خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مستند «این یک فرقه است»؛ داستان تاریک کلیسایی که لاغری را تبلیغ می‌کند

پخش

در یک‌ مجموعه جدید مستند به تازه‌گی پرده از جهان تاریک کلیسای رمنانت فلوشیپ و رهبر مخوف آن ، ژون شامبلین برداشته شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مارینا زنوویچ و نیل کاپلو ماه می سال جاری میلادی یک مجموعه مستند درباره کلیسای عجیب رمنانت فلوشیپ واقع در جزیره برنتوود ایالت تنسی آمریکا ساختند. در این کلیسا لاغر شدن به عنوان هدفی دینی و معنوی تبلیغ میشود و موعظه‌ها همه درباره اهمیت کاهش وزن است.

کاپلو و تیم سازنده این مستند به مدت سه سال درباره فعالیتهای این کلیسا تحقیق کرده‌اند. این کلیسا و رهبر کاریزماتیک آن ، ژون شامبلین، متهم به فرقه‌سازی و سوء‌استفاده از کودکان هستند. ژون شامبلین، این رهبر کم وزن و استخوانی کلیسا فلوشیپ به دلیل برنامه رژیم غذایی الهیاتی خود و تبلیغ این برنامه برای رسیدن به لاغری معروف شده است.

کاپلو، روزنامه‌نگار و تهیه‌کننده به همراه زنوویچ، کارگردان فیلمهای مستندی مثل زندگی پولانسکی،
رابین ویلیامز، و ارمسترانگ با اعضای این کلیسا مصاحبه‌های مفصلی درباره اتهامات مطرح شده از جمله آزار جنسی کودکان، خشونت با کودکان و سوء‌استفاده از احساسات پیروان کلیسا انجام داده‌اند. آنها به پشت‌پرده تبلیغ لاغری و معرفی کردن چاقی به عنوان محل تجلی گناه در این کلیسا پرداخته‌اند.

کارگردان این فیلم به گاردین گفت خانم شامبلین به عنوان رهبر کاریزماتیک این کلیسا و رهبران دیگر آن به رغم درخواستهای مکرر تیم کارگردانی حاضر به مصاحبه نشده‌اند. آنها مایلند کارشان را در هر شرایطی ادامه دهند.‌
کلیسای شامبلین اتهامات مطرح شده در این مستند را به شدت رد کرده است و اظهار کرده کودکان در این کلیسا خوشحال و راضی هستند و از مراقبت و غذای کافی برخوردارند.

سازندگان این مستند مدعی هستند که تبلیغ لاغری به عنوان راهی الهیاتی برای رستگاری، به صنعت مد و قراردادهای مالی سنگین بین رهبران کلیسا و صنعت پوشاک مرتبط است.

شامبلین برنامه تبلیغ رژیم الهیاتی لاغری خود را در سال ۱۹۸۶ آغاز کرد و در کارگاه‌های آموزشی خود به زنان می‌آموخت که راه رسیدن به خدا از مسیر کاهش وزن می‌گذرد. در این کارگاه‌های آموزشی شیوه‌های لاغری مقدس تدریس می‌شد. زنان باید فقط هنگامی غذا میخوردند که به دل ضعفه می‌افتادند و میزان غذای آنها باید تحت کنترل کلیسا تنظیم می‌شد. در طی غذا، پیروان این کلیسا باید به دعا و نیایش می‌پرداختند تا هر لقمه به نوری الهی تبدیل شود نه چربی اضافی.

در طی سالها شامبلین زنان لاغر بسیاری را تربیت کرد که ادعای ارتباط مستقیم با خداوند را داشتند و این ارتباط را مدیون رژیم الهیاتی لاغری کلیسای رمنانت بودند. میلیونها نسخه کتاب و سی‌دی درباره این رژیم‌معنوی لاغری در سراسر آمریکا فروخته شد. خانم شامبلین در چندین برنامه محبوب آمریکایی از جمله برنامه لری کینگ شرکت کرد و درباره راه رسیدن به خدا از طریق کاهش وزن تبلیغ کرد.

در این مستند به شکل‌گیری این فرقه، روابط بازار و معنویت و جنبه‌های تاریک خشونت و سوء‌استفاده طولانی این کلیسا پرداخته شده است.

منبع گفتگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.