خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کلیسای کاتولیک اسناد ۱۳ مدرسه بومیان کانادا را منتشر می‌کند

در رابطه با گورهای جمعی کودکان بومی؛

تلاش ها و تاکید بومیان کانادایی و فشار افکار عمومی این کشور بر لزوم ارائه اسناد مدارس شبانه روزی وابسته به کلیسای کاتولیک؛ نهایتا به ثمر نشست.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، همزمان که بحران در کانادا درباره مسئله مدارس شبانه روزی وابسته به کلیسای کاتولیک ادامه دارد، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم بومی این کشور یعنی افشای اسناد مربوط به این مدارس نهایتاً اجابت شد.

«بابی کامرون» رئیس اتحادیه اقوام بومی مستقل در کانادا اعلام کرد که کلیسای کاتولیک اسناد حداقل ۱۳ مدرسه شبانه روزی را منتشر خواهد کرد.

وی در گفتگو با شبکه خبری سی تی وی (CTV) گفت: این خبری خوشایند و نقطه شروعی است برای دیگر کلیساها در سراسر کانادا که اقدامی مشابه انجام دهند، یعنی اسناد را به بازماندگان و فرزندان و نوه‌های (بومیان) ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، چندی پیش و در ادامه کشف سریالی گورهای جمعی کودکان بومی کانادا، در یک گور دسته جمعی در جزیره «کوپر» منطقه «بریتیش کلمبیا» بقایای اجساد ۱۶۰ کودک کشف شد.

این چهارمین گور دسته جمعی متعلق به کودکان بومی کانادا است که در هفته‌های اخیر در این کشور کشف می‌شود. پیش از این از گورهای کشف شده، بقایای اجساد یک هزار کودک به دست آمده بود.

پیشتر «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در پی پیدا شدن نزدیک به یک هزار جسد دیگر در گورهای دسته جمعی، از پاپ فرانسیس خواسته بود برای عذرخواهی از طرف کلیسای کاتولیک به دلیل اداره مدارس شبانه روزی کودکان بومی به کانادا بیاید.

ترودو به خبرنگاران گفته بود: من شخصاً و مستقیماً با پاپ فرانسیس صحبت کرده‌ام تا بر وی فشار بیاورم که تنها عذرخواهی مهم نیست و او باید از بومیان کانادا در همین سرزمین عذرخواهی کند. من می‌دانم که رهبری کلیسای کاتولیک، بسیار فعال و پیگیر اقدامات بعدی است.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان از بابت کشف گور جمعی در کانادا که حاوی بقایای اجساد دست کم ۲۱۵ کودک بومی بود؛ ابراز تاسف کرده بود اما حاضر نشد از بابت نقش کلیسای کاتولیک در این جنایت عذرخواهی کند.

کشف گورهای جمعی از کودکان بومی یادآور فصل تاریک و شرم آوری از تاریخ کانادا محسوب می‌شود که طی آن، دولت این کشور کودکان اقوام بومی را در راستای ممنوعیت استفاده از زبان مادری، از خانواده و قبیله شان جدا می‌کرد و آنها را در مدارس شبانه روزی وابسته به کلیساهای کاتولیک و نزد خانواده‌های سفید پوست به فرزند خواندگی می‌فرستاد.

گزارش‌های متعددی از سوء استفاده‌های جسمی، عاطفی و جنسی، از این کودکان منتشر شده است و اسناد موجود نشان می‌دهد دانش‌آموزان این مدارس در معرض شیوع سرخک، سل، آنفلوانزا و سایر بیماری‌های مسری قرار داشتند و بسیاری جان خود را از دست می‌دادند.

منبع مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.