هانری کربن در مطالعات شیعی» که به صورت مجازی به همت دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب پخش شد، اظهار کرد: مسئله اصلی انسان در تاریخ فلسفه و علم رسیدن به معرفت قابل اعتماد است و همواره انسان درگیر این مسئله بوده که چه معرفتی صحیح است و با واقع مطابقت دارد.

وی با بیان اینکه با انقلاب فرهنگی، صنعتی و علمی در دنیا نظام معرفتی تغییر کرد، بیان داشت: از زمان کانت بحث معرفت تغییرات اساسی کرد و با حضور اومانسیم در عرصه علم و فلسفه تغییرات اساسی را شاهد هستیم و در ادبیات جدید اثبات پذیری پایه اعتماد به علم وجود دارد.

این پژوهشگر با بیان اینکه کانت به شدت به این باورها و دلایل و براهین به اثبات خدا می‌پرداخت و سال‌ها متفکران در این زمینه بحث کردند، عنوان کرد: برخی اوقات یک نفر مرجع تمام علوم بود و به تنهایی مرجع علوم قرار می‌گرفت. تخصصی شدن این علم سبب شد که انسان تمام علوم را به صورت تخصصی داشته باشد. به این دلیل شاهد ظهور حلقه علمی بودیم و این بحث گسترش علمی سبب شد که هر دانشمند تخصصی کار کند و برای اینکه از یک منظر به یک موضوع نگاه می کرد دیدگاهش ناقص بود.

وی خاطرنشان کرد: پوزیتیویسم به موضوع دین از جنبه تجربی جامعه شناسی و روانشناسی دین و مباحث این چنین می‌پردازد و معرفت درون دینی را حاصل کردند که از درون امور فارغ باشد.

حجت‌الاسلام صیادنژاد افزود: نیاز است تصویری از پیرامون داشته باشیم تا معرفت ما کامل شود که این امر سبب شد که علم دین به دست آید که با الهیات دینی متفاوت و اثبات‌پذیر است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم تصویر کامل از دین ارائه کنیم باید ساختار منسجم از درون و بیرون دین و مفاهیم ارائه شود که اثبات پذیر باشند، بیان داشت: در پدیدار شناسی یک قدم بالاتر رفته و جنبه درونی و بیرونی را مورد نظر قرار دادند و اینکه از بیرون دین را بشناسد؛ چنین تحلیل‌هایی برای مؤمنان قابل اعتماد نبود و نتوانست اعتماد دینداران را به دست آورد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: قصد است ذات را شناسایی کنیم بنابراین باید به ذات گرایی و اثبات گرایی توجه کنیم. برخی پدیدارشناسان ذات گرا نیستند و قصد دارند که از رفتارهای بیرونی دین مانند آیین‌ها و باورهایی دینی تشخیص دهند که در این دین چه می‌گذارد.

وی عنوان کرد: اگر همه شناخت‌ها را کنار بگذاریم بهتر ذات قدسی را می‌شناسیم زیرا امر قدسی در طول تاریخ در سال‌های متمادی خود را ظهور داده و در فرهنگ‌های متعدد جلوه‌های مختلف بروز کرده است.

حجت‌الاسلام صیادنژاد با بیان اینکه این احساس ایجاد شد که من به عنوان پدیدارشناس با پیش فرض‌ها قضاوت‌هایی دارم که سبب می شود معرفت من حقیقی نشود، تصریح کرد: با تصویرهای ذهنی خود پیش داوری دارم و پیش از رفتن سراغ مطالعات ادیان باید فرض‌ها و باورهای اولیه خود را اضافه کنیم تا حقیقت را آن طور که هست درک و فهم کنیم.

وی تأکید کرد: باید باورهای خود را کنار بگذاریم تا دین شناسایی شود و طوری با مسلمانان همدلی کنیم تا مفاهیم و آموزه‌های دینی آنها را درک کرده و همدلی مؤمنانه را نشان دهیم بنابراین همدلی مؤمنانه برای پدیدارشناسی جزء اصول لاینفک است.

خبرنگار ایمن سادات موسوی نژاد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.