خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فرانسوا بورگا: گفتمان نژادپرستی گفتمان حاکم در دولت فرانسه با مسلمانان است

فرانسوا بورگا، اسلام‌شناس و محقق دینی در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه تأکید کرد که از سال ۲۰۱۹ گفتمان نژادپرستی در فرانسه به گفتمان این دولت تبدیل شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، فرانسوا بورگا (François (Burgat، اسلام‌شناس در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در گفت و گو با برنامه «المقابله» الجزیره با اشاره به گفتمان نژادپرستی در فرانسه گفت: دولت فرانسه از سال ۲۰۱۹ گفتمان نژادپرستانه علیه مسلمانان اتخاذ کرده است و درگیری کنونی بین فرانسه و مسلمانان به آنچه درگیری نوادگان استعمارگران و نوادگان استعمار شده خوانده می شود، برمی‌گردد.

وی گفت: گفتمان اسلام هراسی در فرانسه به گروه های خاصی از جامعه، راست گرایان افراطی و راست گراها محدود شده است، سپس به بخش هایی از چپ گرایان منتقل شده و از سال ۲۰۱۹ گفتمان نژادپرستی به گفتمان دولت فرانسه تبدیل شده است.

فرانسوا بورگا اظهار کرد: بعد از آنکه دولت فرانسه در گذشته، اقدامات اقلیتی از شهروندان مسلمان را جرم انگاری، محکوم و سرکوب کرد، از سال ۲۰۱۹ نیز این اقدامات شیوع و ادامه پیدا کرد.

فرانسوا بورگا در ادامه گفت وگوی خود گفت: دولت فرانسه از سال ۲۰۲۰، شروع به جلوگیری از انجام عادی مناسک دینی مسلمانان کرد و این سخنان از سوی جرالد دارمانان، وزیر کشور فرانسه بیان شد و او معقتد بود که اعمال مسلمانان مانند نماز، خوردن غذای حلال و روش تربیت فرزندان مسلمان با اصول جمهوری فرانسه مغایرت دارد.

در ابتدا فرانسه جهادی ها و سلفی ها را هدف قرار داد و سپس اخوان المسلمین را جرم انگاری کرد و این امر ادامه پیدا کرد تا جایی که دولت فرانسه واژه دیگری را به نام «محیط» معرفی کرد به این معنی که موضوع دیگر محدود به جرم انگاری شهروند مسلمان نیست، بلکه محیط ، خانواده و نزدیکان او را نیز در بر می گیرد و می تواند جرم انگاری کند.

اندیشمند و محقق فرانسوی تضاد کنونی بین مسلمانان و فرانسه را به ۳ بعد مرتبط دانست و گفت: اول مربوط به رقابت ادیان، دوم مربوط به ویژگی سکولاریسم سخت فرانسوی است که از شرایط انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹، زمانی که نهاد مذهبی (کلیسا) وسیله ای در دست قدرت مطلقه شاه بود.

بعد سوم که اصل قضیه است، این بُعد مربوط به «اخلاف استعمارگران وجود نوادگان استعمار شده را رد می کنند» استعمارگران سفید پوست چشم دیدن آنها را ندارند.

وی معتقد است که نوادگان استعمارگران از فرزندان استعمارگران می ترسند، زیرا نسل چهارم و پنجم آنها تجربه و اعتماد به نفس دارند و صدای خود را در جامعه فرانسه بلند می کنند و حقوق اولیه خود را مطالبه می کنند، زیرا برای به دست آوردن آن با مشکل مواجه می شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه درگیری سیاسی واقعی در فرانسه دیگر بین راست و چپ نیست، بلکه بین راست افراطی در دولت و راست افراطی در اپوزیسیون است، خاطرنشان کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور، پس از بحرانی که معروف به “جلیقه زردها”، فهمید که نمی تواند رای دهندگان میانه را جذب کند و برای همین به آرای راست افراطی روی آورده است.

اختلافات داخلی مسلمانان

از سوی دیگر، متفکر فرانسوی اختلافات داخلی میان مسلمانان را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: مسلمان فرانسوی با فضای سیاسی به گونه ای برخورد نمی کند که گویی مسلمان فرانسوی است، بلکه بر اساس اینکه مسلمان الجزایری، مسلمان مراکشی یا یک مسلمان ترک است، برخورد می کند و ما از اینها می خواهیم صفوف خود را متحد کرده و بر دوره تاریخ تعلق به کشورهای اجدادی خود غلبه کنند.

وی همچنین به وجود آنچه «افراط‌ گرایی اسلامی» در فرانسه می ‌خواند، اذعان کرد و گفت: شاهد حملات تروریستی در فرانسه در سال ۲۰۱۵ بوده ایم و همین امر منجر به رادیکالیزه شدن گفتمان سیاسی فرانسه شد.

وی همچنین حاکمان مستبد منطقه عربی را به مشارکت در روند جرم انگاری شهروندان مسلمان در فرانسه و اروپا متهم کرد و از هماهنگی بین برخی رژیم ها و حاکمان اروپایی و اسرائیل صحبت و تاکید کرد که توافقات اخیر باعث ایجاد این پدیده شده است.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.