خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نتایج ارزیابی و رتبه‌‏بندی نشریات علمی در سال ۱۳۹۹ اعلام شد

مدیر نشریات دانشگاه ادیان و مذاهب از اعلام نتایج ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی در سال ۱۳۹۹ خبر داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دکتر ابراهیم قاسمی مدیر نشریات دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه گفت: بر اساس آیین‌نامه نشریات علمی مصوب ۲/۲/۱۳۹۸، به جای دسته‌بندی نشریات به صورت علمی ـ پژوهشی یا علمی ـ ترویجی، تمامی نشریات مشمول این آیین‌نامه با عنوان یکسان «نشریه علمی» شناخته می‌شوند و رتبه کسب‌شده در ارزیابی‌های سالانه به عنوان «اعتبار نشریه» قلمداد می‌گردد.

وی افزود: بنابراین در رابطه با ارزیابی‌های مختلف نظیر ارتقا و ترفیع اعضای هیئت علمی و کفایت دستاوردهای پژوهشی رساله / پایان‌نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، رتبه نشریات علمی در ارزیابی‌های سالانه مورد توجه قرار می‌گیرد و محاسبه امتیاز مقاله بر اساس رتبه نشریات شامل بین‌‌المللی، الف، ب، ج یا د صورت خواهد گرفت.

قاسمی در ادامه گفت: بر اساس آیین‌‏نامه جدید، انجمن‏های علمی، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، و هم‌چنین مؤسسه‏های انتشاراتی دولتی یا غیردولتی دارای مجوز از مراجع ذی‌صلاح می‌‏توانند نسبت به راه‏اندازی نشریه علمی اقدام نمایند و در نظام رتبه‌‏بندی شرکت کنند. مجوز راه‏ اندازی نشریه، تأیید سردبیر و اعضای گروه دبیران توسط مؤسسه یا انجمن صاحب‌امتیاز صورت می‏گیرد و نیاز به اخذ مجوز از کمیسیون نشریات ندارد. نشریات علمی پس از راه‏ اندازی و یک سال انتشار منظم می‏ توانند در نظام ارزیابی و رتبه‌‏بندی شرکت نمایند.

مدیر نشریات دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: رتبه و امتیاز نشریات در ارزیابی بر اساس استانداردها و ضوابط علمی ملاک عمل قرار می‌گیرد. رتبه نشریات به‌صورت خیلی خوب (الف)، خوب (ب)، متوسط (ج) و ضعیف (د) تعیین می‌شود. در صورتی که نشریه، رتبه ضعیف (د) کسب نماید، از فرآیند ارزیابی خارج می‌شود و به مدت دو سال نمی‌تواند به فرآیند ارزیابی ورود نماید.

وی افزود: به منظور تشویق نشریات به حضور در عرصه بین‏ المللی، اگر نشریه در فهرست پایگاه JCR باشد یا در نمایه‌های استنادی Web of Science یا Scopus حائز درجه‌های Q 1 تا Q 4 شده باشد، پس از ثبت‌نام اولیه و خارج از فرآیند ارزیابی، در گروه نشریات معتبر بین‌المللی قرار می‌‏گیرد.

قاسمی سپس به ارائه گزارش نتایج ارزیابی نشریات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب پرداخت و گفت: سه نشریه پژوهشنامه مذاهب اسلامی، پژوهشنامه امامیه و پژوهش‌های ادیانی که از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر می‌شوند، رتبه «ب» را کسب کردند و نشریه انگلیسی‌زبان Religious Inquiries نیز دارای رتبه بین‌المللی شد.

وی در پایان شیوه‌نامه رتبه‌بندی نشریات علمی را به شرح زیر اعلام کرد:

رتبه‌بندی نشریات علمی

منبع دانشگاه ادیان و مذاهب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.