خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قدرت گرفتن طالبان، به نفع یا ضرر پاکستان؟

حسین شیخیان

آیا طالبان افغانستان که تا امروز برگ برنده ی پاکستان در تعامل با امریکا به حساب می آمد می تواند پاکستان را در دوگانه یک طالبان غیرقابل کنترل و از طرفی فشارهای بین المللی برای مهار این گروه افراط گرا بیاندازد؟

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در میان طرف های درگیر در بحران افغانستان امروز پاکستان کمتر از دیگران مورد توجه قرار گرفته است حال آنکه اگر نقش پاکستان در اوضاع افغانستان را بیش از امریکا ندانیم قطعا کمتر هم نیست.

پاکستان امروز به یک پیروزی به ظاهر بزرگ در افغانستان دست یافته و گروهی که از آن طی دهه های متمادی حمایت می کرده است حکومت را در دست گرفته اما سوالی که ذهن کارشناسان منطقه را درگیر کرده است این است که آیا این پیروزی می تواند یک پشیمانی بزرگ برای پاکستان به دنبال داشته باشد؟

آیا طالبان افغانستان که تا امروز برگ برنده ی پاکستان در تعامل با امریکا به حساب می آمد می تواند پاکستان را در دوگانه یک طالبان غیرقابل کنترل و از طرفی فشارهای بین المللی برای مهار این گروه افراط گرا بیاندازد؟

پاکستان دهه های متمادی درگیر افراط گرایی اسلامی بوده است و چند صباحی است که در داخل این افراطی گری و فرقه گرایی و تنش میان فرقه ها و گروههای مختلف آرام تر شده و این فرصت سرمایه گذاری اقتصادی چین و دیگر کشورها و فرصت توریسم و فرصت توسعه صنعتی و اقتصادی را برای این کشور فراهم کرده است. اما آیا صعود اسلام گرایان افغان در همسایگی پاکستان می تواند به رادیکالیزه کردن فضای داخل دوباره دامن بزند؟

پاکستان از ۹۰ میلیارد دلار بدهی خارجی خود ، ۲۷ درصد یا بیش از ۲۴ میلیارد دلار به پکن بدهکار است. این کشور همچنین پس از از دست دادن کمک های نظامی ایالات متحده مجبور شده است به فناوری نظامی چین با کیفیت پایین تکیه کند. چهار سال پیش ، فرمانده ارتش فعلی پاکستان ، ژنرال قمر جاوید باجوا ، اعلام کرد که می خواهد پاکستان را به “یک کشور عادی” تبدیل کند. او از آن زمان همچنین از لزوم بهبود روابط با هند و کاهش وابستگی پاکستان به چین صحبت کرده است. این چشم انداز تحول شامل‌ تلاش برای حل و فصل مسئله افغانستان نیز بود. حال که پیروزی پاکستان بر رقیب دیرینه خود –هند- در زمین افغانستان محقق شده آیا پاکستان به وضعیت “عادی” نزدیک میشود یا طالبان افغانستان سیاست تعاملی فعلی خود با امریکا را بر هم خواد زد و پاکستان باید در مقابل این چالش جدید پاسخگو باشد؟

منبع شعوبا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.