استاد دانشگاه سوریه تاکید کرد: فضیلت واقعی انسان، حمایت از مظلومان است. بر اساس این نظریه، عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی خارج از طبیعت بشری است زیرا خداوند متعال به ما آموخته وقتی ظالم و مظلومی را می بینیم، در برابر ظالم و در کنار مظلوم بایستیم.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، رقیه شبلی کرمنشاهی، استاد دانشگاه سوریه در سخنانی در وبینار روز اول کنفرانس وحدت اسلامی که عصر روز سه شنبه برگزار شد، گفت: ما در سوریه به علت مواضعمان نسبت به آرمان فلسطین و همبستگی با آن متحمل رنج زیادی شدیم که هنوز ادامه دارد، اما به یاری خداوند متعال، نه ما، نه پدران ما و نه نوه های ما این سرزمین را رها نکرده ایم و نخواهیم کرد، به این دلیل که مسئله فلسطین موضوعی تاریخی متعلق به یک دوره زمانی خاص نیست بلکه هدفی انسانی است که مبتنی بر یاری مظلومان علیه ظالمان و یاری اشخاصی که خاکشان غصب شده در برابر غاصبان است.
وی با بیان اینکه مسئله فلسطین، مسئله یاری کسانی است که فطرت واقعی انسان را شناخته اند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل، فضیلت واقعی انسان، حمایت از مظلومان است. بر اساس این نظریه، عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی خارج از طبیعت بشری است زیرا خداوند متعال به ما آموخته وقتی ظالم و مظلومی را می بینیم، در برابر ظالم و در کنار مظلوم بایستیم. اگر ما یک غاصب و کسی که مورد تجاوز قرار گرفته است را ببینیم ، باید در کنار کسی که مورد تجاوز قرار گرفته و در مقابل غاصب بایستیم، اینگونه است که ما را بشر می نامند و از ما می خواهند در کنار مظلوم و در برابر ستمگر بایستیم. اگر از هر شخص با هر دین سوال شود که از مظلوم دفاع می کنی یا ظالم؟ بالطبع پاسخ آن است که از مظلوم. این همان طبیعت بشری است، بنابراین عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی مغایر با طبیعت انسانی و خارج از فضایل اخلاقی و حتی خروج از احکام الهی در ادیان آسمانی است.
شبلی کرمنشاهی در ادامه اظهار کرد: هیچ دین آسمانی ای وجود ندارد که از ستمگر در برابر مظلوم حمایت کند، بنابراین به کسانی که فکر می کنند عادی سازی نوعی مدارا بوده یا از آن سودی عاید می شود، باید گفت ثمره درخت عادی سازی که کاشته اید، مانند میوه درخت زقوم (درخت جهنمیان) است که آن را قبل از آخرت در دنیا خواهید چشید.
وی افزود: ایستادن در کنار ظالم و در برابر مظلوم، تنها ثمره اش میوه زقوم است. پس اگر فکر می کنند محصول این درخت، عسل است، دچار توهم هستند و این غاصب همانطور که به دیگران تعدی کرد، به آنان نیز تعدی خواهد کرد و روزی خواهد رسید که اموالشان را می بلعد همانطور که اموال دیگران را بلعیده است، این همان ماری است که در آستین پرورانده اند.
استاد دانشگاه سوریه با بیان اینکه ملت و حکومت سوریه با قلب، اندیشه و روح با فلسطین سربلند و آرمان آن هستند، ادامه داد: ما به رغم رنج هایی که از تروریسم متحمل شدیم، همواره با فلسطین اعلام همبستگی کرده و از این مسیر عدول نمی کنیم، به این دلیل که خون های ارزشمندی برای آن ریخته شده است، پس امکان ندارد این خون ها را ارزان و به بهای سبدی از میوه درخت زقوم بفروشیم، به این دلیل که چنین کاری، حماقت است.
شبلی کرمنشاهی افزود: این فقط موضع من به عنوان یک سوری نیست ، بلکه موضع من به عنوان یک فرد مسلمان است که به خداوند متعال ایمان دارد و معتقد است که باید از مظلوم در برابر ظالم حمایت کند و با باطل مدارا نکند، چرا که حق و باطل هرگز با یکدیگر جمع نمی شوند لذا کسی نمی تواند بگوید که هم با فلسطین است و هم با رژیم صهیونیستی، چگونه انسان می تواند هم با قاتل و هم با مقتول باشد.
این استاد دانشگاه به نقش علما و اندیشمندان درباره اقدامات ظالمان اشاره کرد و گفت: علما و اندیشمندان مسئولیت عظیمی از نظر شرعی و انسانی برای افشای عادی سازی و ماهیت آن دارند تا به دیگران بفهمانند که عادی سازی، خروج از انسانیت و احکام شریعت اسلامی است. هرگز نمی توان به طور همزمان،هم از فلسطینی ها و هم از یهودیان یا صهیونیست ها حمایت کرد، این یک بام و دو هواست که باید توسط علما و اندیشمندان و سیاستمداران توضیح داده شود تا کسی نتواند حق را از ذهن جوانان بزداید.
وی افزود: مسئله فلسطین، یک مسئله بر حق انسانی است که به وحدت اسلامی منجر می شود ، زیرا هر مسلمان در این بخش از کره زمین، شعارش حمایت از مظلوم و ایستادگی در برابر ظالم است. در این میان بر کسی پوشیده نیست که رژیم صهیونیستی، اقدام به قتل، سوزاندن و تخریب کرده است، تصاویر محمد الدوره، صفا و کشتارهایی که در فلسطین و خارج از آن انجام شده، گواهی بر این مدعاست. رژیمی که درختان زیتون را سوزاند، اراضی فلسطینیان را اشغال و خانه هایشان را ویران کرد. برای توضیح ماهیت رژیم صهیونیستی باید به اشخاصی که اقدام به عادی سازی می کنند، بفهمانیم که با چه طرفی، با چه تاریخی و چه حال و آینده ای اقدام به عادی سازی کرده اند و این رژیم هر آنچه با دیگران انجام داده، با آنها نیز انجام خواهد داد.