خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حجاب، مسئله همه ادیان است مگر تحریف شوند

اگر امروز شاهد از بین رفتن برخی زمینه‌های حجاب و عفاف در جامعه هستیم؛ سالیان متمادی اتاق فکر صهیونیست به دنبال این است که زن ایرانی، خودش از مسیر درست منحرف شود، زمینه‌سازی صورت گرفته و مبالغ هنگفتی نیز صرف این کار شده است و ما باید با فرهنگ‌سازی صحیح و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در مقابل آن‌ها ایستادگی کنیم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، صغری رامندی در نشست عفاف و حجاب که توسط کانون خواهران بسیج رسانه استان قزوین در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب در جامعه، تصریح کرد: امیدواریم جامعه به سمتی پیش برود که زمینه عفاف و حجاب در کشور تقویت شود و زنان کرامت خود را با عفاف و حجاب به رخ جامعه بکشند.

وی افزود: اسلام ارزش بالایی برای زنان در نظر گرفته است، برخی می‌گویند اسلام سختگیری‌های زیادی در حوزه حجاب دارد درحالی‌که اگر به این افراد بگوییم آیا حاضرید عریان در جامعه حاضر شوید، واکنش شدیدی نشان می‌دهند و نمی‌پذیرند چراکه فطرت انسان با برهنگی سازگاری ندارد، احکام حجاب در اسلام با توجه به نیازهای زنان، جاری‌ شده است.

این طلبه یادآور شد: نگاه خدا به کرامت انسانی اولین چیزی است که انسان را به سمت پوشش هدایت می‌کند، بنابراین نیاز به حجاب فطری است و نمی‌توان گفت مختص اسلام است بلکه در ادیان مختلف حجاب زنان مورد تأکید قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در قرآن چهار آیه به معنای اصطلاحی حجاب اختصاص دارد و مابقی آیات مربوط به حجاب به معنای لغوی و معنای پوشانندگی است، در معنای اصطلاحی، تعابیر مختلفی از حجاب وجود دارد. آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور، سوره احزاب و آیاتی که در قرآن آمده برابر با فطرت انسانی است، خداوند آیات را بر اساس فطرت انسان آفریده همچنان که ادیان دیگر نیز بر اساس فطرت به موضوع حجاب اهمیت می‌دهند.

رامندی یادآور شد: حجاب به معنای پوشش است و درواقع انسان را نسبت به هر چیزی پوشش می‌دهد، حجاب فطری است اما باید به مرز آن توجه کرد، ویل دورانت در کتاب «تاریخ تمدن» از کتابی به نام «بت یعقوو» که یک کتاب عبری است، نام‌برده و به نقل از آن به موضوع حجاب زنان یهودی اشاره می‌کند، در بخش حجاب زنان به‌طور مفصل در باب کیفیت پوشش و حجاب بحث کرده که در آن از پوشیدن لباس‌های گشاد و بلند، نبستن کمربند برای پیدا نشدن حجم بدن، مچ دار بودن آستین‌ها، پوشاندن دور گردن، پوشاندن پاها باید پوشیده باشد؛ ممنوعیت استفاده از جوراب‌های عکس‌دار و با رنگ‌های تند نام برده است. همچنین عنوان شده است که زنان یهود باید تمام موی سر را بپوشانند و آرایشی که باعث جلب‌ توجه دیگران شود گناه بسیار بزرگی است.

