خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قنبری: حضرت خدیجه (س) معمار تعامل اجتماعی است

قنبری با بیان اینکه حضرت خدیجه معمار تعامل اجتماعی است، ایشان عزم و اراده لازم را برای همکاری با پیامبر اکرم(ص) داشتند، گفت: اگر مدل و نمونه خدیجه (س) در جامعه امروز به ویژه در برنامه های مددکاری شناخته شود، فقر از جامعه بیرون می رود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حشمت الله قنبری همدانی، استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام در چهارمین نشست علمی «مساله مندی مسائل زنان، فرصت ها و تهدیدهای رویارویی آن» با اشاره به تفاوت نوع حجاب بانوان نسبت به آقایان اظهار کرد: حجاب در بانوان نسبت به آقایان یک مفهوم دقیق و غنی است که در ابعاد مختلف به تمام موجودات هستی معنا بخشیده است.

استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه بی حجابی با عفت، حیا و پاکدامنی انسان ارتباط ندارد، افزود: بسیاری از حریم های لطیف و پرمعنا در وجود زنان با حجاب معنا پیدا می کند.

وی با بیان اینکه نوع و کیفیت حجاب منطبق با مسائل متفاوت است، عنوان کرد: حجاب آمیخته با معانی، مفاهیم و دستاوردهای ظریف و هدایت آفرینی است که باید مطابق با جامعه این ارزش ها تبیین شود.

قنبری همدانی با اشاره به اینکه ما پس از انقلاب اسلامی در زدن به اقیانوس معارف دینی، احادیث، آیات و روایات و کتاب قرآن توانایی از خود نشان نداده ایم، یادآور شد: همواره با نسخه های قدیمی در مورد حجاب صحبت می کنیم که مربوط به ۷۰۰ سال پیش بوده و در مورد حجاب حرف هایی می زنیم که هیچ نوع مخاطب شناسی خاصی در آن صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع) در انتهای وصایای خود به امام مجتبی امر فرموده که با حجاب و از طریق حجاب محرمات خود و آنچه جزو حریم به حساب می آیند را از دیدن مردان بیگانه حفظ کن، ادامه داد: در این سخن تاکید امیرالمومنین بر حجاب برای حفظ سالم تر و پاک تر محرمات از دید نامحرم است.

استاد وپژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: حضرت علی(ع) در ادامه وصیت خود به امام مجتبی بیان کرده است: (به زنان مومنه بگو چشمان خود را ازآنچه که نباید ببینند، حفظ نمایند و آنچه که در محیط خانه خواص می توانند ببینند از چشم دیگران بپوشانند و زینت های خود را آشکار نکنند و به وسیله روسری که بر سر دارند، نیم تنه بالا را تا حریم سینه بپوشانند و به مردان مومن نیز بگو چشم ها را پایین بیاورند و به آنچه را نباید ببینند نگاه نکنند و چیزی را که می توانند نگاه کنند درست نگاه کنند.)

منشأ بسیاری از فسادها در نگاه اول نامحرم است

قنبری همدانی منشا بسیاری از مفاسد در همان نگاه اول عنوان کرد و گفت: اگر مردان و زنان نگاه خود را کنترل کنند جامعه گرفتار مشکلات نخواهد شد؛ چراکه نگاه زشت و معنا دار یک تیر از تیرهای آلوده ابلیس است.

وی با بیان اینکه تجربه تاریخی نشان می دهد بین زن و مرد تفاوت وجود داشته است، خاطرنشان کرد: زن غیر از کنترل نگاه باید مواظب نوع لباس پوشیدن خود نیز باشد و مردان باید از نگاهشان مراقبت نمایند.

قنبری همدانی با بیان اینکه تجربه تاریخی نشان می دهد برخلاف تصور مردم که می گویند همه گناه ها از طرف نگاه مردان به زنان است؛ اظهارداشت: بسیاری از برانگیزی ها با رفتار زنان شکل می گیرد نباید غافل شد که نگاه بد زشت و گناه است و برای زن و مرد فرقی ندارد ولی تاثیر نگاه زنان بیشتر از نگاه مردان است، نگاه زن جذابیت و گیرایی فراوان تری نسبت به مرد دارد.

