خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیشرفت جامعه اسلامی تنها با وحدت شیعه و سنی محقق می‌شود

حجت الاسلام شهریاری:

پیشرفت و تعالی جامعه اسلامی تنها با وحدت و همدلی بین شیعه و سنی محقق می‌شود که پس از تحقق این هدف به تمدن نوین اسلامی دست خواهیم یافت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشستی با علمای شیعه و سنی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تمدن نوین اسلامی آرمانی است که سقف تقریب و حدت شیعه و سنی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تقریب در بین شیعه و سنی به این معنی نیست که افراد از اعتقادات مذهبی خود دست بکشند بلکه منظور از تقریب این است که به مشترکات و اهداف مشترک فکر و به آن عمل کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مفهوم تقریب ابتدا باید برای شیعه و سنی به خوبی توضیح داده شود تا نقطه ابهامی در این مساله وجود نداشته باشد پس از آن می‌توان به اهداف مدنظر تقریب که همان رسیدن به منافع مشترک و اشتراکات است رسید.

وی بیان کرد: شیعه و سنی بدون اینکه خللی در اعتقادات خودشان به وجود بیاورند اهداف تقریب را دنبال کنند زیرا در این حالت به نقطه آرمانی جهان اسلام که همان تمدن نوین اسلامی است دست پیدا خواهیم کرد.

حجت الاسلام شهریاری تاکید کرد: ما در تقریب هیچ اعتقادی نداریم که اهل سنت و یا اهل تشیع دست از اعتقادات مذهبی خودشان برای رسیدن به تقریب دست بردارند بلکه باید روی منافع مشترک تمرکز کنیم.

وی افزود: شیعه و سنی باید به دنبال اهداف و منافع مشترک باشند تا دشمنان نتوانند هیچ خللی در وحدت و همبستگی بین مسلمان وارد سازند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: هشت ما به طور مداوم برای تدوین کتابچه تقریب زمان صرف شد تا در این کتابچه تقریب را با ذکر نمونه توضیح دهیم.

وی تصریح کرد: تعصبات قومی و مذهبی که مانع رسیدن به امت واحده اسلامی می‌شود باید بین شیعه و سنی از بین برود بدون اینکه هیچ خللی در اصل اعتقادات مذهبی ایجاد کند.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری بیان کرد: اگر بخواهیم به مشترکات برسیم نیاز به روش و متون مشترک داریم که باید روی ان مطالعه و تحقیق انجام شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: ما آرمانی داریم به نام تمدن اسلامی که باید به این برسیم و راه رسیدن به این آرمان چنگ زدن به مشترکات و منافع مشترک در بین شیعه و سنی است.

منبع مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.