خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازدید اسقف مألوف از صومعه «مونی کلیستون» یونان با قدمتی هزار ساله

سرپرست راهبه‌های صومعه مونی کلیستون یونان می‌گوید: ساخت این صومعه به بیش از هزار سال پیش برمی‌گردد. گفته می‌شود در غار مقابل این صومعه، چوپانی نوری را مشاهده می‌کند و هنگامی که به آنجا می‌رسد تصویری از حضرت مریم سلام الله علیها پیدا می‌کند و از آن زمان، این مکان عبادتگاهی برای مؤمنان یونانی می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مهدی نیکخواه‌قمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان به همراه اسقف مألوف، اسقف منطقه آگیون آنارگیدون آتن از صومعه مونی کلیستون واقع در کوهپایه‌های پارنیثا در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال آتن بازدید کرد.

در بدو این دیدار، سرپرست راهبه‌های صومعه مونی کلیستون ضمن عرض خیر مقدم به اسقف و رایزن فرهنگی کشورمان در یونان، توضیحات مختصری در خصوص این صومعه و فعالیت‌های آن ارائه داد.

به گفته وی، مبنای ساخت این صومعه به بیش از هزار سال پیش برمی‌گردد. گفته می‌شود در غار مقابل این صومعه، چوپانی نوری را مشاهده می‌کند و هنگامی که به آنجا می‌رسد تصویری از حضرت مریم سلام الله علیها پیدا می‌کند و بدین ترتیب از آن زمان، این مکان عبادتگاهی برای مؤمنان یونانی می‌شود. بعدها تصمیم می‌گیرند در مقابل غار مورد اشاره، این صومعه را بسازند.

سرپرست راهبه‌های صومعه مونی کلیستون ادامه داد: این صومعه در مکانی باستانی واقع است و اشیاء تاریخی را از جمله دست نوشته‌هایی مربوط به قرن هجدهم، دیوار نوشته‌هایی مربوط به دوران بیزانس و یک انجیل دست نویس مربوط به قرن ۱۸ را در خود جای داده است. این مکان مقدس تا دهه ۳۰ در اختیار پدران روحانی قرار داشت اما از سال ۱۹۳۳ به این سو به راهبه‌ها اختصاص یافته است.

صومعه مونی کلیستون
سرپرست راهبه‌های صومعه مونی کلیستون اذعان کرد: این صومعه که به نام حضرت مریم سلام الله علیها نیز شناخته می‌شود، مراسم و نیایش ویژه‌ای را هر ساله در روز ۱۵ آگوست برگزار می‌کند و تصویر پیدا شده از حضرت مریم سلام الله علیها را در روستاهای اطراف طی آداب مخصوصی به نمایش می‌گذارند.

وی همچنین، گفت: این مراسم اولاً برای درگذشت و خاک سپاری حضرت مریم(س) و دوماً رستاخیز و عروج وی به آسمانها انجام می‌شود. به گفته ایشان، حضرت مریم(س) از فوت قریب الوقوع خود توسط فرشته‌ای سه روز قبل از این حادثه با خبر شد و خود را برای این اتفاق آماده کرد. ایشان در نزدیکی کوهی که پر بود از درختان زیتون، شروع به عبادت کرد و دار و ندار خود را در میان دو همسایه بیوه خود تقسیم کرد. به خواب رفتن حضرت مریم(س) در خانه «اونگلیستی یوانی» اتفاق افتاد و زمانی که چشمانش را بست، پیامبران و فرشتگان تختی که او در آن فوت کرده بود را به باغ «گثسیمانیس» حمل کردند و همان جا او را به خاک سپردند.

صومعه مونی کلیستون
سرپرست راهبه‌های صومعه مونی کلیستون خاطرنشان کرد: در حین رفتن برای خاکسپاری وی، یهودیان تندرو و افراطی تلاش کردند که تابوت او را سرنگون کنند اما اکثر آنها کور شدند، فقط یکی از آنها موفق شد که تابوت را لمس کند که یک شمشیر غیبی دستان او را قطع کرد.

وی اذعان کرد: تنها کسی که در مراسم خاکسپاری او غایب بود «ثوماس» پیامبر بود، وقتی که پس از سه روز بر سر مزار او رفت جسد او را نیافت که این به معنای رستاخیز و عروج وی به سوی آسمان‌ها است. لذا، به این مناسبت هر ساله برنامه ویژه‌ای در این صومعه برگزار می‌شود.

در ادامه این بازدید، رایزن فرهنگی کشورمان در یونان با اسقف مألوف به بحث و تبادل نظر راجع به مسائل منطقه پرداختند.

صومعه مونی کلیستون

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.