خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چینی سازی اسلام در چین

چینی سازی اسلام یا (Sinicization) واژه‌ای است که شی جینگ پینگ آن را برای کنترل مسلمانان و اماکن منتسب به آنها به کار برده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزچینی سازی اسلام یا (Sinicization) واژه ای است که شی جینگ پینگ آن را برای کنترل مسلمانان و اماکن منتسب به آنها به کار برده است. طبق نظر حزب کمونیست چین مسمانان باید مساجد خود را به سبک معماری چینی تغییردهند و در ایدولوژی خود مخالفتی با حزب کمونیست نداشته باشند در همین زمینه شاهد باز سازی مساجد به سبک معماری چین در بین مناطق مسلمان نشین این کشور هستیم در تازه ترین این فعالیت‌های دستوری به مقامات محلی استان یونان چین که در آن دو مسجد ناجیاینگ و شادیان قرار دارد صادر شد که این اماکن باید گنبد و مناره را تخریب و به شکل معماری چینی بازسازی کنند.

بنابراین کارگرانی با جرثقیل،داربست و بولدوزرها با همراهی ۴۰۰ پلیس ضد شورش وارد محوطه مسجد شدند. از طرف دیگر زمانی که مردم متوجه شدند که مقامات محلی می خواهند گنبدهای هر دو مسجد را بردارند و مناره‌های آنها را به سبک ظاهراً «چینی» بازسازی کنند، شروع به مقاومت و مقابله کردند.

پس از ایستادگی مردم پلیس مجبور به عقب نشینی می شود. در ادامه پلیس دو اقدام انجام می دهد. در گام اول به دلیل اینکه مردم گمان داشتند پلیس قصد تخریب کامل مسجد را دارد نیروهای محلی با توضیح خانه به خانه افراد آن منطقه به آنها توجیه می کنند که فقط قرار است تغییری در نوع شکل و معماری مسجد رخ دهد و نه تخریب کامل و در گام دوم پلیس به مردمی که مانع اجرای عملیات بودند هشدار داد که اگر تسلیم نشوند مجازات های سنگینی از جمله حبس برای چندین سال می تواند در انتظار آنها باشد.

اوضاع در مسجد ناجیایینگ و مسجد شادیان در یون نان همچنان متشنج است و پلیس برای پایان دادن به اعتراضات اولتیماتوم داده است و به مردم توصیه کرده که تسلیم شوند تا عفو و تخفیف مجازات شامل حال آنها شود.[۱]

وحدت قومی
اما نکته ای که در این جا وجود دارد این است که مسلمانان ساکن استان یونان از قوم هوئی هستند. مردم هوئی (هویی، خویی یا خویی زو)، نام یک گروه قومی بزرگ در کشور چین است. هویی‌ها عمدتا در شمال چین زندگی می‌کنند و بیشتر آن‌ها مسلمان هستند. این قوم در واقع بخشی از قوم هان، قوم اصلی کشور چین محسوب می شود با این تفاوت که مسلمان هستند و تعداد آن‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۱۵ میلیون نفر تخمین زده شده است.

مناطقی که متعلق به هوئی ها است مدت‌ها توسط دولت به عنوان یک الگوی “وحدت قومی” به تصویر کشیده شده است، یک داستان موفقیت‌آمیز که در آن هوی‌ها و هان‌ها در یک همزیستی مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از هوئی ها اکنون در تعجب هستند که چرا هدف قرار گرفته اند. این اقدام همچنین برخی از هان ها در نینگشیا را گیج کرده است که می گویند مدت هاست روابط خوبی با همسایگان هویی خود داشته اند.

از طرف دیگر مسلمانان هویی توسط حزب کمونیست چین در مقابل اویغورها قرار می‌گرفتند و به عنوان مسلمانان وفادار به این حزب معرفی می‌شدند. یک سند از سال ۲۰۲۰ وجود دارد که به مقامات محلی دستور داده شده که این مساجد نیز باید چینی سازی شوند. با این حال، هیچ اتفاقی در ناجیایینگ تا به الان به دلیل احتمالا هوئی ها اتفاق نیفتاده بود.

با این حال، فرآیند “چینی سازی” حتی این جامعه عمدتاً مسلمان چینی را نیز تحت تأثیر قرار داده است و باعث نارضایتی و مقاومت شده است. این موضوع نشان می دهد که بر خلاف برخی ادعاها، سرکوب‌ها فقط ناظر به ایغورها نیست و شامل مسلمانان هوئی نیز شده است. [۲]

یینچوآن، در شمال غربی چین، از مناطق دیگر متعلق به قوم هوئی است در آنجا در ماه‌های گذشته نیز مقامات گنبدها و مناره‌های مساجد، از جمله در دهکده‌ای کوچک در نزدیکی لینکسیا، شهری به نام «مکه کوچک» را تخریب کرده‌اند.

مسلمانان هویی در حال خروج از مسجدی در لینکسیا، شهری در شمال غربی چین که اغلب به آن «مکه کوچک» می‌گویند.

تخریب‌های مشابهی در مغولستان داخلی، هنان و نینگشیا، زادگاه بزرگترین اقلیت قومی مسلمان چین، هوی‌ها، نیزانجام شده است و مقامات استفاده عمومی از خط عربی را ممنوع کرده‌اند.

بعد از این تلاش‌ها مبنی بر چینی سازی اسلام دراین کشور، جنبش اسلامی بنگلادش برای حمایت از مسلمانان چینی تظاهراتی را در ۹ ژوئن ۲۰۲۳ انجام دادند و چین را به دلیل تلاش برای تخریب مناره و گنبد مسجد در منطقه یونان محکوم کردند.[۳]

اعضای جنبش اسلامی بنگلادش یک زنجیره انسانی در داکا تشکیل داد و از چین به دلیل تلاش برای تخریب مناره و گنبد مسجد انتقاد کرد.

با این حال به نظر می‌رسد که باید منتظر بود و دید که شی جین پینگ تا چه زمانی این سیاست اعمال فرهنگ چینی بر بناهای مسلمانان را دنبال می کند وآیا فقط محدود به دعوای قومی با ایغورها خواهد بود یا همانطور که در حادثه اخیر دیدیم شامل هوئی ها و کل جامعه مسلمان چین می شود.

منبع سیاق
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.