خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وضعیت مدارس دینی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان چگونه است؟

نگرانی ها در مورد آینده آموزش در افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان افزایش یافته است و تحصیل کرده های افغانستانی و جامعه بین المللی خواستار دسترسی برابر دختران و زنان به آموزش هستند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مدارس دینی نمایانگر بخش دیگری از جامعه افغانستانی هستند که فقیرتر، محافظه کارتر و بی خبر از آینده در دوران حکومت طالبان تلقی می شوند.

مانند بسیاری از نهادهای موجود در افغانستان و از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت، مدارس دینی نیز با بدتر شدن وضعیت اقتصادی این کشور مبارزه کرده اند.

در دو دهه گذشته، مدارس دینی در افغانستان از ایدئولوژی های تندرو دور شده و مدت ها تحت نظر دولت تحت حمایت آمریکا در مبارزه با طالبان بوده اند.

کارکنان مدرسه دینی خاتم الانبیاء در پاسخ به این پرسش که آیا آنها به حمایت بیشتر از حاکمان جدید طالبان امیدوارند، محتاط بودند.

عصمت الله مدقق، مدیر مدرسه در این باره گفت: فارغ از حضور طالبان یا بدون آنها، مدارس دینی بسیار مهم هستند و بدون آنها، مردم منابع مذهبی خود را فراموش خواهند کرد. مدرسه باید بدون توجه به دولت فعلی و صرف نظر از هزینه ای که نیاز دارد، باید همچنان زنده باقی بماند.

بودجه مدارس دینی؟

از لحاظ تاریخی، دولت افغانستان از منابع لازم برای ارائه آموزش در مناطق روستایی برخوردار نبوده است، که این امر موجب نفوذ هر چه بیشتر مدارس دینی در آنجا شده است.

مدارس دینی تا حد زیادی با تلاش های رهبری شده توسط جامعه زنده نگه داشته شده است و بیشتر بودجه آن از منابع خصوصی تأمین می شود. اما در نتیجه تحریم های آمریکا و مسدود شدن کمک های نهادهای بین المللی پولی به افغانستان، با کمبود منابع مالی مواجه شده اند.

پسران جوان تربیت یافته مکتب های دینی واجد شرایط، در آینده می توانند به عنوان عالمان و کارشناسان مذهبی فعالیت کنند.

مدارس معمولاً اسلام محافظه کار را آموزش می دهند و به دلیل تکیه بیش از حد بر یادگیری رایج و عدم تمرکز بر تفکر انتقادی، مورد انتقاد قرار گرفته اند. اما برای برخی، سیستم موجود در این مدارس تنها راه موجود برای آموزش اولیه و اسکان دانش آموزان در آن مدارس است.

منبع یورونیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.