خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برگزاری دوره «سازمان‌های ادیانی جهان» در دانشگاه ادیان و مذاهب

با تدریس استاد طالبی دارابی؛

سرپرست دفتر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب به معرفی دوره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی این مرکز پرداخت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام حامد شاه رفعتی، سرپرست دفتر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به در پیش رو بودن دوره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی دانشگاه گفت: با توجه به تجارب گذشته دانشگاه در برگزاری دوره‌های مختلف، مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه ۹ دوره مختلف به چهار زبان را برنامه‌ریزی کرده است که به‌زودی در تابستان امسال این برنامه‌ها اجرایی خواهد شد.

وی درباره اهداف برگزاری این دوره‌ها گفت: دوره‌های بین‌المللی مختلفی که دانشگاه ادیان و مذاهب تا کنون برگزار کرده است، یک فضای باز و صمیمی برای گفت‌وگو و ارتباط میان ادیان و فرهنگ‌های مختلف ایجاد کرده است و درواقع، یک مدل کوچک از دانشگاه ادیان و مذاهب در فضایی صمیمی اما کوتاه و فشرده است. این دوره‌ها موجب شده است تا صاحب‌نظران، استادان و دانشجویان دوره‌های دکتری از ایران و خارج از کشور گرد هم آمده و یافته‌ها و داشته‌های خود را به اشتراک بگذارند.

شاه رفعتی افزود: همه‌گیری بیماری کرونا در ضمن آن‌که یک تهدید برای ما به شمار می‌رفت، فرصتی را نیز فراهم کرد تا تجربه برگزاری دوره‌های متنوع به صورت مجازی را نیز کسب کنیم. بر این اساس مدرسه زمستانه دانشگاه ادیان و مذاهب در زمستان گذشته با همکاری دانشگاه پادربورن و دوره اسلام‌شناسی به زبان اسپانیایی در تابستان به صورت مجازی برگزار شد. این فعالیت‌ها موجب شد تا با اتکا به قابلیت‌های موجود در دانشگاه ادیان و مذاهب به فکر توسعه دوره‌ها بیفتیم. لذا در تابستان امسال با دستان پر در خدمت دانشجویان و استادان و علاقه‌مندان داخلی و خارجی خواهیم بود.

سرپرست دفتر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب درباره دوره‌های پیش رو گفت: سه دوره به زبان انگلیسی با همکاری دانشگاه پادربورن برنامه‌ریزی کرده‌ایم و گواهینامه شرکت در این دوره از سوی دانشگاه پادربورن صادر می‌شود. این سه دوره عبارتند از دوره «عرفان و معنویت در اسلام» با تدریس دکتر فنایی اشکوری، «اخلاق اجتماعی در مسیحیت» با تدریس دکتر اینگبرد گبریل و دوره «شورای دوم واتیکان» با تدریس دکتر فلورین باک.

شاه رفعتی درباره دوره‌های عربی نیز گفت: به زبان عربی نیز سه دوره را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که عبارتند از دوره‌های «آشنایی با اندیشه‌های امام موسی صدر»، «آشنایی با مذاهب اسلامی» و «غرب‌شناسی». مخاطبان این سه دوره، دانشجویان عرب‌زبان دانشگاه ادیان و مذاهب هستند اما دیگر دانشجویان نیز در صورت تمایل می‌توانند در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند.

سرپرست دفتر همکاری‌های علمی و بین‌الملل درباره دوره‌های این مرکز که به زبان فارسی برگزار خواهد شد، گفت: دو دوره به زبان فارسی پیش‌بینی شده است که مخاطبان آن، دانشجویان و طلاب کشور عزیزمان می‌باشند. دوره نخست با تدریس دکتر طالبی دارابی و با عنوان «سازمان‌های ادیانی جهان» برگزار می‌شود و دوره دوم، دوره «منجی در ادیان» است که پنج استاد صاحب‌نظر در این حوزه، درباره منجی در یهودیت، منجی در مسیحیت، منجی در زرتشت، منجی در اهل‌سنت و منجی در تشیع تدریس خواهند کرد.

وی ضمن اشاره به استقبال قابل توجهی که از دوره زمستان شیعه‌شناسی به زبان اسپانیولی صورت گرفت، افزود: نهمین دوره نیز که برای سال دوم برگزار می‌شود، دوره تابستان شیعه‌شناسی به زبان اسپانیولی است. در این دوره استادانی هم‌چون نورالدین ویتو، سهیل اسعد، عبدالکریم پاز و فیصل مرهل سخنرانی خواهند کرد. این دوره در دوازده جلسه برگزار می‌شود.

شاه رفعتی درباره سطح علمی این دوره‌ها گفت: استقبال برخی بزرگان ادیان در کشورهای مختلف، شرکت رایزنان علمی کشورهای مختلف در این دوره‌ها و استقبال استادان دانشگاه مختلف در سراسر جهان از این دوره‌ها نشانگر سطح بالای این دوره‌ها است. از دیگر سو، در انتخاب استادان دقت لازم صورت می‌گیرد و این استادان با مشورت دانشکده‌های مربوطه و با در نظر گرفتن ملاک‌هایی هم‌چون تسلط زبان و محتوایی استاد و آشنایی وی با اقتضائات بین‌المللی گزینش می‌شوند.

سرپرست دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان یادآور شد: فراخوان پذیرش به‌زودی از طریق کانال‌های ارتباطی دانشگاه ادیان و مذاهب اعلام خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند پس از ثبت‌نام و پذیرش نهایی در این دوره‌ها شرکت نمایند.

منبع دانشگاه ادیان و مذاهب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.