خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

زندگی یا مرگ هزاره‌ها: وظیفه اخلاقی استرالیا در قبال آنان

روزنامه گاردین در شماره بیستم جولای خود مقاله‌ای را به رویدادهای افعانستان اختصاص داد. این‌مقاله را خانم محمدی و آقای عسگری از هزاره‌های مقیم استرالیا نوشته‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، طالبان همزمان با رفتن نیروهای ائتلاف از افغانستان کشتار مردم را با شدتی بیشتر آغاز کرده است. هزاره‌ها اهداف ویژه طالبان هستند. هزاره‌ها عمدتاً شیعه و باسواد و دارای ارزش‌های لیبرال می‌باشند. موفقیت آموزشی و فرهنگی آنان از ۲۰۰۱ تاکنون با تعصب‌های طالبان مغایرت دارد.

قتل‌عامی که طالبان به راه انداخته در ماه‌های آینده جمعیت گسترده‌ای را در جست‌وجوی پناهندگی به سمت مرزها و مناطق بین‌المللی روانه می‌کند. آن‌ها برای نجات جانشان فرار می‌کنند. استرالیا، اتحادیه اروپا، آمریکا و دوستان افغانستان در جامعه جهانی تعهدی اخلاقی به آن‌ها دارند.

به گفته نعمت‌الله ابراهیمی در کتاب *”هزاره‌‌ها و دولت افغانستان: شورش، طرد و مبارزه برای بازشناسی،”* هزاره‌ها ۱۹-۲۵درصد از جمعیت ۳۸میلیونی افغانستان را تشکیل می‌دهند. نیروهای بین‌المللی درحال ترک افغانستان هستند و وضعیت امنیتی وخیمی را باقی می‌گذارند. طالبان درحال حمله به مناطق هزاره‌نشین است. تهدید جانی هزاره‌ها امری بعید نیست اکنون درحال رخ‌دادن است.

دولت استرالیا سفارت خود در کابل را تعطیل کرده است. استرالیا همچنین ۸۰نیروی دفاعی خود را از افغانستان خارج کرده و به ماموریت ۲۰ساله خود در افغانستان پایان داده است. استرالیا باید به تعهدات اخلاقی و سیاسی خود عمل کند و از گروه‌های پرخطری در افغانستان حفاظت کند که جنایات گسترده طالبان جان آنان را تهدید می‌کند.

استرالیا نیاز نیست که برای کمک به مردم وحشت‌زده افغانستان نیروهای نظامی بفرستد. استرالیا می‌تواند از هزاران پناهنده هزاره‌جاتی حمایت کند که اکنون در استرالیا حضور دارند. استرالیا می‌تواند رنج و نگرانی هزاره‌ها را کاهش دهد که بیش از ۸ سال در برزخ ویزاهای موقت گرفتارند.

بسیاری از پناهندگان افغان از قوم هزاره هستند که مشحص شده است آواره هستند اما به آنان ویزای موقت داده شده است. خطایی کوچک در یک فرم می‌تواند ویزای دائم را لغو و آن را به ویزای موقت تبدیل کند. مردم هزاره همزمان که سرزمین مادری‌شان درحال فروپاشی است، از محدودیت ویزاها، جدایی از خانواده، محدودیت سفر و فقدان حمایت دولتی نیز در رنج‌اند. راه شهروند شدن بر آنان بسته شده است. سیاست کنونی موجب شده است که کل جامعه هزاره‌ها در فقر به سر ببرند و وحشت بازگردانده شدن به افغانستان خواب و آرامش از آنان برباید.

اگر این افراد به افغانستان برگردانده شوند به احتمال زیاد کشته می‌شوند. با وخیم‌ترشدن اوضاع امنیتی در افغانستان، پرداختن به مسئله افزایش ساکنان پناهنده هزاره نیز الزامی‌تر می‌شود.

دولت استرالیا اکنون می‌تواند به این هزاره‌ها کمک کند. استرالیا ۱۲هزار ویزای بشردوستانه به پناه‌جویان سوریه‌ای در سال ۲۰۱۵ داد. طرحی مشابه می‌تواند برای مردم هزاره نیز اجرا شود. مردمی که هم اکنون در خطر قساوت‌های گسترده طالبان هستند.

دولت استرالیا همچنین می‌تواند از هزاران پناهنده هزاره‌ای حمایت‌ عملی کند که سال‌هاست در اندونزی و مالزی به سر می‌برند. آن‌ها نمی‌توانند در اندونزی و مالزی ساکن شوند؛ زیرا عضو کنوانسیون پناهندگان نیستند و همچنین نمی‌توانند به افغانستان برگردند؛ زیرا خطرناک و ناامن است.

استرالیا و نیوزلند به عنوان دو کشور ثروتمند در منطقه آسیا-اقیانوسیه که خود را مروجان آزادی و دمودکراسی و حقوق بشر می‌دانند ظرفیت بسیاری برای مداخله و فراهم‌سازی گزینه‌های سکونت دارند. بسیاری از آوارگان عضوی از خانواده‌شان در استرالیاست و اجتماعاتی وجود دارد که از آنان حمایت کند.

استرالیا به‌عنوان کشوری غربی این جایگاه را دارد که بر متحدان خود در اتحادیه اروپا برای کمک به سکونت پایدار و یکپارچه پناهندگان فشار آورد. هزاره‌ها همچنین در یونان و قاره اروپا آواره‌اند. در سال‌های اخیر اتحادیه اروپا به شکلی فزاینده مردم افغانستان را به‌رغم وضعیت امنیتی وخیم کشورشان دیپورت می‌کند.

دولت استرالیا همچنین می‌تواند از روابط تجاری و حمایتی با دولت کابل برای التزام آن‌ها به توجه و حفاظت بیشتر از گروه‌های آسیب‌پذیر مانند هزاره‌ها استفاده کند. تا زمانی که افغانستان نتوانسته شرایط زندگی امن و باعزتی برای همه شهروندانش فراهم کند جنایات گسترده ادامه می‌یابد و فرار و پناهنده‌شدن ادامه می‌یابد.

اگر استرالیا این گروه‌های در خطر بسیار و نیازمند یاری ما را نپذیرد طالبان آنان را خواهد کشت. هیچ کس نمی‌خواهد سرزمین مادری‌اش را ترک کند؛ اما طالبان درحال دردست‌گرفتن قدرت است و هزاره‌ها چاره‌ای جز ترک دیار یا مردن ندارند.

منبع گفتگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.