استاد سطح خارج حوزه در نخستین پیشهمایش بررسی اندیشههای سیاسی و اجتماعی آیتالله العظمی فاضل لنکرانی، اظهار کرد: یکی از بهترین راهها برای شناخت این شخصیت، تبیین ایشان در ذیل مکتب امام(ره) است؛ زیرا او امتداد فقه امام بود و مکتب فقهی امام هم دارای رویکرد به واقعیت بر روی زمین و متن جامعه داشت.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نخستین پیشهمایش بررسی اندیشههای سیاسی و اجتماعی آیتالله العظمی فاضل لنکرانی، ششم تیرماه با حضور آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه،، آیتالله احمد مبلغی، استاد سطح خارج فقه و اصول و حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، استاد حوزه و دانشگاه، برگزار شد.
آیتالله احمد مبلغی، در سخنانی در مراسم گفت: یکی از بهترین راهها برای شناخت آیتالله فاضل لنکرانی، تبیین ایشان در ذیل مکتب امام است؛ مکتب فقهی امام دارای رویکرد به واقعیت بر روی زمین و متن جامعه داشت؛ امام اگر از زهد سخن میگفت معتقد بود باید وارد عرصه اجتماعی شود و میفرمود که اگر پیامبران در یک دوره در یک جامعه حضور داشتند اختلافی با هم نداشتند؛ عرفان امام شریعتمآب با حضور در جامعه بود؛ فقه امام معطوف به سیاست و جامعه بود که همان نظر ولایت فقیه است؛ امام از شیخ انصاری عبور کرد و به صاحب جواهر رسید؛ زیرا نگاهی اجتماعیتر دارد و فقه صاحب جواهر دریای مواج است که احتمالات به صورت گسترده مطرح و با نگاه دقیق اجتماعی و فقاهتی به فقه پرداخته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: امام(ره) اگر ابتکاری ارائه میکرد معطوف به اجتماع بود که در نظریه زمان و مکان متبلور است؛ هرقدر از عمر امام میگذشت به متن مردم و جامعه و کم کردن فاصلهها و فهم عمیق جامعه و جهان بیشتر گرایش داشتند. امام حقیقتاً در اصول ناشناخته بودند و حوزه هم تمرکزی برای شناخت این مسئله ندارد؛ یکی از مبانی امام بحث ارتکازات و سیرههاست که امام را در بین سایر فقها متمایز میکند؛ امام، اعتبارات عقلایی را داخل در تصرفات شارع نمیداند و آن را مانند اعتبارات تکوینی میداند؛ در تحلیل این نکته چند قاعده به دست میآید؛ نخست اینکه اعتبارات عقلا تخطئهپذیر نیست؛ همچنین تشریع نمیتواند اعتبارات عقلا را سلب کند.
مبلغی بیان کرد: امام معتقد است که چون عقلا اعتبارات عقلایی دارند وعاء اعتباری ایجاد میکند که برای شارع و اهل محاوره و عقلا معتبر است و در درون این وعاء تحرک صورت میگیرد؛ به تعبیر دیگر عقلا و شارع هر دو از این وعاء استفاده میکنند؛ امام مثال زده که اگر کسی بگوید من ضامن هستم در حقیقت خواسته مصداقی برای محمول درست میکند. اگر شارع هم قانونگذاری کرد در درون این وعاء صورت میگیرد؛ یعنی شارع و عقلا هر دو مصرفکننده اعتبار هستند، بر خلاف نظر آیتالله خویی. امام تفکیکی بین صنع الاعتبار و استفاده از اعتبار قائل شده است.
استاد سطح خارج فقه حوزه علمیه ادامه داد: امام نظریه جدیدی دارد و آن اینکه بناء عقلا را دور از دسترس کار تشریع میداند و شارع از این بناهای عقلانی استفاده میکند، این نظریه خیلی در اصول بحث شده است. آیتالله فاضل هم نزدیکترین شخصیت به امام از حیث اصولی است و درک عمیقی از این مبانی داشته و با ادبیات شفاف و گویا و رسا در کتب فقهی و اصولی خودشان به این مباحث پرداخته است.
آیتالله مبلغی اضافه کرد: ایشان به شکل شفافی در مباحث فقهی و اصولی در امتداد امام(ره) هستند؛ نقطه کانونی که رابطه کمال و تمامی با انقلاب به صورت روشن و شفاف داشنند، آیتالله فاضل لنکرانی بودند؛ هر وقت در حوزه و مجلس درس خدمت ایشان میرسیدم غیر از مراتب قدرت و بیان علمی و نقد علمی اقوال، صمیمیت، صداقت و صراحت به شکل فوری در وجود ایشان احراز میشد.