خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«سه نامزد»؛ بازیگران نقش اول داستان دین

جلد نخست کتاب «سه نامزد» از مجموعه محور مقدس، سه نامزد اصلی احراز مقام محور مقدس دین یا بازیگر نقش اول داستان دین را معرفی کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کتاب «سه نامزد» یکی از عناوین مجموعه «محور مقدس» است که به قلم علیرضا مؤذن به نگارش درآمده و به همت انتشارات کتاب نیستان روانه بازار نشر شده است.

هدف از کتب محور مقدس که خود زیر مجموعه «دوران ما» است، شناخت دنیای جدید و یافتن روش‌های زیستن بهتر و مؤثرتر در این زمانه است. «مرزبانی اعتقادی» یکی دیگر از زیرمجموعه‌های «دوران ما» است که با هدف شناخت جریان‌های بزرگ دین‌ورزی در هزاره سوم، به ویژه در جامعه اسلامی ما، طراحی و تولید شده است. پرداختن به بخشی از «گره‌های سخت و فراگیری فکری» و همچنین «شبهات پربسامد اعتقادی» بخشی دیگر از این پروژه خواهد بود.

در مجموعه «مرزبانی اعتقادی» در راستای تحلیل جریان‌های دین‌ورزی در جهان معاصرگریزی از آن نیست که به موضوع تعامل و رابطه دین و علوم تجربی پرداخته شود که در حقیقت جلوه‌ای از موضوع فراگیرتر و مهمتر دینداری در عصر مدرنیسم است.

التقاط خطر اصلی جامعه

نخستین جلد از مجموعه پنج جلدی محور مقدس، کتاب «سه نامزد» است که شبهات پایه دین‌شناسی در آن تجزیه و تحلیل شده است. جلد‌های بعدی این کتاب را می‌توان تلاشی برای به تصویر کشیدن امامت شیعی دانست. شناسایی التقاط‌های بزرگ و رایج اعتقادی از اهداف مهم این مجموعه است. نگارنده به صورت جدی معتقد است آنچه در این دوران، برای فضای فکری جامعه ما خطر اصلی است، التقاط است، نه کفر. این مجموعه در اثبات این موضوع، می‌تواند کمک شایانی کند.

جلد نخست مجموعه محور مقدس عناوینی همچون پرسش بنیادین، به دنبال شناسایی شاخصه آدم خوبه، آشنایی با آدم خوبه، دستور‌العمل پر کردن کارنامه جناب آدم خوبه، ادعا‌های بزرگ و کلمات انفجاری، ادعای بزرگ و عملیات انتحاری، خبر داغ جدید و خودآزمایی و تحلیل بیشتر را شامل می‌شود.

بهترین روش استفاده از کتاب

نویسنده در مقدمه اثر، بهترین روش برای استفاده از این مجموعه را تدریس این کتاب در قالب کلاس آموزشی و کارگاهی دانسته است. همچنین نویسنده تلاش کرده هر یک از درس‌ها را به شکل جزئی و هر یک از جلد‌ها را به شکل کلی تدوین کند تا در محتوا از یک استقلال نسبی برخوردار باشند اما توصیه کرده که با کتاب‌ها با نظم رعایت شده و با حفظ سناریو و ترتیب مطالعه شود.

بخش‌هایی مانند بیشتر بدانیم ضمیمه درس‌ها شده است که با زبانی فنی‌تر، بحث را تکمیل یا تکرار می‌کند. از این رو مخاطبان کم‌حوصله می‌توانند با آسودگی خیال از روی این قسمت‌ها عبور کرده و به همان متن اصلی بسنده کنند. همچنین در پایان هر درس، خودآزمایی و تحلیل بیشتر وجود دارد که می‌تواند بخش مهم روند آموزشی باشد.

نخستین عنوان کتاب با پرسش بنیادین «آدم خوبه کیست» آغاز می‌شود. این پرسش برخلاف صورت ساده‌اش، بسیار مهم و کلیدی است. شاید فکر کنید پاسخ آن نیز ساده است. اما این طور نیست. خوب بودن آدم‌ها نسبی است و مراتبی دارد. برخی خوبند و برخی خوبتر. پس باید به دنبال میزان، ترازو و شاخصی «خوبی» گشت. برای رسیدن به این شاخص و داوری درباره هر انسان، نخست باید تکلیف آدم خوبه را دقیقاً مشخص کرد و او را خوب شناخت. فراموش نشود که برای سنجش خوب آدم خوبه، دو داور اصلی و دو میزان مهم در اختیار داریم؛ عقل و عقلانیت و وحی و دیانت. در ادامه ویژگی‌های آدم خوبه با کمک این دو شاخصه فهرست شده است.

در ادامه این کتاب سه نامزد اصلی احراز مقام محور مقدس دین یا بازیگر نقش اول داستان دین به این شکل معرفی شده است؛ دین اخلاق‌محور، دین احکام‌محور و دین اعتقاد‌محور؛ که هر یک از آن‌ها تبیین و معرفی شده‌اند. البته دیدگاه چهارم هم هست که با عنوان دین حکومت‌محور در اظهارنظر‌ها و نوشته‌ها دیده می‌شود که بیشتر در نگاه اهل تسنن به اسلام وجود دارد.

برشی از کتاب

در بخشی از این کتاب آمده است: در نظام دینی، اخلاق مبتنی بر خداباوری محور روابط خانوادگی است. اعضای این خانواده، بیش از گرفتن حق به دنبال گرفتن دست هستند؛ به دنبال ادای تکلیفند. بیش از نگاه حقوقی دنیوی، نگاه اخلاقی و الهی دارند. گذشت، ایثار، همدلی، دلسوزی و جلب رضایت الهی محور چنین روابطی است. در چنین خانواده‌ای پدر و مادر فرتوت و مریض، حتی اگر به شدت مزاحم لذت آدمی باشند، روی چشم فرزندان خود جای دارند، نه در خانه سالمندان یا کنج اتاق‌های کوچک تنهایی. در این ساختار، طرف معامله آدمی خود خداوند است. زن و شوهر در پیوند میان خود، دو سر یک پاره خط نیستند که در مقابل یکدیگر ایستاده باشند، بلکه دو رأس یک مثلثند که رأس سومش، خداوند است. پیوند زناشویی میان آنها، پیوند میان دو نفر نیست. بلکه یک پیمان سه نفره است. لطف همسر به همسر، قبل از آنکه به طرف مقابل برسد در پرونده خداوند، ثبت و ضبط خواهد شد و رضای او را به همراه خواهد داشت. روشن است که آن باور قلبی در جای جای خانواده اخلاق‌محور دینی دیده می‌شود.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.