حقوق مالی زنان در قرآن همپای مردان برآورد شده است
مباحث پیرامون حقوق مالی زنان در قرآن بهانه خوبی برای مقایسه قوانین روح بخش اسلام و قوانین دست نوشته بشری با موضوع حمایت از حقوق بانوان است تا برای اهل انصاف مشخص شود تعالیم وحیانی اسلام در چهارده قرن گذشته تنها راه برای بازگرداندن زنان به جایگاه اصلی و شایسته ایشان خواهد بود.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، محمد امین غروی در یادداشتی اختصاصی به موضوعات حقوق مالی زنان در قرآن و به طور کلی حقوق در جامعه پرداخته است که در ادامه با هم میخوانیم: گفتگوها و مباحث پیرامون حقوق زنان، بهانه برای مقایسه. قوانین روح بخش اسلام و قوانین دست نوشته بشری با موضوع حمایت از حقوق بانوان است تا برای اهل انصاف مشخص شود تعالیم وحیانی اسلام در چهارده قرن گذشته تنها راه برای بازگرداندن زنان به جایگاه اصلی و شایسته آنها خواهد بود و سردمداران دنیای صنعتی معاصر به دلیل بهره مندی. مندی. کشی از زنان، هیچگاه اجازه نخواهند داد زنان از منزلت آگاه شده و از آن بهره ببرند.
با این حال آسیب پذیری جامعه زنان باقی مانده است. تجربههای بشری گواه بر این است که هرگاه انسانها برای جمعآوری یک هدف از عقلی بهرهمند میشوند، نتیجه مطلوب به دست نیامده و یا دست کم، زمانبر بوده است.
اما تعالیم وحیانی اسلام در پرتو باورهای شیعی این خلأ مهم در جامعه را به نیکی پاسخ گفته است. گرچه برای نادیده گرفتن آنها بسیار تلاش میشود.
انسان زن بودن
در یونان باستان، زنان را انسان به شماره نمیآورند و نمیتوانند جایگاه و منزلتی داشته باشند. نگاه مردم به زن در این دوره، به عنوان یک موجود حقیر بود و مردان خود را مجاز میدانستند که با او رفتاری انجام دهند. [۱]
پیش از ظهور اسلام، زن مانند کالایی در شمار ثروت پدر یا شوهر یا پسر بود و او پس از مرگ دیگر داراییها بود که به ارث میبردند. [۲]
زنده به گور کردن دختران، یکی از بدترین عادتهای تاریخ بشریت پیش از ظهور اسلام به شمار میآورد که قرآن آن را گزارش کرده است. [۳] نظرها نسبت به انسان بودن زن در اروپا تا قرن ۱۶ نیز ادامه داشته است. [۴]
اما دین اسلام به صراحت انسان بودن زن و یکسان بودن ریشه و اساس او با مرد را اعلام کرد و گفت: «فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَ الْأُنْثی. [۵] پس از نطفه، دو جنس نر و ماده را قرار داد.»
مالکیت زن بر اموال خویش
دیدگاه نسبت به مالکیت زن، وجه اشتراک دورههای تاریخی پیش از اسلام تا قرن بیستم میباشد. زن در باورهای غیر اسلامی محجور بوده و مالک هیچ چیز نمیشد. هر چند در قرن ۲۰ سال قانون استقلال اقتصادی زن در نهادهای غربی به تصویب رسید اما هدف از این قانون، بهرهکشی از نیروی کار زنان بود. [۶]
همچنین محرومیت زنان از ارث به عنوان یکی از حقوق مالی، در بسیاری از جوامع بشری کاملاً رواج داشته است و به عنوان نمونه در شبه قره هند تا قرن ۱۹، تنها زنان مسلمان از حق ارث میبودند و دیگر هندیها چنین حقی را برای زنان خود دارند. به رسمیت نمیشناختند. [۷]
قرآن کریم زنان را همپای مردان دارای حقوق مالی دانسته: «لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ؛ [۸] مردان را از کار و کسب خود نصیبی است، و زنان را از کار و کسب خود نصیبی.»
در اسلام، زن میتوان بدون نگرانی در اموال خود تصرف کند. خاتم الانبیا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «إِنَّ النَّاسَ مُسَلَّطُونَ عَلَی أَمْوَالِهِم. [۹] تمام انسانها از زن و مرد در بهره برداری از سرمایه و مالکیت بر اموالشان آزاد هستند.» حقیه و مالکیت زن بر آن، مهمترین امتیازات زنان در مورد شریعت اسلامی میباشد.
دنیای لیبرالی غرب که خود را پیشرفتهتر معرفی میکند، در طول یک قرن برای بهبود بخشیدن به قوانین و برابری جنسیتی تلاشهای بسیار انجام شده اما بر اساس برخی از آمارها، به طور شگفتانگیز تنها ۱۰ کشور در جهان ۱۰۰ درصد حقوق برابر برای زن و مرد ارائه میدهند. [۱۰]
از ۳۰ درصد زنان و مردان بر این باورند که برابری جنسیتی محقق شده است. [۱۱] حتی در بیشتر نقاط جهان، زنان نسبت به احتمال دستیابی به برابری جنسیتی کمتر از مردان خوش بین هستند. [۱۲]
بر اساس آمار سازمان ملل، ۳۵ درصد از زنان در سطح جهان خشونت جسمی و یا جنسی را تجربه کرده اند و در برخی از آنها ۵ برابر افزایش یافته است. [۱۳]
در انگلیس، آلمان و دانمارک حدود نیمی از زنان می گویند که توسط مردان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند و در سوئد این نسبت بیشتر است. [۱۴] اینها تنها بخشی از آمار میباشد و واقعیتها در جوامع غربی بدتر و تاسف بارتر از آمارهای موجود میباشد.
برخی از جریانات بین المللی در حوزه زنان در جامعه بین المللی افکار عمومی از واقعیت های موجود در جهان صورت می پذیرد که ریشه در ایدئولوژیک نادر و نگاه یکسویه به زن دارد. اما میتوان با ارائه صحیح و برگرفته از وحی الهی در قالب قوانین اسلامی، در نزدیک ساختن این روز به هدف عالی آن قدم برداشته شد.
پی نوشت
[۱]. منیسی، المراه فی الاسلام، ص: ۲۵-۲۶.
[۲]. دورانت ویل، داستان تمدن، ج۴، ص۱۵۸.
[۳]. تکویر/۸-۹.
[۴]. سجادی، بررسی هویت زن از منظر مدرنیسم و پست مدرنیسم.
[۵]. قیامه/۳۹.
[۶]. دورانت ویل، لذت های فلسفه، ص ۱۳۱-۱۳۲.
[۷]. قابل، احکام بانوان در شریعت محمدی، ص: ۴۵.
[۸]. نساء/۳۲.
[۹]. مجلسی، بحار الأنوار، ج ۲، ص: ۲۷۲.
[۱۰]. سایت آماردهی استاتیستیکلی
[۱۱]. سایت تحلیلی یوگو
[۱۲]. سایت آماردهی استاتیستیکلی
[۱۳]. سایت آماردهی استاتیستیکلی
[۱۴]. سایت تحلیلی یوگو