خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نشست «شکاف شریعت و سبک زندگی»

ششمین جلسه از مجموعه نشست‌های «مسأاله همبستگی و گسیختگی اجتماعی» به موضوع شکاف میان سبک زندگی و شریعت می پردازد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، امروزه واژه‌ی سبک‌ زندگی در جوامع بسیاری مطرح می‌شود. جهان امروز جهانی است پر از تنوع و ارتباطات گسترده. ظهور جامعه مصرفی به واسطه فزونی کالاهای مادی از یک سو و دموکراتیزه شدن مصرف و عمومیت یافتن آن از سوی دیگر، به انتخابی شدن زندگی روزمره می‌انجامد و همین امر نشان‌دهنده اهمیت روزافزون سبک زندگی در جامعه معاصر است.

از سوی دیگر دین به دلیل تأثیراتش بر ساخت و مناسبات اجتماعی بر ثبات یا تغییرات اجتماعی و برآیند رشد و توسعه جوامع از دیرباز یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه جامعه‌شناسان بوده است. عامل مذهب نقش مهمی در گزینش سبک زندگی دارد. دین نه تنها مردم را نسبت به برخی از سبک‌های زندگی در قیاس با سبک‌های زندگی دیگر ترغیب می‌نماید، بلکه می تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کنترل فرهنگ مصرفی و سبک‌های زندگی مصرفی داشته باشد.

در دهه‌های اخیر فضای اجتماعی، سیاسی، فکری و عقیدتی در معرض تحولات بسیار عمیقی قرار گرفته است. مطالعات نشان می‌دهد تغییرات در شیوه‌های دینداری یکی از عرصه‌های مهمی است که در دوران ما دچار تحول و دگرگونی شده است. تغییر در سبک و نوع دین‌ورزی آنجا به مسأله همبستگی و گسیختگی اجتماعی گره می‌خورد که تبیین‌کننده شکاف میان دین و سبک زندک زندگی دینداران و همچنین شکاف میان گروه‌های مختلف اجتماعی باشد.

در ششمین جلسه از مجموعه نشست‌های «مسأاله همبستگی و گسیختگی اجتماعی» به موضوع شکاف میان سبک زندگی و شریعت پرداخته می شود؛ این جلسه در تاریخ دوشنبه ۱۴۰۰/۶/۱ ساعت ۱۷ با حضور دکتر وحید سهرابی‌فر از صفحه اینستاگرام موسسه رحمان به صورت لایو برگزار خواهد شد.

https://instagram.com/rahman.inst

شکاف شریعت و سبک زندگی

منبع موسسه رحمان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.