فرقه احمدالحسن بصری روایت امام سجاد (ع) را به راحتی تحریف می کنند. چرا فرقه احمدالحسن و اتباع او دست به چنین تحریفاتی می زنند؟ این تحریفات به چه قصد و سوء نیتی در این فرقه انجام می شد؟
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، تحریف، تدلیس، جعل و تقطیع روایات از ترفندهای فرقه احمدالحسن برای جذب بیشتر است. آن ها در تحریفی آشکار روایت امام سجاد(ع) را تحریف می کنند.
تحریف لغوی و معنوی روایات یکی از حیله های فرقه احمدالحسن برای فریب مخاطب خود می باشد. آنها روایات را طوری معنا می کنند که مخاطب معنایی که آنها دلشان می خواهد برداشت کند. مثلاً در تحریفی آشکار نسبت به روایت امام سجاد (علیهالسلام) طوری به مخاطب القا می کنند کأنّ مهدی دیگری وجود دارد. آن ها در صحبت های خود می گویند منظور امام سجاد (علیهالسلام) از این حدیث چیست؟ «پس هنگامی که سفیانی خروج کرد مهدی مخفی می شود سپس بعد از آن خروج می کند.»(۱) مهدی که قبل از سفیانی مخفی می شود، کیست؟
در پاسخ باید گفت؛
متن کامل روایت را وقتی می آوریم امام چیز دیگری بیان می فرمایند: «رَوَى حَذْلَمُ بْنُ بَشِیرٍ قَالَ قُلْتُ لِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ صِفْ لِی خُرُوجَ الْمَهْدِیِّ وَ عَرِّفْنِی دَلَائِلَهُ وَ عَلَامَاتِهِ فَقَالَ یَکُونُ قَبْلَ خُرُوجِهِ خُرُوجُ رَجُلٍ یُقَالُ لَهُ عَوْفٌ السُّلَمِیُّ بِأَرْضِ الْجَزِیرَهِ وَ یَکُونُ مَأْوَاهُ تَکْرِیتَ وَ قَتْلُهُ بِمَسْجِدِ دِمَشْقَ ثُمَّ یَکُونُ خُرُوجُ شُعَیْبِ بْنِ صَالِحٍ مِنْ سَمَرْقَنْدَ ثُمَّ یَخْرُجُ السُّفْیَانِیُّ الْمَلْعُونُ مِنَ الْوَادِی الْیَابِس وَ هُوَ مِنْ وُلْدِ عُتْبَهَ بْنِ أَبِی سُفْیَانَ فَإِذَا ظَهَرَ السُّفْیَانِیُ اخْتَفَى الْمَهْدِیُّ ثُمَّ یَخْرُجُ بَعْدَ ذَلِکَ. (۲) از حذلم بن بشیر روایت کرده که گفت بحضرت امام زین العابدین (علیهالسّلام)
عرض کردم: آمدن مهدى و نشانه ها و علائم آن را براى من بیان فرمائید تا بدانم کى ظهور می کند. فرمود: پیش از آمدن او، مردى بنام عوف بن سلمى از جزیره خروج می کند، او در تکریت سکونت دارد و در مسجد دمشق کشته مى شود. آنگاه شعیب بن صالح از سمرقند خروج میکند و سپس سفیانى ملعون از بیابان یابس خروج می کند. سفیانى از اولاد عتبه بن ابى سفیان است، پس در آن وقتى که سفیانی خروج می کند مهدى پنهان است. و بعد از آن (بعد از خروج سفیانی) است که مهدی قیام میکند.»
دقت شود «وقتی که سفیانی خروج می کند مهدی پنهان است» معنا می شود. نه «وقتی که سفیانی خروج می کند مهدی پنهان می شود» اختفی فعل ماضی است و به معنای پنهان شده است نه به معنای مضارع که این فرقه ضاله معنا می کنند.
در اختفی المهدی در نسخ دیگر اختلاف بسیاری وجود دارد.
همچنین در صدر روایت هم می فرماید اینها علامات خروج مهدیاند و میفرماید «یکون قبل خروجه … قبل از خروج مهدی این علامات است که یکی از آنها خروج سفیانی است. فلذا آخر حضرت می فرماید: ثم یخرج بعد ذلک. یعنی این مهدی که سفیانی از علامات خروجش است بعد از وقوع این علامات قیام می کند. اما گفتیم که سفیانی همزمان با یمانی است. چرا احمدالحسن و اتباع او دست به چنین تحریفاتی می زنند؟ این تحریفات به چه قصد و سوء نیتی در این فرقه انجام می شد؟ بله این فرقه برای گمراه کردن مخاطب خود دست به تحریف روایات نیز می زند.
پی نوشت:
۱. الغیبه طوسی، محمد بن حسن، شیخ طوسی، موسسه معارف اسلامیه، قم، ج۱، ص۴۴۳.
2. همان.