وی با طرح این سوال که اگر از بانوان بپرسیم نگاه نامربوط همسرتان به یک بانوی غربیه را هلاکت آفرین می دانید یا نگاه نامربوط یک بانوی غریبه به همسرتان را ویرانگر و پر خسارت تر می دانید؟ ادامه داد: اثر بخشی نگاه زن و پوشش زن به مراتب ویرانگرتر از مرد است، دلبری و جلوه گری زنان از عوامل بی اراده شدن مردان است.

استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: این ویرانگری ناشی از نگاه مخصوصا زمانی بیشتر می شود که سرمایه الهی در وجود زنان در جایی که نباید مصرف بشود، می شود و ضعف نفس تسلیم شدن در مقابل هوا و هوس شخصیت انسانی را برای هردو در هم می کوبد.

زیبایی در وجود زن ابزاری مهم برای تحکیم بنای زندگی است

وی جلال و زیبایی در وجود زنان را از محکم ترین و مهم ترین ابزار تحکیم بنای زندگی عنوان کرد و گفت: زیبایی نه برای تحقیر کردن و اسیر کردن دیگران و نه برای جلوه گری است، این زیبایی که خداوند به زن ارزانی داشته است؛ ابزار افتخار برای فتح کردن قلب پاک مردی می باشد که به دنبال یک زندگی پاک است .

قنبری همدانی با بیان اینکه بانوان ایرانی در نقش دختر، مادر و خواهر بودن کم نظیر هستند، اظهار کرد: اما زنان ما در همسرداری بی ملاحظه هستند و پس از تشکیل زندگی مشترک از وظایف همسرانه غفلت و محبت را از همسر خود دریغ می کنند.

وی عدم رعایت بهداشت فردی، عدم توجه به سلیقه مرد در نوع پوشش وعدم توجه به مطالبات مشروع همسر را از مواردی عنوان کرد که همسر در زندگی مشترک از آن غافل می شود و با سرگرم شدن به مسائل دیگر محیط سرد و غیرقابل قبول در کانون خانواده را ایجاد می کند که باید نوع نگاه زن و مرد اصلاح شود.

قنبری همدانی با تاکید بر اینکه زندگی مشترک برای زن و مرد فراتر از شاغل بودن و کارهای روزمره است، گفت: مردی که بخاطر بی توجهی های همسر دچار غفلت شود و یا برعکس نشانه بی تقوا بودن است.

وی با اشاره به اینکه بنیان بسیاری از خانواده ها به همین راحتی و به علت بی توجهی به همدیگر از بین می رود، گفت: خانه حریم و مرکز پادشاهی زن و مرد است و فرد نامحرم نباید به این حریم ورود پیدا کند.

استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به درجه بندی محارم ادامه داد: رفتار زن و مرد با یکدیگر آنچنان باید عاشقانه باشد که جایی برای محارم نامطمئن در زندگی به وجود نیاید.

وی یادآور شد: زنان و مردان ما پس اینکه با مشکلی بر می خورند گفتمان درستی ندارند و این مهم موجب می شود با بروز اولین مشکل پای دیگران به زندگی ها باز می شود.

قنبری همدانی نبود گفتمان درست و عاطفه بین زن و مرد را مانع رشد عنوان کرد و گفت: محیط خانه برای دختر و زنان ایرانی باید همچون بهشت و جذاب باشد تا ضرورت اعتماد به کسی در خارج از خانه به وجود نیاید.

نگاه پیامبر به خدیجه عالی ترین نشانه اعلی بودن انسانیت او بود

وی اذعان کرد: محیط خانه باید به گونه ای باشد که فرزندان، خویشان و اقوام جز به حفظ عزت و احترام آن خانواده نتوانند فکر کنند و جایی برای دخالت دیگران به زندگی باز نشود.

