خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معرفی برگزیدگان «کتاب سال دینی کودک و نوجوان»

اولین جشنواره کتاب سال دینی کودک و نوجوان با معرفی برگزیدگان و شایسته‌های تقدیر به کار خود پایان داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در اختتامیه نخستین جشنواره «کتاب سال دینی کودک و نوجوان» علی‌اصغر میرباقری فرد به معرفی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی پرداخت و گفت: به کوشش انجمن ترویج، گرایش ادبیات کودک و نوجوان در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسید و در دانشگاه‌های کشور اجرا شد و پنج سال پیش هم مورد بازنگری قرار گرفت.

او افزود: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هر چه سرمایه‌گذاری بهتری صورت گیرد بازدهی آن بی‌حد و اندازه خواهد بود. تا جایی که اخیرا باخبر هستم که نهادهای حمایتی و تصویرسازی به این حوزه توجه خاصی نشان داده‌اند.

او همچنین از اهمیت آثار خوب در این حوزه جهت بررسی‌های دانشگاهی و ارتقای ادبیات دینی مناسب کودک و نوجوان یاد کرد.

میرباقری فرد تاکید کرد: یکی از رسالت‌های این فعالیت هم‌افزایی میان نهادهایی فعال بوده و به این موضوع اهمیت می‌دهند تا بتوان یک برنامه راهبردی در این زمینه تدارک دید.

او ادامه داد: باید این جشنواره را به صورت مستمر جزو برنامه‌های انجمن قرار دهیم تا محملی باشد برای شناسایی استعدادهای نهان. لازم است تا از حیث فرهنگی از سرمایه‌های بزرگ دینی مثل قرآن، روایات و احادیث و سنت و سیره معصومین بهتر استفاده کرد.

او در پایان از حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزارت ارشاد و فرهنگ و اسلامی از برگزیدگان قدردانی کرد.

سپس باقر میرعبدالهی از ادبیات کودک و نوجوان به عنوان رده‌ای پرمخاطب و پرامانت یاد کرد و گفت: از آن‌جایی که کار تاریخ و آن‌چه‌ آن را معارف می نامیم مبتنی بر واقعیت بیرونی است و کار قصه‌نویس مبتنی بر ساختن و پرداختن است که مستلزم نوعی تصرف بر متن خارجی است، وضعیت کمابیش متناقض‌نمایی را ایجاد می‌کند و کار داستان‌نویس را به خصوص برای گروه مهم و حساس کودک و نوجوان دشوار می‌کند. در واقع رسالت نویسنده دینی و معارفی را دوچندان می‌کند.

مریم جلالی عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر علمی جشنواره هم در این برنامه اظهار کرد: برگزاری جشنواره ادبیات دینی کودک و نوجوان از بایسته‌های عصر حاضر است. این جشنواره به همت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بنیان نهاده شده و با هدف اکرام و بزرگداشت نویسندگانی به جریان افتاده که مسائل دینی و چگونگی ارائه آن به مخاطب برای‌شان مهم بوده است.

او تاکید کرد: دستاورد این جشنواره در ابتدا بازشناسی این آثار ارزشمند و خالقان این آثار است. ادبیات دینی کودک و نوجوان ایران توجه بخش مهمی از ادبیات آکادمیک و دانشگاهی را نیز به خود جلب کرده است. به علاوه دروازه ورود به زیبایی‌سازی متن دینی رعایت ادبیت متن است. ادبیت این مهم و ادبیت این متون در حال حاضر با زبان فارسی دست و پنجه نرم می‌کند و نمایش داده می‌شود؛ نمایشی زیبا که غالبا کم نظیراست.

او افزود: این جشنواره فرصتی است تا بتوانیم خلاهای موجود در حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان را پس از انتخاب آثار به صورت علمی بازیابی و اعلام کنیم و همت بگماریم بر بازسازی آن چه در این راه ممکن است.

جلالی در پایان از ریاست انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و داوران این جشنواره که نزدیک به شش ماه داوطلبانه فعالیت متوالی داشته‌اند و مشاوره سیدعلی کاشفی خوانساری تشکر کرد.

در ادامه سیدعلی کاشفی خوانساری از محورهای مورد توجه حوزه ادبیات کودک و نوجوان نام برد و افزود: قطعا مناسب‌ترین جا برای پژوهش‌ها و مطالعات بنیادی و کاربردی در این حوزه، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی است.

او در ادامه گفت: اعتبار، سابقه و ویژگی‌های این انجمن شرایطی را فراهم کرده تا از گرایش‌های مختلف و تخصص‌های مختلف اهالی ادبیات کودک و نوجوان گرد هم آیند و شاهد اتفاقات عملی، موثر و غیرشعاری در این حوزه باشیم. ما در حین انبوه تولیدات، حمایت‌ها و برنامه‌های ترویجی، تبلیغی و غیره با ضعف‌های جدی‌ای روبه‌رو هستیم و رفع این نواقص و کاستی‌ها تنها با فعالیت‌های اداری و سیاست‌های هدایتی و نظارتی و حتی حمایتی ممکن نیست.

کاشفی گفت: چنین جشنواره‌هایی می‌تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد. در حقیقت اهمیت کتاب‌های دینی کودک و نوجوان از سویی و آسیب‌هایی که ما در این حوزه با آن روبه‌رو هستیم از سوی دیگر مسئله مهمی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

چهار پیام از کشورهای دیگر به صورت ویدیو و مکتوب به این جشنواره رسیده بود که در مراسم پایانی ارائه شد.

هیئت داوران مرحله نهایی اولین جشنواره کتاب سال دینی کودک و نوجوان؛ سیدعلی کاشفی خوانساری، مریم جلالی، طیبه دلقندی، مرجان ریحانیان، سیده مریم کریمی شهیدی، نیلوفر مالک و حجت الاسلام سیدمحمد مهاجرانی کتاب‌های برگزیده را به این شرح زیر اعلام کرد:

«راز آن بوی شگفت»، داستانی بر اساس زندگی امام رضا (ع) ، بازنویسی خلاق، اثر فریبا کلهر ، نشر به نشر.

«قطره‌های ریز ریزو»، داستان تخیلی دینی نوشته کلر ژوبرت ، نشر داستان جمعه.

«غایب» اقتباس مفهومی نوشته حسن بیانلو ، نشر سوره مهر.

«پول، خدا، بچه‌ها: آموزش سبک زندگی اسلامی»، ناداستان آموزشی نوشته غلامرضا حیدری ابهری، نشر جمال.

«کبوترها و آهوها»، شاعر: سید احمد میرزاده، نشر به‌نشر.

همچنین این کتاب‌ها شایسته تقدیر شناخته شدند:

«ستاره من (چهل قصه از زندگی امام رضا علیه السلام)»، بازنویسی خلاق اثر ناصر نادری، نشر به نشر.

«وقتی خدا تو را آفرید»، ناداستان ترجمه زهرا شریف، نشر نگارگران.

منبع ایسنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.