خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حمیده امیریزدانی: اگر جنگ را اختراع کردیم باید صلح را نیز کشف کنیم!

دکتر حمیده امیریزدانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان مذاهب در نشست علمی تخصصی «گردشگری و صلح» بیان کرد: اگر ما توانسته‌ایم جنگ را اختراع کنیم، پس می‌توانیم صلح را نیز کشف کنیم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دکتر حمیده امیریزدانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان مذاهب در نشست علمی تخصصی «گردشگری و صلح» که به همت معاونت ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم برگزار شد، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم به صلح جهانی برسیم، نباید آن را به عنوان مقوله سیاست ببینیم؛ بلکه باید موارد صلح را بین مردم و فِرق ترویج کنیم.

وی افزود: مارگارت مید، انسان‌شناس شهیر آمریکایی معتقد است جنگ یک ‌پدیده‌ی فرهنگی است و نه یک ‌پدیده‌ی اجتناب‌ناپذیر طبیعی. اگر ما توانسته‌ایم جنگ را اختراع کنیم، پس می‌توانیم صلح را نیز کشف کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: از صلح به سه شکل می‌توان سخن گفت؛ صلح با خود، صلح با دیگری (انسان و دیگر موجودات زنده) و صلح با خداوند. صلح با خود در علومی نظیر روان‌شناسی، روان‌کاوی، عرفان و معنویت طرح می‌شود. صلح با دیگری دینی در علومی چون جامعه‌شناسی، الهیات و فلسفه بحث و بررسی می‌شود. و صلح با سایر موجودات زنده همچون جانوران‌ و گیاهان در مطالعات محیط‌زیست، فلسفه اخلاق و حقوق پی‌گیری می‌شود. صلح با خداوند هم برآیند آشتی و‌یا صلح با خود و نیز با دیگری است.

وی گفت: مطالعات صلح به دنبال برقراری عدالت اجتماعی، امنیت انسانی درک و فهم بینافرهنگی و دینی و توسعه‌ی پایدار است. همچنین گردشگری به دو شکل می‌تواند تسهیل‌گر صلح در جوامع بشری باشد; الف. گردشگری به مثابه یک ابزار و بستر as a tool/instrument / platform ب. گردشگری به مثابه یک گونه خاص: niche’s tourism تورهای موضوعی.

دکتر امیر یزدانی افزود: گردشگری در ذات خود، پدیده‌ای دموکرات و غیرطبقاتی است و زبان نرم و صمیمانه‌ای دارد. گردشگری گاهی به عنوان ابزار و پلتفرمی برای صلح طرح می‌شود. برای نمونه در بحث گفتگوی ادیان که یکی از زیر‌شاخه‌های مطالعات صلح محسوب می‌شود، می‌توان از نقش سفر در ترویج گفتگوی بینادینی و فرهنگی یاد کرد. سفرنامه‌ها منبع بی‌نظیری در ثبت این مواجهه‌ها با یکدیگر هستند. در این باره در کتاب #ایمان_در_جاده به وفور سخن گفته‌ام‌. و در کتاب #الهیات_گردشگری از منظر الهیاتی این موضوع را کاویده‌ام که هر دو در انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است.

وی ادامه داد: شماری از پژوهشکده‌ها و‌شبکه‌هایی که در جهان دانشگاهی به مطالعات صلح و گردشگری پرداخته‌اند: IIPT(international institute for peace through tourism):, Vancouver,Canada از برجسته‌ترین نهادهای پژوهشی به راهبری لوئیس دمور. Tourism for peace (IPTP) پروژه جهانی برای ترویج صلح و کاهش منازعات بین‌المللی. Peace and Tourism research network٫ Newport, USA. شبکه تحقیقاتی محققان و فعالان حوزه گردشگری.

دکتر حمیده امیریزدانی در پایان خاطر نشان کرد: با این نگاه دانشگاه ادیان و مذاهب در صدد است رشته دین و گردشگری را در مقطع تحصیلات تکمیلی پس از تصویب وزارت علوم در دانشگاه برگزار کند.

منبع روابط عمومی دانشگاه ادیان
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.