خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دین و مذهب در کانادا / بیش از نیمی از کانادایی‌ها مسیحی هستند

کشور پهناور کانادا از سمت جنوب به کشور ایالت متحده آمریکا ختم می‌شود. این کشور در قاره آمریکای تاریخ شناسان به این نتیجه رسیده اند که سکونت در این کشور به ۲۶ هزار سال پیش باز می‌گردد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزدین اکثر مردم کانادا مسیحیت است و در این کشور افراد مختلفی با قومیت‌ها و دین‌های متفاوتی زندگی می‌کنند. در واقع این کشور به چند فرهنگی شهرت دارد. حتی در کانادا روزی به نام چند فرهنگی به رسمیت شناخته می‌شود و مردم آن روز را جشن می‌گیرند.

استان کبک کانادا اخیراً قانون جدیدی را تصویب کرد که بسیاری از کارمندان عمومی از جمله معلمان، افسران پلیس و قضات را از استفاده از نمادهای مذهبی در محل کار منع می‌کند. برخی می‌گویند این امر باعث جدایی کلیسا و ایالت می‌شود، ولی برخی دیگر این قانون را در دادگاه به چالش کشیده و گفته‌اند که این مساله زنان مسلمان را هدف قرار داده و آزادی مذهبی را از بین می‌برد.

کبک تنها حوزه قضایی نیست که محدودیت لباس مذهبی را در انظار عمومی وضع می‌کند. در حقیقت، فرانسه که زمانی کبک را به عنوان بخشی از مستعمرات بزرگ آمریکای شمالی موسوم به فرانسه جدید اداره می‌کرد، در سال ۲۰۰۴ روسری و سایر نمادهای مذهبی را در مدارس دولتی ممنوع کرد و در سال ۲۰۱۱ حجاب‌های صورت کامل را در همه مکان‌های عمومی ممنوع کرد.

ممنوعیت حجاب‌های صورت در چندین کشور اروپایی دیگر نیز در حال اجرا است. اگرچه مرکز تحقیقات این قوانین را در کانادا در نظر نگرفته است؛ اما برخی از کشورهای اروپایی محدودیت‌هایی را برای حجاب زنان مسلمان در نظر گرفته است.

دین اکثر مردم کانادا

بیش از نیمی از کانادایی‌ها مسیحی هستند. تعداد زیادی از کانادایی‌هایی که مسیحی شناخته می‌شوند، رو به کاهش است، در حالی که بیشتری آن‌ها می‌گوید که آن‌ها هیچ مذهبی ندارند. آخرین تحقیقی که در کانادا انجام شد، نشان داد که اکثریت ناچیز بزرگ‌سالان کانادایی (۵۵٪) می‌گویند مسیحی هستند، از جمله ۲۹٪ کاتولیک و ۱۸٪ پروتستان هستند.

از هر ده نفر سه نفرشان می‌گویند که آن‌ها بدون دین هستند. آگنوستیک (۵٪) و حدود ۱۶ درصد از آن‌ها هیچ دین خاصی ندارند. داده‌های سرشماری کانادا نشان می‌دهد که تعداد کانادایی‌ها در این گروه غیر مذهبی از ۴٪ در ۱۹۷۱ به ۲۴٪ در ۲۰۱۱ افزایش یافته است، اگرچه کمترین میزان بی مذهبی در شهر کبک است.

علاوه بر این، سهم فزاینده ای از کانادایی‌ها با سایر ادیان، از جمله اسلام، هندوئیسم، یهودیت و بودیسم شناخته می‌شوند که دلیل عمده آن مهاجرت به کانادا است. نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو ۲۰۱۸ نشان داد که این پنج گروه با هم ۸ درصد بزرگ‌سالان کانادایی را تشکیل می‌دهند. اطلاعات دقیق تری از این آمار را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

تاثیر دین در زندگی مردم کانادا

اکثر کانادایی‌ها می‌گویند که تأثیر مذهب در زندگی عمومی در کشور آن‌ها رو به کاهش است. بررسی ما در سال ۲۰۱۸ نشان داد که تقریباً دو سوم بزرگ‌سالان کانادایی (۶۴٪) می‌گویند دین نقش مهمی در کشورشان ندارد. آنها اعتقاد دارند این طرز فکر تا بیست سال پیش به این شکل نبوده و در گذشته دین و مذهب در زندگی آنها نقش مهمی را ایفا می کرده است.

