خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چالش جدید حجاب در فرانسه

به گزارش ادیان‌نیوز؛  بیش از داخل کشور فرانسه، این موضوع همچنین در برخی رسانه‌های خارجی به ویژه آمریکایی بازتاب داشته و حتی موجب تعجب بسیاری شده تا جایی که واشنگتن پست در این باره می‌نویسد: در فرانسه هر موضوعی مربوط به حجاب می‌تواند جنجالی ملی را موجب شود. یک بار دیگر فرانسه درگیر داستان ملودرامی شد؛ زیرا یک زن مسلمان می‌خواهد حجاب به سر بدود و یک مارک ورزشی بدین منظور مدل حجابی را طراحی کرده است تا ضمن رعایت حجاب بتواند به فعالیت ورزشی خود بپردازد.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه؛ پیش تر در سال ۲۰۱۶ نیز جنجال مشابهی در خصوص بورکینی و لباس شنا ویژه زنان مسلمان به راه افتاده بود که نهایتا با ممنوعیت از سوی شهرداری نیس و رد این ممنوعیت از سوی شورای حکومتی همراه شد.

به نوشته خبرنگار واشنگتن پست این موضوع در آمریکا مطرح نیست؛ زیرا اخیرا نایک نیز تبلیغی با حضور زنان ورزشکار آمریکایی در تشویق زنانی که می‌کوشند محدودیت‌های خود را دیوانه وار پس زنند، منتشر کرد که یکی از این زنان ورزشکار ابتهاج محمد، قهرمان شمشیربازی و نخستین زن آمریکایی است که قرار است با حجاب در مسابقات المپیک حاضر شود.

به نوشته این خبرنگار، معترضان حجاب در فرانسه می‌گویند که به دلیل قانون لائیسیته پوشش اسلامی در اماکن عمومی از نظر قانونی ممنوع است؛ این در حالی است که چنین چیزی اشتباه بوده و حجاب تنها در مدارس ممنوع شده است. ضمن اینکه در همین کشور لائیک می‌بینیم علائم مسیحی در ایام کریسمس در شهرداری‌ها نصب می‌شود و دستگاه‌های دولتی نیز طبق تقویم آیین کاتولیک، تعطیل می‌شوند.

یادآوری می‌شود که در سال ۲۰۰۴ حجاب در مدارس و در سال ۲۰۱۰ برقع یا رو بنده در اماکن عمومی ممنوع شد و بدین ترتیب فرانسه نخستین کشور اروپایی بود که چنین تدابیری را اتخاذ کرد.

شبکه خبری بی بی سی نیز در همین ارتباط اعلام کرد: در فرانسه گفته می‌شود که هر گونه نماد آشکار دینی مانند حجاب نمی‌تواند بی طرفی بخش‌های دولتی را تضمین کند.

در بین مسئولان فرانسوی «مارلن شیپا»، وزیر مشاور در امور تساوی حقوق زن و مرد، در واکنش به این جنجال خبری خواستار برچیدن این محصول از فروشگاه دکاتلون شد و گفت: در فرانسه لائیسیته مانند تساوی حقوق زن و مردم امری اساسی است.

این در حالی است که «انیس بوزن»، وزیر بهداشت فرانسه در این باره اظهار کرد: فروش چنین محصولی از نظر قانون ممنوع نیست. اما بهتر بود که یک مارک فرانسوی چنین کاری نمی‌کرد.

در همین ارتباط «کریستف کاستانر»، وزیر کشور فرانسه که مسئولیت ادیان در این کشور را نیز بر عهده دارد در مصاحبه‌ای با شبکه دوم تلویزیون فرانسه درباره جنجال اخیر و این که آیا دویدن یک زن مسلمان با حجاب تعرضی به لائیسیته در این کشور است، گفت: خیر، بر اساس قانون لائیسیته هر کسی آزاد است در فضای عمومی پوشش مذهبی مناسب خود را داشته باشد.

«امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه نیز در جلسه پرسش و پاسخی که با زنان در یکی از شهرهای فرانسه برگزار کرد، در پاسخ به دو زن مسلمان درباره مشکلات حجاب به آن ها پاسخ داد. وی در جواب این دو زن مسلمان که گفتند به دلیل حجابشان نمی‌توانند در بخش های مختلف کار یابند، گفت: بر أساس قوانین فرانسه به ویژه قانون ۱۹۰۱ در مورد لائیسیته دولت موظف است در قبال ادیان موضع خنثی و بی طرف داشته باشد لذا اگر کسی بخواهد در بخش‌های دولتی فعالیت کند باید از علائم مذهبی خود دوری کند. اما بخش خصوصی حق ندارد از به کار گیری زنان محجبه امتناع کند. در غیر این صورت قانون با آن شرکت برخورد خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چنین اتفاقی می‌افتد اما اثبات آن دشوار است، گفت: کافی است مطلب به ما منعکس شود ما بررسی‌ها و تست‌هایی را انجام خواهیم داد که می‌تواند ثابت کند علت امتناع از پذیرش زنان محجبه چیست.

اما در خصوص مشکلات زنان مسلمان در فرانسه، رسانه «اسلت» مقاله بلندی را منتشر کرده که در مقدمه آن سؤال مهمی را بدین شکل مطرح می‌کند که «اگر بگذاریم زنان مسلمان آن طور که می‌خواهند لباس بپوشند، چه مشکلی ایجاد می‌شود؟» نگارنده این مقاله در ادامه می‌نویسد: ما که هستیم که به خیل انبوه زنانی که به طور کامل با اعتقاد خود و سبک زندگی مورد نظرشان کنار آمدند، بگوییم که پوشش آن‌ها نماد افول اجتماعی یا مغایر با آزادی آن‌هاست؟ ما که هستیم که بخواهیم این زنان چه بپوشند، چگونه آرایش کنند و این که آیا روش زندگی آن‌ها درست یا غلط است؟ گویی که این زنان، نادان و ذاتا بی توجه هستند و خود نمی‌دانند چه کنند و دیگران باید صلاح آن‌ها را به ایشان یادآور شوند. نفس این موضوع از نظر مشروعیت اشتباه و بی‌اساس است.

در نهایت این که به رغم تمام این مباحثات برند «دکاتلون» طی اطلاعیه‌ای تصمیم خود مبنی بر خارج کردن این حجاب ورزشی از سایت خود را به اطلاع رسانه‌ها رساند.

انتهای پیام

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.