خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اتحادیه یهودی آمریکا از مسلمانان عذرخواهی کرد

یک اتحادیه یهودی در آمریکا بابت موضع‌گیری گذشته خود درباره ساخت مسجدی در محل حادثه ۱۱ سپتامبر در نیویورک، از مسلمانان عذرخواهی کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مدیر اجرایی «اتحادیه ضد افترا» که یک اتحادیه یهودی غیردولتی است و مقر آن در آمریکا قرار دارد، از جامعه مسلمانان به دلیل امتناع این سازمان از برپایی مرکز اسلامی در نزدیکی محل حمله به برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک عذرخواهی کرد.

«جاناتان گرینبلات» در مقاله‌ای که در CNN منتشر شده است، نوشت که موضع این سازمان که ۱۱ سال پیش در رابطه با ساخت مسجد پیشنهادی در منطقه «Ground Zero» در منهتن نیویورک منتشر شده، مستحق «عذرخواهی» است. وی گفت: من فکر می‌کنم ما به دلیل موضعی که اتخاذ کرده‌ایم، به جامعه مسلمانان، یک عذرخواهی بدهکار هستیم.

شایان ذکر است مکانی در نیویورک که برج‌های مرکز تجارت جهانی مورد حمله قرار گرفته بود «Ground Zero» نامیده می‌شود.

گرینبلات افزوده است که اتحادیه ضد افترا در سال ۲۰۱۰ به دلیل مخالفت با برنامه‌های ساخت مسجد «پارک ۵۱» (که در اصل «خانه کوردوبا» نامیده می‌شد) اشتباه کرده بود.

ساخت مرکز اسلامی «پارک ۵۱»، که شامل یک مسجد و یک مرکز فرهنگی و با هدف ارتقای گفت‌وگو و تفاهم بین پیروان ادیان بود، در آن زمان جنجال زیادی به راه انداخت و شایعاتی مبنی بر اینکه «هواداران تروریسم» در پشت این پروژه قرار دارند، به راه افتاد و با این جنجال، ایده تأسیس مرکز اسلامی در نهایت موفق نشد.

این اتحادیه یهودی در آن زمان سعی نکرد تا پروژه را متوقف کند، اما خواستار تغییر مکان آن شد، که همین موضعگیری، موجب عذرخواهی گرینبلات شد.

او در مطلب خود نوشت: «با تأمل عمیق و گفت‌وگو با بسیاری از دوستان در جامعه مسلمانان، دریافتیم که درس واقعی یک درس ساده است: ما در اشتباه بودیم.»

وی افزود: «ما نمی‌توانیم گذشته را تغییر دهیم، اما مسئولیت موضع‌گیری نادرست خود در مورد «خانه کوردوبا» را بر عهده می‌گیریم و عذرخواهی می‌کنیم و متعهد می‌شویم که هر کاری که می‌توانیم، انجام دهیم تا از تجربه خود برای مبارزه با تعصبات ضد مسلمانان استفاده کنیم.»

وی ادامه داد: «امروز می‌توان دید که چگونه خانه کوردوبا می‌تواند به بهبود حال کشور ما پس از فاجعه ۱۱ سپتامبر کمک کند‌. با نزدیک شدن بیستمین سالگرد آن روز حزن‌انگیز، نیاز به درمان زخم‌های آن فاجعه همچنان وجود دارد.»

گرینبلات افزود که عذرخواهی اتحادیه ضد افترا به دنبال وجود نشانه‌هایی از افزایش نفرت علیه مسلمانان و همزمان با ورود مهاجران افغان به ایالات متحده انجام شد.

اتحادیه ضد افترا(Anti-Defamation League) یک سازمان غیردولتی بین‌المللی است که مرکز آن در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا قرار دارد. اتحادیه ضد افترا که خود را مهمترین سازمان حمایت از حقوق بشر در آمریکا قلمداد می‌کند، مهم‌ترین وظیفه خود را «مقابله با یهودستیزی و حمایت از حقوق مدنی شهروندان و هر نوع نژادپرستی و مقابله با هر نوع نفرت‌پراکنی» معرفی می‌کند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.