خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازار کتب دینی پررونق اما کم عمق است/ کتاب «اخلاق پیامبر و اخلاق ما» را در ماه رمضان بخوانید

حجت‌الاسلام امرالله گیوی نهاوندی:

حجت‌الاسلام امرالله گیوی نهاوندی با انتقاد از کم عمقی کتب مذهبی منتشر شده بیان کرد: متاسفانه بازار نشر کتب دین مذهبی گرچه بازار پر رونقی است یعنی هر سال ما کتاب‌های زیادی را می‌بینیم که چاپ و منتشر می‌شود اما کتب مذهبی منتشر شده، از عمق لازم برخوردار نیستند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام امرالله گیوی نهاوندی بیان کرد: با توجه به اینکه امسال ماه مبارک رمضان با عید نوروز تقارن پیدا کرده و بخش اعظمی از ماه مبارک رمضان در تعطیلات ۱۵ روزه ابتدای سال قرار گرفته چقدر خوب است که به مناسبت اینکه هم ماه مبارک رمضان بهار قرآن است و از هم عید نوروز بهار طبیعت است ما از این تقارن بهره ببریم.

او گفت: من تصمیم گرفتم این تعطیلات نوروزی را صرف مطالعه و دقت در ترجمه قرآنی که اخیراً توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی کوشا انجام شده بکنم که ترجمه بسیار خوبی است تا وظیفه خودم را نسبت به ماه مبارک رمضان نیز انجام داده باشم چراکه روایت داریم در ماه مبارک رمضان ثواب تلاوت یک آیه قرآن برابری می‌کند با ثواب ختم کل قرآن مجید. به خصوص اگر کسی توفیق داشته باشد که فقط تلاوت نباشد بلکه فهم و درک آیات قرآن هم در دستور کار مطالعه خودش قرار بدهد زیرا ما یک قرائت قرآن داریم و یک تلاوت قرآن.

او ادامه داد: تلاوت با قرائت فرق می‌کند. قرائت یعنی شما کتاب را بخوانید اینکه قرآن را بخوانید می‌شود قرائت قرآن و ثواب دارد و خیلی هم خوب است، اما تلاوت قرآن یک قدم بالاتر است و یعنی اینکه: ۱-ما قرآن را بخوانیم و ترجمه آن را هم بخوانیم. ۲-اینکه بفهمیم این آیه که قرائت کردیم چه پیامی دارد و ۳- اینکه به مظنون این آیات تلاوت شده عمل کنیم. اینها می‌شوند تلاوت و تلاوت قرآن چنین معنایی دارد.

گیوی نهاوندی افزود: من می‌خواهم امسال در ماه مبارک رمضان ترجمه را از اول تا آخر ادامه بدهم تا فهم قرانی ‌ام بیشتر شود و هم با تلاوت این آیات مبارک تصمیم بگیرم به مفاهیم آنها عمل کنم.

او درباره اینکه آیا در حوزه دین بازار کتاب در ایران فقری دارد و اگر دارد در چه زمینه‌ای است اظهار کرد: متأسفانه بازار نشر کتب دین مذهبی گرچه بازار پر رونقی است یعنی هر سال ما کتاب‌های زیادی را می‌بینیم که چاپ و منتشر می‌شود اما کتب مذهبی منتشر شده، از عمق لازم برخوردار نیستند و این یک چالش بزرگی است که گریبانگیر آن هستیم و به همه نویسندگان کتب مذهبی پیشنهاد می‌کنم کتاب‌هایشان را بیشتر کنند. یعنی کتاب‌هایی با عمق و تحقیق بیشتر به رشته تحریر در بیاورند.

او در ادامه به معرفی یک کتاب برای مطالعه در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: اگر من بخواهم یک کتاب را معرفی بکنم که امسال خواندم و پیشنهاد بکنم به برادران و خواهران عزیزم در حوزه مطالعات دینی آن را بخوانند کتاب «پیامبر ما» است. این کتاب را جلال رفیع نوشته و بسیار کتاب خوبی است.

او در انتها به تفاوت این کتاب با کتاب‌های دیگری که درباره پیامبر منتشر شده است پرداخت و بیان کرد: اسم کامل کتاب «اخلاق پیامبر و اخلاق ما» اثر جلال رفیع است که شرح سفرنامه او به مناطقی مانند پاریس، پکن و…است و وقتی این کتاب را می‌خوانید احساس فقر می‌کنید که ما پیامبر به این خوبی داریم، اما اخلاق و رفتار او در بین ما نیست و این اخلاق و رفتار پیامبر خاتم را دیگران الگو قرار داده‌اند و سعی می‌کنند خودشان را به پیامبر نزدیک کنند ولی متأسفانه در جامعه ما اخلاق مرده است و افرادی هستیم که خیلی زود عصبانی می‌شویم، بی‌گذشت هستیم و خوش‌رو نیستیم درحالی‌که پیامبر بسیار خوشرو بودند، اهل گذشت و همیشه متبسم بودند که این صفات اکنون در جامعه ما کیمیا شده است.

منبع ایبنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.