نویسنده: محمدرسول ایمانی
چکیده:
هر آموزه دینی در بستری که در آن به وجود میآید، مراحلی را پشت سرگذاشته، گاهی از شکل مفهومی بسیط، به سمت تعالیم پیچیده فلسفی سیر میکند. در سنّت هندویی نیز آموزه «اوتاره» از کهنترین منابع آن یعنی وداها سیر خود را شروع کرده و در نهایت، در پورانههای بزرگ، به شکل نهایی و تکاملیافته خود رسیده و بهعنوان نظریهای در باب نحوه ظهور خداوند، در خدمت نظام خداشناسی هندویی و جهتدهی به چندگانهپرستی موجود در این آیین قرار گرفته است.
در این نوشتار، با عنایت به مفهوم ابتدایی این آموزه و نیز بررسی خاستگاه آن، صورت تکاملیافته آن در ویشنوپورانه و بهاگوتَهپورانه بررسی شده است. مرور فقرات این پورانهها نشان میدهد که این آموزه در این متون، علاوه بر اینکه بر تجسّدهای چندگانه ویشنو اطلاق شده، در شکل تکاملیافته خود، به ظهور برهمن در چهره خدایان متکثّر اصلی و فرعی و نیز فیضان انرژی الهی بر تمامی موجودات عالم نیز تفسیر شده است.
چکیده:
هر آموزه دینی در بستری که در آن به وجود میآید، مراحلی را پشت سرگذاشته، گاهی از شکل مفهومی بسیط، به سمت تعالیم پیچیده فلسفی سیر میکند. در سنّت هندویی نیز آموزه «اوتاره» از کهنترین منابع آن یعنی وداها سیر خود را شروع کرده و در نهایت، در پورانههای بزرگ، به شکل نهایی و تکاملیافته خود رسیده و بهعنوان نظریهای در باب نحوه ظهور خداوند، در خدمت نظام خداشناسی هندویی و جهتدهی به چندگانهپرستی موجود در این آیین قرار گرفته است.
در این نوشتار، با عنایت به مفهوم ابتدایی این آموزه و نیز بررسی خاستگاه آن، صورت تکاملیافته آن در ویشنوپورانه و بهاگوتَهپورانه بررسی شده است. مرور فقرات این پورانهها نشان میدهد که این آموزه در این متون، علاوه بر اینکه بر تجسّدهای چندگانه ویشنو اطلاق شده، در شکل تکاملیافته خود، به ظهور برهمن در چهره خدایان متکثّر اصلی و فرعی و نیز فیضان انرژی الهی بر تمامی موجودات عالم نیز تفسیر شده است.
کلیدواژه: اوتاره، پورانهها، انرژی الهی، اسطوره، روند تکامل اوتاره.
اَوتارَه، آموزهای در حال تحوّل و تکامل در منابع هندویی