خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هدیه دولت به اهل سنت در هفته وحدت

به بهانه انتصاب عبدالسلام کریمی به عنوان مشاور اقوام و مذاهب رئیس جمهور؛

هفته وحدت یادگاری ماندگار از دوره زعامت حضرت امام خمینی (ره) می باشد که با هدف اتحاد و برادری بین جامعه اهل سنت و تشیع در چهار دهه پبش بنیان نهاده شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، قرن های متمادی بین جامعه اسلامی بر سر روز مولود مبارک حضرت محمد ابن عبدالله پیامبر رحمت و مهربانی (ص) مناقشاتی وجود داشت که این مناقشه تاریخی با ابتکار عالمی شیعی به فرصتی مبارک در راستای تقریب و وحدت و همدلی تبدیل شد. این اقدام وحدت بخش درطول تاریخ تقریب مذاهب اسلامی منحصر بفرد بود و از همان ابتدا با اقبال گسترده همه فرق و مذاهب اسلامی در داخل و خارج کشور مواجه گردید.

این حرکت جهانی تقریب در جامعه اسلامی به فرصتی برای هم اندیشی و بررسی ابعاد مسائل جهان اسلام در پیش روی عالمان مسلمان تبدیل شد. این جریان تقریب عملی پس از یک دهه به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی ساختارمند گشته و در قالب سازمان تقریب مذاهب اسلامی نهادینه شد و بعنوان پایگاه جهانی وحدت در جمهوری اسلامی ایران تثبیت شد.

سالهاست که بدین مناسبت و در این هفته کنفرانس وحدت اسلامی با دعوت از علمای داخل و خارج به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می گردد و هر سال شاهد حضور چهره ها و ایده های جدیدی با پیام های وحدت بخش علمای شیعه و سنی هستیم و ندای وحدت از گلدسته های این نشست فراگیر علمای فرق و مذاهب اسلامی ردیه ای بر جریان های تکفیری است که بخشی از جهان اسلام در آتش قهر و جهالت آن می سوزد.

اما هفته وحدت ۱۴۰۰ برای اهل سنت کشور خاصه جامعه کردها، حال و هوای خاص تری داشت ابتدا انتصاب امیری دلاور از غیور مردان کردستانی بعنوان فرمانروای آبهای ایران اسلامی که در نوع خود ، خود باوری بزرگی را برای کردها رقم زد. این فرزند برومند کردستان مزد سالها مجاهدت و تلاش خود را درعرصه نظامی گری دریافت نمود و برگ زرینی بر تاریخ وحدت ملی به ثبت رسانید.

ارمغان بعدی انتصاب یکی از اندیشمندان کرد اهل سنت کردستانی بعنوان مشاور اهل سنت ریاست محترم جمهوری است که کام یاران کردستانی را درهفته وحدت شیرین نمود. بدیهی است آسمان علم و معرفت دینی کردستانی ها از ستارگان پر فروغی برخوردار است که هرکدام از مقام خاصی در حوزه علمی و خدمت به دین و دیانت در بین مردم دین مدار کردستان برخوردار می باشند که در جایگاه خود حافظان برجسته حریم سنت و سیره رسول الله (ص) هستند.

یکی از این پرورش یافتگان حجره های با معنویت کردستان و دانشگاه های کشوری ماموستا دکتر عبدالسلام کریمی فرزندی از کردستان است که در هفته وحدت ۱۴۰۰ توفیق مشاورت اقوام و مذاهب ریاست محترم جمهوری نصیب او شد که به تبع آن حلاوت مضاعفی در این هفته مبارک نصیب جامعه کردستانی گردید.

دکتر عبدالسلام کریمی مدیری کردستانی است که جمع بین قومیت و مذهب را بصورت اصولی در شخصیت علمی خود جای داده است و در مراکز پژوهشی و آموزشی و رسانه ای فردی خوش قدم و خوش قلم می باشد.
او نمونه ای از فرهیختگان محجور کردستانی است که صبورانه دوران محنت هشت ساله گذشته کردستان را تحمل کردند وحال بعنوان شخصیتی کردستانی توانسته یکی از وعده های از پیش اعلام نشده ریاست جمهوری به جامعه اقوام و مذاهب را محقق نماید.

بنابراین علمای گرام دینی و زعمای همام قومی ضامن موفقیت او وراهگشای آیندگان این طریق همراهی و بیداری کردستانیها خواهند بود.

این رویکرد ارزشمند به جامعه کردستانی از چند جنبه قابل بررسی می باشد اولا اینکه این انتصابات تصدیقی بر پیوستگی و همبستگی اقوام و مذاهب ایرانی بوده دوما خط بطلانی بر رسوبات فکری برخی کج اندیشان و بدبینان به جامعه اهل سنت کردستانی است سوما اینکه چه کسی در این جایگاه قرار گرفته است مهم نیست (اگرچه فرد منتخب دارای شایستگی ها و ظرفیتهائی است که دولت بر روی آن به جمع بندی رسیده است) مهم این است که این جایگاه به یک اهل سنت کردستانی رسیده است و من بعد مطالبات کردستانی ها مستقیما به سمع و نظر ریاست جمهوری و بالتبع به گوش حاکمیت خواهد رسید. بنابراین چنین رویکردی را بعنوان تجربه نخستین در این سطح، باید بفال نیک گرفته و نهایت قدردانی را از آن بعمل آورد تا زمینه گشایش های گسترده تری در ابعاد مختلف فراهم شود و همچنین توان فکری و فرهنگی و مدیریتی جامعه کردستانی بتواند جایگاه واقعی خود را درسطوح ملی بدست بیاورد و شاهد رویشهای گسترده تری در عرصه های ملی باشیم.

به امید روزهای بلند همراهی و کوتاهی دیوارهای تصنعی

منبع کردپرس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.