خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انتقاد شدید مسلمانان هلند از روند تجسس شهرداری‌ها در امور مسلمانان

اقدام شهرداری‌های هلند در تجسس و تحقیق از مسلمانان، مساجد و نهادهای اسلامی موجب خشم و انتقاد شدید مسلمانان این کشور شده‌است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اقدام شهرداری‌های هلند در تحقیق درباره متولیان مساجد و رؤسای نهادهای اسلامی و همچنین فعالیت‌های اسلامی در این کشور با خشم گسترده جامعه مسلمانان هلند همراه بوده است.

به نوشته روزنامه هلندی NRC Handelsblad حدود ۱۰ شهرداری در هلند به محققان خود مأموریت داده است تا از مساجد و مقر انجمن‌های اسلامی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد ائمه جماعت، مدیران و معلمان آنجا بازدید کنند.

این روزنامه همچنین اشاره کرد که این تحقیق که ۳۰۰ هزار یورو هزینه داشته توسط آژانس امنیت و مبارزه با تروریسم هلند (NCTV) تأمین مالی شده و توسط یک شرکت مشاوره خصوصی به نام (Nuance door Training en Advies) انجام شده است.

از جمله شهرداری هایی که در تحقیقات محرمانه درباره ائمه جماعت مساجد، مدیران، معلمان و رؤسای انجمن‌های اسلامی شرکت داشته‌اند، شهرداری‌های شهرهای روتردام و آیندهوون هستند. شهرداری اوترخت به دلیل تردید در نحوه انجام این تحقیق تصمیم گرفت از تحقیق کنار بکشد.

روزنامه NRC Handelsblad معتقد است که تحقیقات انجام شده از سوی ۱۰ شهرداری هلند اعتماد جامعه مسلمانان را نسبت به دولت هلند متزلزل کرد و برخی این اقدام را ضد اسلام و فعالیت جاسوسی دانستند.

اتحادیه مساجد و انجمن‌های مراکشی در شمال هلند با صدور بیانیه‌ای در این زمینه اقدام شهرداری‌های هلند را جاسوسی خواند و ضمن ابراز تعجب و تردید از انجام چنین کاری گفت: مساجد همیشه برای همه باز است و هر کسی می‌تواند از آنجا دیدن کند و از فعالیت‌هایی که در آنجا انجام می‌شود، مطلع شود.

اتحادیه مساجد و انجمن‌های مغربی در شمال هلند تأکید کرد: اسلام نه به کسی تعرض می‌کند و نه در حق کسی ظلم روا می‌دارد. مسئولان مساجد هلند هرگز نمی‌توانند اجازه هرگونه رفتار یا اقدامی را که به جامعه هلند آسیب می‌رساند، بدهند و اقدامات شهرداری‌ها در انجام تحقیقات محرمانه از مساجد را محکوم و آن را اقدامی غیرقابل قبول توصیف کرده و خواستار احترام به قداست مساجد شدند.

قابل ذکر است که برخی از مساجد در هلند طی سال‌های گذشته مورد حملات و محدودیت‌های مختلفی قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این تعداد مسلمانان هلند بین ۸۴۰ هزار تا ۹۶۰ هزار نفر یا حدود ۵ درصد از جمعیت حدود ۱۷ میلیون نفر برآورد شده است. به گفته اداره آمار هلند، اکثر آنها اصالت مراکشی یا ترکی دارند.

به گفته انیک ون در والک، محقق دانشگاه آمستردام از سال ۲۰۱۵ تبعیض نسبت به مسلمانان تقریباً دو برابر شده است و مساجد در معرض حدود ۵۴ مورد تعرض قرار گرفته‌اند که از جمله آن دریافت پیام‌های تهدیدآمیز یا کشیدن نمادهای نازی بر دیوارهای بیرونی مساجد است.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.