یک روزنامه عراقی نوشت: «در سال های اخیر شهر سلیمانیه عراق که فضایی باز برای فعالیت همه آزادی های مدنی داشته، شاهد گسترش قابل توجه جریان افراطی سلفی بوده است.»
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، العالم الجدید نوشت: «با این حال خطبا و وعظان سلفی آنچه به آنها در خصوص تلاش برای گشترش این جریان در سلیمانیه و تلاش برای انتشار رویکردهای افراطی گفته می شود را رد کرده، تاکید می کند که آنها صرفا نقش دینی و عقیدتی خود را بدون نقض آزادی های دیگران انجام می دهند و در خطبه های خود از افراطی گری دوری می کنند.»
العالم الجدید در ادامه نوشت:«در یک محاسبه ساده، تقریبا هیچ منطقه و خیابانی در سلیمانیه وجود ندارد که یک مسجد وابسته به جریان سلفی در مرکز آن وجود نداشته باشد و در آنها دوره های قرآنی و دوره های علوم دینی آموزش داده می شود اما بیشترین نگرانی از این حیث است که جوانان و نسل جدید این شهر تحت تایر این ایده افراطی و افکار تندروی جنبش های سلفی قرار گیرند.»
محمد فاتح نویسنده و خبرنگار کُرد زبان می گوید: «پس از آنکه اقلیم کردستان در سال ۱۹۹۱، به خودمختاری دست یافت، یک جنبش اسلامی افراطی در سلیمانه شروع به ظهور کرد. این جریان برای مردم منطقه غریب تلقی می شود زیرا آنها به میانه روی و همزیستی مسالمت آمیز و قبول یکدیگر معروف هستند.»
وی می افزاید: «گسترش افراط گرایی در اقلیم کردستان عراق همزمان با ظهور این جریان آغاز شد و دلیل آن هم فضای باز موجود در کردستان است که زمینه انتشار هر گفتمانی را از جمله گفتمان افراطی را می دهد . آنها در ماموریت های خود موفق شده اند و توانسته اند گفتمان انزجار را در داخل اکثریت مردم آن منطقه بکارند.»
فاتح مسئولیت انتشار جریان سلفی در کردستان را به مقامات این اقلیم نسبت می دهد و می افزاید:«آنها درها را به روی جریان سلفی گشودند و زمینه گشترش گفتمان های افراطی در نفوس مردم را به آنها دادند. همه اینها هم به خاطر منافع سیاسی و حزبی بوده است.»
از سوی دیگر «لطیف الشیخ» سیاستمدار کرد می گوید: «رابطه خوب بین حزب دموکرات و سران کردستان با کشورهای حاشیه خلیج(فارس) بویژه عربستان و امارات یکی از مهمترین دلایل اصلی گسترش جریان سلفی در این اقلیم است.»