وی بیان کرد: در «تلمود» کتاب یهودیت نیز حدود و پوشش برای زنان متأهل مطرح‌ شده است که اگر توسط زن رعایت نشود باعث بطلان ازدواج می‌شود مثلاً زنان نباید با راحتی و سبک‌سری با مردان صحبت کنند؛ هر دینی برای خودش مطابق با فرهنگش آدابی دارد که باید رعایت شود برای مثال مسیحیت قائل به رهبانیت است و حجاب را با توجه به رده‌بندی زنان مشخص می‌کنند، نگاه آنان برای رسیدن به کمال و جلوگیری از فساد در جامعه تجرد گرایی است اما کرامت زن در اسلام بسیار بالاتر است و اسلام قائل به ازدواج است؛ اگر تجرد و رهبانیت پیش‌فرض یک دین باشد، باید عواملی را که باعث تهییج و تحریک افراد می‌شود را از میان بردارد. پس منشأ حجاب در مسیحیت، همان گرایش به تجرد است و نگاه آن‌ها برای رسیدن به کمال و جلوگیری از فساد در جامعه تجرد گرایی است.

رامندی یادآور شد: دین یهود، قائل به ازدواج است و اندیشه اختصاصی برای زنان متأهل دارد، در نگاه اسلام، کرامت و جایگاه زن برخلاف نگاه فمینیست و اومانیست که نگاه ابزاری به زن دارند، جایگاه والایی دارد، براساس آیات الهی در قرآن زن و مرد از یک گوهر آفریده‌ شده‌اند (آیه اول سوره نسا) در نگاه اسلام، زن و مرد مکمل یکدیگرند و هیچ‌یک بر دیگری ارجحیت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اسلام زن را مظهر جلال و زیبایی خداوند بر روی زمین می‌داند، نگهداری از این مظهر زیبایی نیاز به شرایطی دارد و اسلام به دنبال ایجاد جایگاه ویژه برای زن است بنابراین مسئله حجاب مطرح می‌شود.

رامندی تأکید کرد: اسلام دارای پشتوانه فکری و فلسفی برای حفظ جایگاه زن و حجاب و عفاف است، اگر زن و جایگاه زن آسیب ببیند همه جامعه آسیب‌پذیر می‌شوند بنابراین باید با رعایت مسائلی زنان را از آسیب حفظ کنیم؛ در جامعه امروز، شرایط گناه فراهم‌شده و به دنبال ابزاری برای مقابله با فساد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز شاهد از بین رفتن برخی زمینه‌های حجاب و عفاف در جامعه هستیم؛ سالیان متمادی اتاق فکر صهیونیست به دنبال این است که زن ایرانی، خودش از مسیر درست منحرف شود، زمینه‌سازی صورت گرفته و مبالغ هنگفتی نیز صرف این کار شده است و ما باید با فرهنگ‌سازی صحیح و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در مقابل آن‌ها ایستادگی کنیم.

سختگیری حجاب در ادیان دیگر بیش از اسلام است

الهام محمدی دیگر طلبه حوزه علمیه در ادامه با اشاره به آیات قرآن کریم، اظهار کرد: برخی از خانم‌ها اعتراض دارند که چرا قرآن به خانم‌ها در حوزه حجاب دستور داده است، این شبهه‌ای نادرست است چراکه اول قرآن به آقایان دستور داده که باید نگاهشان را کنترل کنند سپس از زنان حجاب را خواسته است.

وی خاطرنشان می‌کند: سختگیری حجاب در ادیان دیگر بیشتر از اسلام است، یهودیت بسیار سختگیر است و حتی آقایان التهاب خاصی برای پوشش‌دارند و هر چه مقام بالاتری داشته باشند لباس مشکی پوشیده‌تری می‌پوشند و کسی اجازه نفوذ به این فرهنگ را ندارد.

این طلبه یادآور شد: اگر به انیمیشن‌های مسیحیت نیز نگاه کنیم کاراکتر خانم‌ها دارای دامن‌های بلند، زیرشلواری گشاد و یقه بند هستند و حجاب را به‌صورت کامل حفظ کردند بنابراین حجاب مختص به یک دین نیست حتی اگر به فرهنگ ایرانیان باستان توجه کنیم زنان با پوشش کامل هستند اما در طی زمان دگردیسی در پوشش رخ‌داده است، این دگردیسی علیه زنان و به نام حقوق زنان انجام‌شده است که خیانت بزرگی است.