در واقع، فقط تعداد کمی می‌گویند دین در جامعه کانادا اهمیت بیشتری پیدا کرده است. تحلیل این آمار نشان می‌دهد که مردم کانادا نسبت به دین یک دیگر اهمیتی نشان نمی‌دهند و به سادگی به زندگی خود می‌پردازند.

محدودیت‌ های دین در کانادا

بر اساس مطالعه مرکز تحقیقات پیو با استفاده از اطلاعات جدیدترین سال موجود، کانادا دارای محدودیت‌های کمی در مورد دین است. قانون اساسی این کشور از آزادی مذهب حمایت می‌کند و دادگاه عالی در این کشور در سال ۲۰۰۶ حکم داد افرادی که مذهب و دینشان اقتضا می‌کند می‌توانند عمامه بر سر بگذارند.

اخیراً، در سال ۲۰۱۸، دادگاه کبک این مساله را عنوان کرد که به غلط به یک زن مسلمان گفته شده بود که حجاب خود را در سالن دادگاه از بین ببرد و اگر به ضرر منافع عمومی نیست، روسری باید در دادگاه مجاز باشد.

دین در کانادا
حضور مردم کانادا در مراسم مذهبی و دینی چگونه است

کانادایی‌ها مذهبی‌تر از فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها هستند؛ تقریباً تعداد کمی از کانادایی‌ها مرتباً به کارهای مذهبی سنتی مانند نماز روزانه یا عبادت هفتگی مشغول می‌شوند. در سال ۲۰۱۳ از کانادایی‌ها در مورد این رفتارها سؤال شد بین ۵ نفر یک نفر حداقل هفته‌ای یکبار در مراسم مذهبی در کلیسا شرکت می‌کند. و ۲۹٪ گفتند که روزانه نماز می‌خوانند یا عبادت می‌کنند. حدود یک سوم (۳۶٪) گفتند که هرگز نماز نمی‌خوانند و تقریباً نیمی از آن‌ها گفتند که به ندرت یا هرگز به کلیسا یا سایر مراسم عبادی نمی‌روند.

با این حال، بیش از نیمی از کل کانادایی‌ها در نظرسنجی مرکز ۲۰۱۸ اظهار داشتند که مذهب حداقل تا حدودی در زندگی آن‌ها مهم است، از بین ده نفر سه نفر گفته‌اند که دین برایشان اهمیت دارد؛ زیرا از این طریق می‌توانند خود را تربیت کنند و به انسانیت برسند. با تمام این اقدامات، بزرگ‌سالان جوان کانادایی نسبت به بزرگان خود کمتر مذهبی هستند.

دو سوم کانادایی‌ها (۶۷٪) می‌گویند برای داشتن اخلاق و ارزش‌های والا، اعتقاد به خدا ضروری نیست. این رقم در سه نظر سنجی انجام شده و توسط مرکز تحقیقات پیو در سال های ۲۰۰۲، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ ثابت بوده است. حدود سه در ده کانادایی نظر مخالف دارند و می‌گویند برای داشتن ارزش‌های خوب، اعتقاد به خدا ضروری است. این آمار و تحقیقات نشان می دهد که دین برای مردم کشور کانادا مطرح نمی باشد.

تغییر دین مهاجران در کانادا

بسیاری از کشورها با توجه به ادیانی که از آن‌ها به عنوان انقلاب نرم یاد می‌شود، دستخوش تحولات عمیقی می‌شوند؛ زیرا بر مسیحیت تأثیر می گذارد که مدت‌هاست به عنوان یکی از عناصر اصلی بنیاد فرهنگی این کشورها در نظر گرفته می‌شود. چرا می‌گوییم این تغییر دین نرم است؟ زیرا نه خشونت آمیز است و نه ناگهانی و نه یک جنبش سازمان یافته بلکه تحولی است که به تدریج از طریق مکانیسم‌های مختلف اجتماعی و جمعیتی نشات می گیرد.

