خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ناگفته‌هایی از اسرائیل به قلم یک یهودی

«اختراع قوم یهود» روایت شلومو زند، مورخ اسرائیلی و استاد بازنشسته تاریخ دانشگاه تل آویو، از تاریخ ملت یهود و سرزمین موعود، اسرائیل است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در این کتاب به موضوع‌هایی از جمله تبعید قوم یهود، هویت و نژاد اسرائیلی‌ها، ریشه قوم یهود، ادعای برگزیده‌بودن آنها، نژادپرستی این قوم، خواستگاه‌ها و سیاست رهبران اسرائیل اشاره می‌شود.
زند در اختراع قوم یهود با نگاهی نو و شکاک، تاریخ صهیونیست را بازبینی می‌کند. او به موضوع تبعید یهودیان توسط رومیان در قرن اول می‌پردازد و چنین نتیجه‌گیری می‌کند که ریشه اکثر یهودیان معاصر به جایی خارج از مرز‌های سرزمین اسرائیل بازمی‌گردد. زند پدیده آوارگی قوم یهود را اختراع دوران مدرن و جعلی تعبیر می‌کند.
او بر طبق شواهد و مدارک اثبات می‌کند حتی در دوران کلاسیک، قوم یهود شاهد حضور یهودیانی بوده است که نه اسرائیلی بلکه تغییر کیش‌داده بوده‌اند. به دنبال این موضوع، وجود نژاد خالص یهودی با ریشه و خواستگاه اولیه مشترک را نیز مردود می‌داند.
شلومو زند با قلم تیز و سنت‌شکن خود از شالوده‌های فکری و آینده سرزمینی می‌گوید که تاریخ آن مورد تردید است. «اختراع قوم یهود» برای نوزده هفته جزو پروفروش‌ترین کتاب‌ها در اسرائیل بوده و بیشترین ترجمه به زبان‌های دیگر را در حوزه تاریخ قوم یهود و اسرائیل داشته است.
ترجمه این اثر در ایران به دست احد علیقلیان انجام شده و تاکنون پنج بار توسط فرهنگ نشر نو با همکاری آسیم منتشر شده است. این کتاب ۵۳۲ صفحه‌ای با قیمت ۱۱۰ هزار تومان در کتابفروشی‌ها و سایت‌های فروش کتاب در دسترس علاقمندان به مطالعه تاریخ معاصر جهان و سیاست خاورمیانه قرار دارد.
اختراع قوم یهود اولین بار در زمستان ۱۳۹۷ در ایران به چاپ رسید.

اختراع قوم یهود

 

منبع کاماپرس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.