قنبری همدانی به وجود خدیجه کبری همسر پیامبر و حلیمه دایه ایشان اشاره کرد و گفت: نوع نگاه آنان به زندگی ارزشمند بود.

وی ادامه داد: خدای متعال می گوید پیامبر اکرم از اول پیامبر بود، از اول نور الهی بود و در این عالم اگر زندگی کرد برای اینکه اسوه شود و همه آنچه که ما باید باشیم را باید از این اسوه پیروی و به آن عمل کنیم.

استاد و پژوهشگرتاریخ اسلام اظهار کرد: خدیجه کبری از پیامبر ۱۵ سال بزرگتر بود، دو بار ازدواج کردند و دارای اولاد بود، گفت: نوع نگاه پیامبر به خدیجه عالی ترین نشانه اعلی بودن انسانیت او بود.

وی با بیان اینکه در فرهنگ عرب زن مملوک مرد است و تا زمانی که خدیجه(س) زنده بود پیامبراکرم ازدواج نکرد و بعد از وفاتش تا نام خدیجه را می شنید اشک بر صورتش جاری می شد، گفت: شدت علاقه پیامبر(ص) به خدیجه به حدی بود که همواره از نیکی های او یاد می کرد.

تنها زوج هم کفو عالم

قنبری همدانی ادامه داد: در عالم فقط یک زوج هم کفو هم هستند و آن حضرت فاطمه(س) و علی(ع) بودند.

استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه خدیجه(س)هم کف پیامبر اکرم نبود بلکه به درجه ای از همسری ایشان رسید، تاکید کرد: در زندگی فرزندان خود نباید دنبال هم کف برای فرزندان خود بگردیم بلکه باید دنبال همسر خوب باشیم.

وی با بیان اینکه دختران را باید طوری تربیت کرد که موید همسرشان باشند، ادامه داد: باید به این مهم توجه داشت که مرد اگر مورد تایید همسرش نباشد آسیب می بیند.

قنبری همدانی با بیان اینکه برخی می گویند پیامبر اکرم بخاطر ثروت خدیجه(س) با او ازدواج کرد، این نظرات را تهمت خواند و گفت: خدیجه(س) به مقام عبودیت رسیده بود و یکی از توفیقات الهی خدیجه(س) این بود که هرآنچه داشت در راه اسلام خرج کرد.

وی ادامه داد: حضرت خدیجه معمار تعامل اجتماعی است، خودش عزم و اراده لازم را داشت و پیامبر اکرم نیز همکاری با او را پذیرفت، اگر مدل او در جامعه امروز شناخته شود به ویژه در برنامه های مددکاری، فقر از جامعه بیرون می رود.

استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه پیامبر اکرم در عصر جاهلیت دست دخترش را می بوسید، ادامه داد: ایشان می گفتند هر وقت می خواهم بوی بهشت خدا به مشامم برسد فاطمه را بو می کنم و این سخن پیامبر(ص) برای این پیام را دارد که دختر در خانه نسیم بهشت است.

حفظ جایگاه پدر و مادر در کانون خانواده لازمه تحکیم بنیان خانواده است

وی افزود: در کانون خانواده باید به این مهم توجه داشت که اگر جایگاه مادری یک زن تخریب شود، بر بنیان خانواده اثر می گذارد و اگر جایگاه پدر آسیب ببیند رکنیت زندگی آسیب می بینید.

قنبری همدانی با تاکید بر ضرورت توجه به نگاه اسلام نسبت به جایگاه زنان خاطرنشان کرد: نباید بیش از طاقت و ظرفیت زنان به آنها کاری سپرده شود.

وی با اشاره به سخن پیامبر اکرم «زن گل است پهلوان نیست»، گفت: اینها به دلیل اهمیت سخاوت زن از نگاه دین است؛ مرد باید ظرفیت و توانمندی همسر خود را بشناسد و در کنارش با حقوق و تکالیف او نیز آشنا باشد.

قنبری همدانی تصریح کرد: مرد باید خود را با نسیم دل انگیز همسرش همراه ساخته و محبتش را خرج نامحرم نکند.

خبرنگار ملیحه ترزفان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.