خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

همایش بین‌المللی همزیستی مسلمان ـ هندو برگزار شد

در قالب تفاهمنامه همکاری‌هاي علمی و فرهنگی؛

همایش بین‌المللی همزیستی مسلمان ـ هندو در تجربه تاریخی هند، با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو و انجمن مطالعات تاریخی و باستانشناسی هند برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با هدف توسعه تعامل با نخبگان هند، نشست مشترکی با حضور تعدادی از اساتید و پژوهشگران هندی و مسئولین انجمن «تاریخ و باستانشناسی» و انجمن «مطالعات اجتماعی» هند در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو برگزار شد.

محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو ضمن تشریح ظرفیت‌های علمی و فرهنگی موجود فیمابین ایران و هند گفت: اشتراکات فرهنگی و تاریخی و همچنین مسائل و موضوعات مشترکی که در حوزه‌های اجتماعی، دینی و فکری در دو کشور مطرح است بر ضرورت توسعه تعاملات و همکاری‌های مشترک نخبگان و دانشگاهیان دو کشور تأکید دارد.

وی با اشاره به نقش واسطه گری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو در برقراری و توسعه تعاملات علمی و دانشگاهی ایران و هند، به تشریح فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری در حوزه‌های پژوهشی و مطالعاتی، برپایی کارگاه‌های مشترک آموزشی به ویژه در زمینه ایرانشناسی و اسلام شناسی، چاپ و انتشار کتاب و ویژه نامه‌های مشترک، همکاری مشترک در برپایی همایش‌های علمی، ساخت مستند و همکاری در حوزه میراث مکتوب و نسخ خطی پرداخت.

پرامود کومار، معاون انجمن آسیایی تحقیقات علوم اجتماعی ضمن تشریح فعالیت‌های این انجمن یادآور شد: هدف و تمرکز انجمن آسیایی تحقیقات علوم اجتماعی که یک مرکز علمی دولتی است، تولید علم در حوزه علوم اجتماعی و کمک به برآورده کردن نیازهای پژوهش‌های اجتماعی هند است.

وی ادامه داد: این انجمن علاوه بر دانشگاه‌های هند با مؤسسات مختلف در سراسر جهان همکاری‌های علمی دارد و انتشار فصلنامه تخصصی و انتشار کتاب نیز از دیگر فعالیت‌های آن بشمار می‌رود.

کومار ابراز امیدواری کرد با فراهم آمدن امکان همکاری مشترک با نهادهای همتای ایرانی، زمینه‌های کار مشترک علمی با این مراکز نیز فراهم شود.

میراث تاریخی مشترک ایران و هند سرمایه بی نظیر جهانی است
خانم ایشانی سینها، مدیر بخش روابط بین‌الملل آرشیو ملی و معاون انجمن تاریخ و باستانشناسی هند نیز در این دیدار با اشاره به اینکه تاریخ و میراث تاریخی مشترک ایران و هند سرمایه بی نظیر جهانی است، گفت: امید است با توسعه همکاری‌های علمی مشترک، این سرمایه به نسل جوان دو کشور معرفی و در بهره گیری هر چه بیشتر از آن مساعی مشترک بیشتری سامان گیرد.

در ادامه این برنامه، خانم پتیشتا موکرجی، پرامود و آلوک کومار از اساتید دانشگاه‌های جواهر لعل نهرو و دهلی و پژوهشگران این دو انجمن علمی، به اهمیت تعاملات علمی ایران و هند در پایدارسازی و اصلاح درک و تصویر مثبت از یکدیگر پیشنهاداتی را مطرح و خواستار برپایی دوره‌های زبان فارسی برای اساتید مطالعات تاریخ و مطالعات اجتماعی در این دو انجمن علمی و همچنین، کارگاه‌های آموزشی مشترک با نهادهای علمی ایران در حوزه مطالعات تاریخی و اجتماعی شدند.

همچنین، تفاهمنامه همکاری‌های علمی و فرهنگی بین رایزنی فرهنگی کشورمان و انجمن مطالعات تاریخی و باستانشناسی هند نیز امضاء شد. بر اساس این تفاهمنامه، طرفین در قالب برنامه‌های مشترک سالانه در برپایی دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، پژوهش‌های مشترک، برپایی دوره‌های زبان فارسی و هندی، دوره‌های فهرست نگاری و نسخه شناسی، احیاء برپایی وبینارها و نشست‌های علمی و همچنین انتشار مشترک مجله و کتاب همکاری خواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مقرر شد؛ اولین دوره آموزش زبان فارسی به زودی در انجمن تاریخ برگزار شود و برنامه ریزی و هماهنگی‌های لازم نسبت به برپایی همایش بین‌المللی همزیستی مسلمان ـ هندو در تجربه تاریخی هند نیز با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان و برخی نهادهای علمی ایران برگزار و مجموعه مقالات این همایش نیز با همکاری مشترک منتشر شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.