خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«سفیر شیعه در غرب» از روضه‌خوان جنگل‌های هامبورگ می‌گوید

«سفیر شیعه در غرب» نام کتابی درباره فعالیت‌های حجت‌الاسلام محمد محققی لاهیجی، نخستین امام جماعت مرکز اسلامی هامبورگ است که به کوشش این مرکز و از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کتاب سفیر شیعه در غرب که در مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی و معرفی شد، در ۲۵۶ صفحه به فعالیت‌های مرحوم محققی لاهیجی در آلمان، مسجد آبی و مرکز اسلامی هامبورگ پرداخته است.

این کتاب چاپ زمستان ۹۹ است و پنج فصل دارد و مقدمه آن را آیت‌الله رضا رمضانی، رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ و دبیرکل کنونی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به رشته تحریر درآورده است.

آیت‌الله رمضانی در مقدمه «سفیر شیعه در غرب» به این مسئله اشاره کرده که مرکز اسلامی هامبورگ در شصتمین سال ورود استاد محققی به هامبورگ این اثر را به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ترابی، مدیر آکادمی اسلامی و مسئول حوزه علمیه هامبورگ تهیه و منتشر کند.

«شصت سال پس از ورود به هامبورگ»، «درباره آلمان و هامبورگ»، «از گیلان تا هامبورگ»، «خورشید معنویت در هامبورگ» و «قصیده وداع» به ترتیب عناوین بخش‌های اول تا پنجم این کتاب را تشکیل داده‌اند و در بخش پایانی نیز ضمائم، اسناد و مدارک، تصاویر حجت‌الاسلام محققی در هامبورگ و نمایه آمده است.

همچنین اجازه‌نامه آیت‌الله بروجردی(ره) برای استاد محققی، دومین جلسه ساخت مسجد در سال ۱۳۳۲ شمسی، نامه آیت‌الله بروجردی درباره اعزام استاد محقق و مراجعه به آقای کاشانی برای ساخت مسجد و دیگر اسناد درباره روند تأسیس مرکز اسلامی هامبورگ در بخش ضمائم، اسناد و مدارک کتاب قابل مشاهده است.

روضه‌خوان جنگل‌های هامبورگ
در این کتاب می‌خوانیم که یکی از دوستان قدیمی استاد محققی نقل می‌کرد: «حاج آقا بعضی روزها برای قدم‌زنی از خانه بیرون می‌رفت و در جنگل‌های اطراف در خلوت خود به روضه‌خوانی و ذکر مصیبت امام حسین(ع) می‌پرداخت و به این صورت هم توسلی می‌کرد و هم آرامش خود را بازمی‌یافت».

پشت جلد کتاب نیز زندگینامه محمد محققی را به اختصار بیان کرده و حاکی است که وی متولد لاهیجان (۱۳۴۸ ـ ۱۲۹۰ هجری شمسی) و استاد فلسفه و حکمت اسلامی و پایه‌گذار مسجد امام علی(ع) در هامبورگ و نخستین امام جماعت آن بود.

استاد محققی دروس حوزوی را در رشت، تهران، مشهد و قم دنبال کرد و در مدرسه دارالفنون به تحصیل پرداخت و با علوم ریاضی، هیئت و زیست‌شناسی آشنا بود و به زبان‌های عربی، فرانسه، روسی و آلمانی تسلط داشت.

سال ۱۳۳۱ برای تدریس به دانشگاه تهران دعوت شد و در ۱۳۳۴ به درخواست مرجعیت اعلای شیعه، حضرت آیت‌الله‌ العظمی بروجردی به هامبورگ رفت. سخنرانی برای پیروان ادیان، پایه‌گذاری کتابخانه شیعی، تلاش علمی برای ترجمه قرآن کریم به زبان آلمانی، خرید زمین مسجد، احداث ساختمان و امامت بر آن از اقدامات او در مدت هشت سال اقامت در آلمان بود.

همچنین در این کتاب آمده است: زمانی که مراسم افتتاح مسجد آبی هامبورگ آغاز شد، استاد محققی با شکوه هر چه تمام‌تر با نام و یاد خدا، انسان‌ها را برادر یکدیگر توصیف کرد؛ با این استدلال که «خدا برای ما بالاتر از هر پدری است، پس چرا ما با هم برادر نباشیم»

آیه قرآن بر سنگ بنای مسجد آبی
بخشی از کتاب نیز حاکی است سنگی به نشانه یادمان اولین سنگ بنای مسجد تهیه شد که روی آن آیه‌ای از قرآن کریم حک و به آلمانی ترجمه شده بود و ساخت بنای کعبه به وسیله ابراهیم خلیل و اسماعیل ذبیح(علیهما السلام) را یادآوری می‌کند: «وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَإِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ: به یاد آر هنگامی را که ابراهیم و اسماعیل دیوار خانه کعبه را بالا می‌بردند. پروردگارا از ما بپذیر که تو شنوا و دانایی»(بقره، آیه ۱۲۷).

استاد محمد محققی سرانجام در روز سه‌شنبه ۲۸ جمادی الاول ۱۳۸۹ قمری برابر با ۲۱ مرداد ۱۳۴۸ پس از عمری تلاش و مجاهدت علمی و تبلیغی بر اثر سکته قلبی و ابتلا به بیماری آسم در قم دار فانی را وداع گفت.

پیکر استاد محققی در قبرستان «ابوحسین» که روبه‌روی حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم قرار دارد، برده شد و استاد برای همیشه در مقبره العلماء سر در تیره خاک کشید.

سفیر شیعه در غرب سفیر شیعه در غرب سفیر شیعه در غرب سفیر شیعه در غرب

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.