خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عرفان واره‌ها، تبارشناسی و نقد مبانی فکری

معرفی کتاب:

کتاب عرفان‌واره‌ها تبارشناسی و نقد مبانی فکری اثر حجت الاسلام دکتر مسلم گریوانی، تلاشی است با هدف تبیین نسبت عرفان اصیل اسلامی با عرفان‌واره‌ها؛ از این رو مؤلف ضمن تعریف مستند از عرفان و معنویت کاذب، این جریان ها را در سه حوزۀ موضوع، روش و هدف ارزیابی کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کتاب عرفان واره‌ها، تبارشناسی و نقد مبانی فکری اثر حجت الاسلام مسلم گریوانی، تلاشی است با هدف تبیین نسبت عرفان اصیل اسلامی با عرفان واره ها؛ از این رو مؤلف ضمن تعریف مستند از عرفان و معنویت کاذب، این جریان ها را در سه حوزۀ موضوع، روش و هدف ارزیابی کرده است.

در دهه های اخیر شاهد بروز مکتب ها و جریان های متعدد شبه معنوی و شبه عرفانی با نگرش باطنی به انسان و جهان هستیم که در دنیای غرب با عناوین ادیان جدید، جنبش های نوپدید دینی، ادیان سکولار، شبه دین، معنویت های آلترناتیو و … از آنها یاد می شود.

 مؤلف کتاب عرفان واره‌ها، تبارشناسی و نقد مبانی فکری پس از بیان کلیات تحقیق، کتاب را به سه بخش ۱- تبارشناسی تاریخی و فکری عرفان‌واره‌ها، ۲- نسبت مبانی عرفان واره ها با عرفان دینی و ۳- تحلیل مبنایی ابعاد عارف تقسیم نموده است.

 بخش اول کتاب، با مروری بر فرایند گذار غرب از معنویت و پرداختن به موضوع بازگشت انسان مدرن به معنویت در قرن ۲۱، به نحوۀ شکل گیری این شبه معنویت ها و نیز معرفی برخی از این آیین ها است.

 بخش دوم این اثر حاوی سه فصل است. نویسنده در فصل اول از منظر موضوع عرفان، نسبت عرفان دینی با عرفان واره های خدامحور ولی شرک آمیز، عرفان واره های انسان محور و سکولار، و نیز عرفان واره های بدن محور را تبیین و نقد کرده است.

 فصل دوم این بخش، نقد عرفان واره ها از ناحیۀ غایت، محور قرار گرفته و با تأکید بر توحید محور بودن عرفان اسلامی، اهداف عرفان های بدلی، نقد و ارزیابی شده است. ترویج اباحه گری، استفاده از مخدرها، ارتباط با جن و جادو، بهره بردن از خلسه، مدیتیشن و یوگا از اموری است که در نقد روشی عرفان واره ها در فصل سوم از بخش دوم کتاب مورد کند و کاو قرار گرفته است.

در بخش سوم کتاب عرفان واره‌ها، تبارشناسی و نقد مبانی فکری که موضوع آن «تحلیل مبنایی ابعاد عارف» است، در دو بخش، ابتدا ابعاد عارف حقیقی را بیان کرده، سپس انحرافات عارف نماهای نوپدید از عرفان راستین را به صورت مبسوط بیان نموده است. مؤلف در پایان فصل سوم بیان می دارد که سه معیار کلیدی برای سنجش درستی یا نادرستی عرفان حقیقی از دروغین وجود دارد: عقل، شرع و وجدان.

 کتاب عرفان واره‌ها، تبارشناسی و نقد مبانی فکری که ۴۱۶ صفحه دارد، توسط مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر به بازار کتاب عرضه شده و تاکنون دو بار به چاپ رسیده است.

منبع پایگاه مبارزه با عرفان کاذب و عرفان حلقه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.