وی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل این دگردیسی منفعت اقتصادی بود، افرادی با منفعت‌طلبی اقتصادی ریشه را هدف گرفتند و بسیاری از زمینه‌ها را برای دوری زنان از حجاب و عفاف ایجاد آوردند، در مقابل اسلام به دنبال حفظ کرامت خانواده است و ما برای حفظ این کرامت باید به‌صورت جدی وارد صحنه شویم و با فرهنگ‌سازی زمینه ترویج حجاب را فراهم کنیم.

محمدی تأکید کرد: مسئله حجاب و عفاف را باید به‌صورت روانشناسی موردبررسی قرار دهیم و افرادی که با پوشش بسیار بد در جامعه حضور پیدا می‌کنند باید از منظر روانشناسی موردمطالعه قرار بگیرند چراکه ذات فطری انسان برهنگی را نمی‌پذیرد.

فاطمه مخلص آبادی نیز در این جلسه بیان کرد: در سوره احزاب و نور در خصوص حجاب و پوشش صحبت شده است، ابتدا خطاب به آقایان است و سپس به خانم‌ها خطاب شده است، این مسئله درست است که قرآن بیشترین خطاب در حوزه حجاب را به خانم‌ها گفته است، طبق آیات قرآن خانم‌ها برای رسیدن به سعادت و کمال باید پوشش خود را رعایت کنند.

وی ادامه می‌دهد: در کتاب یهود و مسیحیت نیز حجاب را داریم و بر پوشش تأکید شده است، دین مسیحیت نسبت به حجاب سختگیرتر است، آن‌ها به‌قدری نسبت به حجاب سختگیری دارند که برخی از زنان برای حفظ آن قبول کردند که راهبه شوند، برخی نیز ازدواج می‌کنند و بعد از ازدواج تک‌همسری را رواج می‌دهند و حتی اگر زن فوت کند مرد حق ازدواج مجدد را ندارد، درواقع آن‌ها بین افراط‌وتفریط حرکت می‌کنند.

حجاب، مسئله همه ادیان است مگر تحریف شوند

مخلص آبادی یادآور شد: اگر ادیان را بدون تحریف در نظر بگیریم همه بر مسئله حجاب تأکید دارند، درواقع در تمام دین‌ها حجاب بوده است برای مثال در دین یهودیت استفاده از چادر به همراه روبند و در مسیحیت نیز دستور بر رعایت عفت و حیا مورد تأکید است.

وی بیان کرد: در یهودیت برای دختران نابالغ نیز می‌گویند دامن آن تا ده سانت زیر زانو و آستین آن تا آرنج است و موی سر به‌شرط سادگی می‌تواند مشخص باشد (البته هنگام عبادت باید پوشیده شود) و درصورتی‌که به شانه برسد باید جمع شود اما زمانی که به سن بلوغ برسد زمان ازدواج است و بعدازآن احکام مربوط به زنان متأهل را باید رعایت کند؛ سیره بانوان بنی‌اسرائیل در عهد عتیق نیز بر رعایت عفت و حریم حجاب بوده است.

این طلبه یادآور شد: یکی از ریشه‌های عفت، حیا است در دین اسلام نیز به آن اشاره‌شده است اگر حیا را داشته باشیم نتیجه‌اش می‌شود عفت و حجاب؛ در حال حاضر مهره گم‌شده در جامعه ما قوانین خدایی است برخی با قوانین خدایی مقابله می‌کنند، متأسفانه برخی والدین فراموش کردند که حس پرستش و بندگی را در بچه‌ها ایجاد کنند به همین دلیل اغلب بچه‌ها نماز و درس دینی نمی‌خوانند، مباحث اعتقادی کمرنگ شده است. در این میان ما باید تلاش کنیم که مباحث بنیادین اعتقادی را تقویت کنیم سپس مسئله حجاب و عفاف نیز ناخودآگاه درست می‌شود.

منبع ایسنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.