بسیاری از اروپاییان احساس تعلق دینی پایینی دارند زیرا به سمت سایر اشکال معنویت روی آورده‌اند. از سوی دیگر، تنوع مذهبی در حال افزایش است یکی از دین‌هایی که در کشور کانادا به سرعت در حال پیشرفت است دین اسلام می باشد.

دو سوم کانادایی‌ها مسیحی هستند سپس کاتولیک‌ها بیشترین تعداد را دارند جوامع مختلف مستقر در این کشور بسیار پایبند اعمال دینی خود هستند با این حال، بی‌تفاوتی مذهبی در حال افزایش است از تعطیلات رسمی این کشور می‌توان به یکم جولای: روز کانادا؛ سالگرد ایجاد سلطنت کانادا (۱۸۶۷) اشاره کرد.

آزادی دین در کانادا

دادگاه‌های کانادا این حکم را صادر کرده اند که نباید شخصی را به دلیل اینکه دارای دین و مذهب خاصی است مجازات کرد. همچنین دولت کشور کانادا از تمامی افرادی که همجنسگرا هستند حمایت می‌کند. برخی از افراد دو جنسیتی به دلیل نداشتن فرهنگ لازم در کشورشان به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند. یکی از بهترین کشورها برای زندگی افراد همجنسگرا کشور کانادا است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

حقوق نژادی و دینی در کانادا

دولت کانادا اعتقاد دارد نباید همانند کسانی باشند که با اعمال نفرت خود خبرساز می‌شوند. به اعتقاد جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، کوچک ترین اقدامات علیه مذهب و نژاد منجر به نفرت در میان مردم می‌شود. وی می‌گوید تنوع ما بزرگ‌ترین نقطه قوت ماست. او در یکی از سخنرانی هایش مسائل مربوط به نژاد پرستی را به شدت سرکوب کرد و خواستار تغییر این جنبش علیه نژاد پرستی شد.

احترام به فرهنگ‌های مختلف از جمله ارزش‌های دینی برای کانادایی‌ها محسوب می‌شود. مردم بومی کانادا اولین کسانی بودند که از تازه واردان آنچه اکنون کانادایی می‌نامیم استقبال کردند. امروزه بسیاری از کانادایی‌ها (حدود ۱ از ۵ نفر) در سایر نقاط دنیا متولد می‌شوند. بسیاری دیگر والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی دارند که در کانادا به دنیا نیامده‌اند. این مردم فرهنگ و سنت خود را با خود به کانادا می‌آورند.

دین اسلام در کانادا

اسلام یکی از ادیان بزرگ جهان است و برآورد می‌شود که سریع‌ترین رشد در دین و مذهب در کانادا و جهان است. ۱.۶ میلیارد از پیروان اسلام در سرتاسر کره زمین پراکنده شده‌اند، اگرچه بیشترین تمرکز را در آسیای جنوبی و مرکزی، خاورمیانه و شمال و شرق آفریقا دارند. در سرشماری سال ۱۸۷۱ تنها ۱۳ مسلمان در کانادا ثبت شده‌اند. تعداد آن‌ها تا سال ۱۹۳۱ به ۶۴۵ نفر افزایش یافت که بیشتر آنها از مهاجران کشورهای لبنان، آلبانی، سوریه، یوگسلاوی و ترکیه بودند.

هجوم مهاجران پس از جنگ جهانی دوم تعداد این افراد را تا سال ۱۹۷۱ به ۳۳۳۷۰ نفر رساند. بیشتر این موج متشکل از متخصصان بسیار تحصیل کرده و غربی بود که برای مشارکت در رونق اقتصادی این کشور به کانادا آمدند. آن‌ها بیشتر از لبنان، سوریه، اندونزی، مراکش، فلسطین، مصر، عراق و شبه ‌قاره هند-پاکستان-بنگلادش بودند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

منبع تراست
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.