خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پالان‌دوزی و خیاطی

یادداشت تلگرامی دکتر مهراب صادق‌نیا/

وقتی سروری نایب رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد: مدرک دکترای پزشکی هسته‌ای از مدارک و تخصص‌های مرتبط با شغل شهردار کلان شهر تهران است، یاد همان ماجرای پالان‌دوز و خیاط‌های شهر افتادم.

ردنا (ادیان نیوز) – خدا رحمت کند آقای آشیخ علی‌پناه اشتهاردی را. خیلی سال پیش، به اصرار چند نفر از طلبه‌ها پذیرفت که چهارشنبه شب‌ها در یکی از حجره‌های مدرسه فیضیه درس اخلاق بگوید. نازنین بود و فروتن به همین دلیل با اکراه پذیرفت. اولین جلسه که آمد، یک نگاهی به ما کرد و با افتاده‌گی گفت این که من استاد اخلاق شما باشم مثل این است که پالان‌دوز خیاط باشد. بعد حکایتی را این‌گونه تعریف کرد:” در یک شهری اعلام کردند خیاط‌ها جمع شوند تا برای خودشان یک رئیس صنف انتخاب کنند؛ وقتی همه آمدند چند نفری از میان‌شان کاندیدای ریاست بر صنف شدند.

هر کدام از کاندیداها خود را معرفی کرد و گفت که چه چیز می‌دوزد. یکی از آن‌ها گفت که من جُل یا همان پالان می‌دوزم. جماعت خیاط ناراحت شده و از او خرده گرفتند که تو این‌جا چه می‌کنی، تو که خیاط نیستی چرا خودت را قاطی ما کرده‌ای! پالان‌دوز با اعتماد به‌نفس جواب داد بالاخره من هم یک چیزی می‌دوزم دیگه.” آشیخ علی‌پناه می‌گفت من در مقایسه با دیگر استادهای اخلاق همان پلان‌دوز هستم نسبت به خیاط‌ها. البته که شکسته‌نفسی می‌کرد.

وقتی سروری نایب رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد: مدرک دکترای پزشکی هسته‌ای از مدارک و تخصص‌های مرتبط با شغل شهردار کلان شهر تهران است، یاد همان ماجرای پالان‌دوز و خیاط‌های شهر افتادم. جالب این است که ایشان می‌گفت قرار است با همکاری دولت و مجلس مصوبه‌ی سال ۹۷ هیات وزیران درباره‌ی شرایط احراز صلاحیّت تخصصی شهردارِ کلان شهرها را اصلاح کنند تا بلکه پلان‌دوزی هم خیاطی به حساب آید و پزشکی هسته‌ای تخصص مرتبط با شهرداری تهران بزرگ!

آقایان با مردم روراست باشید. بگوئید شهر را قحط‌الرجال یافته‌اید و می‌خواهید ایشان را شهردار کنید؛ ولی تو را به جدتان قسم پالان‌دوزی را با خیاطی یکی نکنید.

منبع کانال تلگرامی مهراب صادق نیا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.